METSO TOIMITTAA LAAJAN PAPERINVALMISTUSLINJAN UUDISTUKSEN GASPÉSIA PAPERSILLE KANADAAN

Metso Paper toimittaa kanadalaiselle Gaspésia Papersille on-line-superkalanteroitujen ja päällystettyjen kirjoitus- ja painopaperien valmistuslinjan laajan uudistuksen Chandleriin, Quebeciin. Uudistus, joka kattaa paperilinjan merkittävimmät osat, valmistuu vuoden 2004 puoliväliin mennessä. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

Laajaan tilaukseen sisältyy Metson teknologiaa valkaistun massan tuotantoa, massankäsittelyä, paperinvalmistusta ja jälkikäsittelyä varten; voiteluun ja mekaanisiin käyttöihin ja säätöihin tarvittavat lisäjärjestelmät; kattava varaosavalikoima; asennus ja valvonta; käyttöönoton jälkeinen tukipaketti; peruskoulutuspaketti sekä Gaspésian ja Metson välinen yhteistyösopimus. Tilaus sisältää myös yhden laajimmista Metso Automationilta viime vuosina tilatuista automaatiojärjestelmistä eli täydellisen metsoDNA-järjestelmän, paperinlaadun ja testauksen järjestelmät, lukuisia analysaattoreita sekä täydellisen säätöventtiilivalikoiman.

PK 1 otettiin käyttöön alunperin vuonna 1967 ja Metso Paper uudisti sen 1980-luvun lopulla. Nyt tehtävän uudistuksen jälkeen koneella voidaan valmistaa valkaistusta sellusta korkealaatuista päällystettyä paperia, jonka neliöpaino on 60 – 80 g/m2.

Gaspésia Papers on kommandiittiyhtiö, joka muodostettiin sen jälkeen kun Québecin työntekijöiden solidaarisuusrahasto (Fonds de Solidarité des travailleurs du Québec, FTQ) osti Chandlerin tuotantolaitoksen Abitibi-Consolidated -yhtiöltä noin kaksi vuotta sitten uudistaakseen tehtaan. Osallisina ovat myös SGF Rexfor Inc. sekä Tembec Inc., joka on myös projektin päätoimija.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2001 Metso-konsernin liikevaihto oli 4,3 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 30 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.