Liberty Alliance –yhteisö ottaa uusia jäseniä ja kehittää yhteistyömahdollisuuksia julkisyhteisöjen kanssa

Standardointiyhteisö Liberty Alliance, jonka päämääränä on kehittää verkkoympäristöön avoimia, yhteensopivia spesifikaatioita käyttäjien tunnistamista varten, julkisti tänään viisi uutta sponsorijäsentä. Lisäksi julkistettiin kaksi uutta jäsenyysmallia, joiden avulla pyritään vastaamaan muun muassa julkisorganisaatioiden kiinnostukseen projektia kohtaan.

Liberty Alliance aikoo julkistaa spesifikaationsa ensimmäisen version tänä kesänä. Tässä vaiheessa spesifikaatio määrittelee yhteisen käyttäjien tunnistus- ja autentikointimenetelmän, joka on yhteensopiva olemassa olevien tunnistusjärjestelmien ja päätelaitteiden kanssa.

Liberty Alliance -yhteisön uudet jäsenet
Uudet jäsenyritykset ovat Cingular Wireless, i2 Technologies Inc., Nippon Telegraph and Telephone, SAP sekä Wave Systems Inc. Sponsorijäsenillä on osanotto- ja äänioikeus kaikissa Libertyn asiantuntijaryhmissä. Lisäksi yritykset voivat tutustua spesifikaatioluonnoksiin ja arvioida niitä ennen julkistamista.

Libertyn jäsenistö edustaa laajalti eri teollisuudenaloja matkailu- ja kuljetusalasta aina ohjelmisto-, tietoturva-, finanssipalvelu- ja tietoliikenneyrityksiin. Yhteisenä tavoitteena on luoda käyttäjien tunnistusstandardi, joka tuottaa lisäarvoa sekä kuluttajille että yrityksille.

Uudet liitännäis- ja ulkojäsenyysmallit
Liberty Alliance ilmoitti tänään myös ottavansa käyttöön kaksi uutta jäsenyysmallia. Affiliate-taso on tarkoitettu voittoa tavoittelemattomille yhteisöille ja julkisyhteisöille, jotka voivat näin tarjota asiantuntemustaan spesifikaation kehittämiseen. Affiliate-tason jäsenyys on maksutonta. Lisäksi yrityksille julkistettiin Associate-tason jäsenyysmalli, jonka vuosittainen jäsenmaksu on 1000 USA:n dollaria.

Sekä Affiliate- että Associate-tason jäsenillä on oikeus arvioida spesifikaatioehdotuksia ennen niiden julkistamista. Lisäksi ne kutsutaan kahdesti vuodessa pidettäviin tapaamisiin, joissa ne saavat uutta tietoa Liberty Alliancen strategiasta ja spesifikaatioiden edistymisestä ja voivat tarjota asiantuntemustaan niiden kehittämiseen.

Lisätietoja jäsenyydestä saa osoitteesta www.projectliberty.org/membership.html.

Liberty Alliance -projekti
Liberty Alliance Project (www.projectliberty.org) –yhteisön tavoitteena on kehittää ja edistää avoimia ja yhteisiä käyttäjän tunnistusspesifikaatioita, jotka ovat yhteensopivia erilaisten sähköisessä kaupankäynnissä käytettävien päätelaitteiden kanssa. Yhteinen tunnistusjärjestelmä edistää sähköistä kaupankäyntiä tarjoamalla yrityksille ja kuluttajille helppoa asiointia, valinnanvaraa sekä valvontamahdollisuuksia. Liberty Alliancen jäsenyys voidaan myöntää sekä yrityksille että julkisyhteisöille.

Liberty Alliancen perustajajäseniä ovat American Express, AOL Time Warner, Bell Canada, Citigroup, France Telecom, General Motors, Hewlett-Packard Company, Mastercard International, Nokia, NTT DoCoMo, Openwave Systems, RSA Security, Sony Corporation, Sun Microsystems, United Airlines sekä Vodafone.
Tiedotteessa mainitut yritysnimet saattavat olla myös rekisteröityjä tavaramerkkejä.

Lisätietoja:
Michelle Vance, Ketchum PR for Liberty Alliance