NHY - Meldepliktig handel

Oslo, 2 juli 2002:
I forbindelse med salg av aksjer til ansatte i Norsk Hydro ASA under en generell tilbudsordning som gjelder for selskapets ansatte i Norge, har omlag 75 prosent av de som er omfattet av ordningen tegnet seg for, og fått tildelt 29 aksjer hver til kurs 205,15 kroner. Vilkårene er fastsatt i tråd med forutsetningene i Hydros aksjekjøpsordning for ansatte i Norge. Selskapet eier etter denne transaksjonen 8.636.118 aksjer i eget selskap.
Følgende primær-innsidere har under ovenfor nevnte ordning hver kjøpt 29 aksjer :

- Generaldirektør Eivind Reiten, ny beholdning er 5.787 aksjer
- Konserndirektør John Ove Ottestad, ny beholdning er 8.184 aksjer
- Konserndirektør Alexandra Bech, ny beholdning er 622 aksjer
- Konserndirektør Tore Torvund, ny beholdning er 226 aksjer
- Konserndirektør Thorleif Enger, ny beholdning er 15.838 aksjer
- Konserndirektør Jon-Harald Nilsen, ny beholdning er 216 aksjer
- Representant for ansatte i styret Gudmund Per Olsen, ny beholdning er 791 aksjer
- Representant for ansatte i styret Per Wold, ny beholdning er 858 aksjer
- Representant for ansatte i styret Odd Semstrøm, ny beholdning er 75 aksjer
- Nærstående til Konserndirektør Tore Torvund, Tone Steinseth, ny beholdning er 306 aksjer

I tråd med ønsket om å tilby selskapets toppledelse langsiktige incentiver knyttet til selskapets verdiutvikling, har styret i Norsk Hydro per 1. juli 2002 tildelt 34 nøkkelpersoner aksjerettigheter, knyttet til aksjonæravkastningen over en tre-års periode. Hvis gjennomsnittlig årlig avkastning definert som kursstigning pluss utbytte, fra 1. juli 2002 til 1. juli 2005 er minimum 12 prosent, vil mottagerne kunne utøve 20 prosent av aksjerettighetene de fikk tildelt. Aksjerettighetene vil kunne utøves fullt ut, dersom den årlige avkastningen i tre-års perioden utgjør 20 prosent. En aksjerett gir den enkelte ansatte rett til å motta kontant forskjellen mellom aksjekursen på tidspunktet for utøvelse og aksjekursen for tidspunktet for tildeling. Forutsatt at kravet til aksjonæravkastning er oppfyllt, vil aksjerettighetene kunne utøves i perioden fra 1. juli 2005 frem til 30. juni 2007. Det er knyttet forutsetninger om langsiktig eierskap til incentivordningen for toppledelsen.
Tildelingen utgjør 10000 rettigheter for generaldirektør, 7000 for øvrige medlemmer av konsernledelsen og 2000 - 3500 for øvrige deltagere.