Opkøb gør Hartmann til Nordamerikas næststørste udbyder af detailbakker i støbepap til æg.

Hartmann har i dag indgået aftale om køb af Cascades Inc.'s virksomhed inden for detailbakker i støbepap til æg på det amerikanske og canadiske marked. Cascades har i en årrække været nr. 1 inden for dette marked i Canada og nr. 2 i USA. Hartmann overtager således denne position, der
er på ca. 25% af det samlede marked i USA og Canada. Konkurrenten, Pactiv Corporation, har ca. 65% af markedet for detailbakker i støbepap, og herudover er der konkurrence fra bakker produceret i plastic, der repræsenterer ca. halvdelen af det totale marked for ægemballage og er helt domineret af én udbyder.

Cascades har til det canadiske og amerikanske marked produceret på to fabrikker i hhv. Brantford, Ontario i Canada og Palmer, Massachusetts i USA. Begge fabrikker producerer med ældre teknologi. Produktionen af ægemballage vil derfor efter en overgangsperiode blive
overflyttet til en ny fabrik, som Hartmann etablerer i Brantford i en eksisterende bygning, der erhverves til formålet.

Den nye fabrik i Brantford vil blive udstyret med nye maskiner fra Hartmann Technology og dermed være den mest moderne fabrik i Nordamerika med høj effektivitet og konkurrenceevne.

Den samlede købesum er ca. 53 mio. kr., hvilket inkluderer en nettoarbejdskapital på 11 mio. kr. og en goodwill på 42 mio. kr. Herudover vil Hartmann i løbet af en 18 måneders periode investere ca. 165 mio. kr. i de nye produktionsfaciliteter. Den samlede investering udgør således
ca. 220 mio. kr., der finansieres med træk på koncernens likvide beholdning samt låneoptagelse af 100 mio. kr.

Cascades vil fortsætte deres egen produktion og salg af 30 stk. ægbakker og kopholdere i støbepap og vil for disse produkter have et samarbejde med Hartmann.

Som en del af købesummen overtager Hartmann driften af den eksisterende fabrik i Brantford, Canada med 110 medarbejdere, som vil blive overflyttet til den nye fabrik over en 2-årig periode i takt med, at produktionen på den nye fabrik påbegyndes.

Det er aftalt, at Cascades producerer produkter for Hartmann på fabrikken i Palmer, USA i en periode på ca. 12 måneder, indtil den nye fabrik er klar til produktion. Hartmann vil først få indtjening på salget i USA, når produktionen er overgået til Hartmann.

De overtagne aktiviteter i USA og Canada omsatte i 2001 for ca. 200 mio. kr.

Beliggenheden af Hartmanns nye fabrik har været analyseret i detaljer. Brantford-placeringen er ideel i forhold til markedet i Canada og USA samt Cascades nuværende kunder. Det er ligeledes en fordel at kunne trække på 110 erfarne medarbejdere fra den eksisterende fabrik i Brantford.

Hartmann har sikret sig en stærk ledelse af de nordamerikanske aktiviteter med Eivind Rynning
(59) som direktør. Eivind Rynning har i en årrække ledet Pactiv Corporations støbepapaktiviteter i Nordamerika og har de seneste 6 måneder arbejdet hos Hartmann med forberedelse af planerne for Hartmanns indtræden på markedet.

Finansiel påvirkning på Hartmann-koncernen
Etableringen i Nordamerika forventes at blive en attraktiv investering med et afkast der ligger væsentligt over koncernens målsætning om et afkast af den investerede kapital på minimum 12% (før skat). Når den nye fabrik er fuldt indkørt i løbet af 2. halvår 2003, og derved får fuld
effekt i 2004, forventes virksomheden at bidrage årligt til koncernens resultat som følger:

• Omsætning ca. 200 mio. kr.
  • Resultat af primær drift ca. 40 mio. kr.
  • Nettoresultat efter skat ca. 20 mio.kr.
  •
    Resten af 2002 og de første 6-9 måneder af 2003 vil blive brugt på at integrere virksomheden samt etablere og indkøre den nye fabrik, hvorfor der må påregnes et underskud i denne periode.
    Investeringen vil i 2002 og 2003 have følgende effekt på koncernens regnskab:

I 2002 forventes koncernens omsætning at stige med ca.
         35-40 mio. kr. (salg fra fabrikken i Palmer, USA
         medregnes ikke i de 12 måneder, hvor Cascades
         producerer for Hartmann). I 2003 forventes omsætningen
         af være ca. 140 mio. kr. Koncernens primære
         driftsresultat forventes at falde med ca. 5 mio. kr. i 2002,
         hvorimod der i 2003 forventes et overskud af primær drift
         på ca. 5 mio. kr. Koncernens nettoresultat efter skat
         forventes at falde i såvel 2002 som 2003 med ca. 5-10
         mio. kr.

Hartmann offentliggjorde i marts 2002 en strategi for den forretningsmæssige udvikling af koncernen frem mod år 2006. En væsentlig forudsætning for opfyldelsen af denne strategi er, at Nordamerika skal være koncernens hjemmemarked nr. 2. Hartmann har således gennem længere
    tid vurderet mulighederne for at etablere lokal produktion på det nordamerikanske marked, og vi har med ovenstående aftale taget et afgørende skridt i retning af at opfylde strategien.

BRØDRENE HARTMANN A/S

Asger Domino                        Per V. Frederiksen
    Adm. direktør                         Koncerndirektør

Denne pressemeddelelse kan downloades her:

Pressemeddelelse (PDF)