Nokia ja Siemens yhteistyöhön avoimiin ja yhtenäisiin standardeihin perustuvien langattoman viestinnän ohjelmistojen ja sovellusten kehittämiseksi ja toteuttamiseksi

Nokia ja Siemens Information and Communication Mobile (Siemens IC Mobile) julkistivat tänään sopineensa yhteistyön aloittamisesta avoimiin standardeihin perustuvien langattomien päätelaitteiden ohjelmistojen kehittämiseksi ja toteuttamiseksi. Sopimuksen mukaan yhtiöt alkavat etsiä uusia mahdollisuuksia saavuttaa mahdollisimman suuri langattomien laitteiden ja sovellusten yhteensopivuus ja tuottaa siten lisäarvoa operaattoreille, kehittäjille, yrityksille ja kuluttajille. Yhtiöt pyrkivät määrittelemään erilaisille langattomille päätelaitealustoille yhteiset toiminnot ja ominaisuudet ja viemään niitä eteenpäin.

Ensimmäiseksi Nokia ja Siemens sopivat yhdistävänsä voimansa langattomille päätelaitteille tarkoitettujen ohjelmistosovellusten alueella tarjoamalla sovellusten kehittäjille yhteiset työvälineet ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Lisäksi Siemens lisensioi Series 60 -ohjelmistoalustan ryhtyen kehittämään sitä yhdessä Nokian kanssa.

Nokia ja Siemens kehittävät ja toteuttavat langattomille laitteille yhteisiä ohjelmistotoimintoja ja -ominaisuuksia. Lisäksi yhtiöt pyrkivät kasvattamaan ja palvelemaan langattomille päätelaitteille tarkoitettujen ohjelmistosovellusten kehittäjäkuntaa.

"Yhteensopivuus on avain tulevaisuuteen", toteaa toimitusjohtaja Peter Zapf, Siemens, Mobile Phones. "Saadaksemme kuluttajien ja operaattoreiden hyväksynnän meidän on saavutettava täydellinen yhteensopivuus eri laitteiden, sovellusten, palvelujen ja verkkojen välillä. Siemens ja Nokia näyttävät yhdessä suuntaa kohti langattoman viestinnän tulevaisuutta ja me toivomme muidenkin alan yritysten liittyvän joukkoon."

"Tämä yhteistyöilmoitus on merkittävä koko langattoman viestinnän teollisuudenalan kannalta, sillä Nokian ja Siemensin yhteistyön seurauksena toteutuvat ensimmäiset valmistajista riippumattomat, yhteensopivat ja alan avoimiin standardeihin perustuvat ratkaisut. Tämä yhteistyö hyödyttää sekä kehittäjiä että operaattoreita, paitsi yhtenäisten ohjelmistomallien muodossa myös siksi, että yhdessä Nokia ja Siemens kykenevät jakelemaan näitä sovelluksia ja työvälineitä laajalti ", sanoo Nokian Mobile Software -yksikön johtaja Pertti Korhonen.

Yhteensopivuuden edistämiseksi yhtiöt sopivat lisäksi tukevansa tärkeimpien avointen standardien ja teknologioiden kehitystyötä ja osallistuvansa siihen aktiivisesti sekä standardisointiprosessin osalta että alan foorumeilla. Lisäksi yhtiöt pyrkivät löytämään uusia avointen standardien käyttöönotto- ja edistämisalueita.

Siemens ja Nokia ovat sopineet käyttävänsä ja kehittävänsä Series 60 -ohjelmistoalustaa Symbian-käyttöjärjestelmään perustuvissa älypuhelimissa. Sovelluksien ja niihin liittyvien työvälineiden kehittämiseen tarvittavat ohjelmointirajapinnat löytyvät jatkossa kummankin yhtiön verkkosivuilta, ja ovat näin eri puolilla maailmaa työskentelevien ohjelmistonkehittäjien käytettävissä. Samojen ohjelmointirajapintojen ansiosta kehittäjät hyötyvät saadessaan tietoa Nokian ja Siemensin tuotealustoista.

Nokia
Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Siemens IC Mobile
Siemensin Information and Communication Mobile -toimialan (IC Mobile) liiketoimintaan kuuluvat kaikki mobiiliratkaisuissa tarvittava teknologia päätelaitteet, verkot ja sovellukset. Päätelaitteita ovat
matkapuhelimet, langattomat telemetriikkamodeemit, langattomat kämmenmikrot ja johdottomat puhelimet sekä tuotteet langattomaan kotiverkkoon. IC Mobile tarjoaa myös kaikkea GSM-, GPRS- ja UMTS-matkapuhelinverkoissa tarvittavaa teknologiaa tukiasemista ja keskusjärjestelmistä älyverkkoihin. Mobiilipalveluihin liittyviä sovelluksia ovat mm. viestipalvelut, paikkatietopalvelut ja mobiili maksaminen. Tilikaudella 2001 (1.10.2000 - 30.9.2001), IC Mobile -toimialan liikevaihto oli 11,3 miljardia euroa. Toimialan henkilöstömäärä on 30 800. Lisätietoja internetistä: www.siemens.de/mobile.

Lisätietoja antaa:

Communications,