Nokia sponsoroi nuorten Assembly-ohjelmointitapahtumaa

Nokia toimii elokuun alussa Helsingissä järjestettävän Assembly 2002 -tapahtuman pääyhteistyökumppanina. Kyseessä on nuorten tietotekniikkaharrastajien vuotuinen kokoontuminen, joka järjestetään nyt yhdennentoista kerran. Tapahtuma kokoaa Helsinkiin arviolta noin 5000 osallistujaa, jotka ovat iältään noin kymmenestä vuodesta yli 50 vuoteen. Suurin osa osallistujista on alle 20-vuotiaita.

Assemblyn keskeistä sisältöä nelipäiväisen tapahtuman aikana ovat monet kilpailut. Kilpailuissa tarkoituksena on ohjelmoida demoja, jotka sisältävät kuvaa, ääntä ja grafiikkaa. Tämän vuoden uutuus on mobiilidemokilpailu, joka on Nokian erityissponsoroinnin kohteena.

Tapahtuman pääjärjestäjä Pekka Aakko kertoo, että mobiilidemokilpailu vie osallistujat samojen haasteiden eteen, jotka olivat ratkaistavina vajaat kymmenen vuotta sitten muissa kilpailusarjoissa. ”Tavallisia tietokonelaitteita käytettäessä haluttiin aiemmin koetella koneiden kapasiteetin rajoja. Nyttemmin koneet ovat tulleet niin tehokkaiksi, että rajoja asettaa pikemminkin kilpailijan mielikuvitus kuin koneen tekniset ominaisuudet”, toteaa Aakko. ”Mobiilidemosarjassa on jälleen monenlaisia rajoitteita. Laite on kapasiteetiltaan huomattavasti pienempi kuin tavalliset tietokoneet ja esimerkiksi sen näyttö on kooltaan hyvin pieni. Nämä seikat asettavat kilpailijoille uudenlaisia haasteita.”

Nokia järjestää myös Forum Nokia 24 h -kilpailun, jossa osallistujilla on yksi vuorokausi aikaa tehdä demo Nokia 7650 -kuvapuhelimelle käyttäen JavaTM- tai Symbian-teknologiaa. Parhaiden ohjelmien tekijät palkitaan Nokia 7650 -puhelimella.

Pekka Aakko sanoo, että järjestäjät halusivat laitevalmistajia mukaan tapahtuman yhteistyökumppaneiksi. Mobiilidemokilpailu on erityisen sopiva sponsoroinnin kohde juuri matkapuhelinalan yritykselle. Kilpailuun osallistuvilla on oltava perusvalmiudet mobiiliviestinnän laitteisiin sopivan aineiston tuottamiseen. Näin ollen he saattavat olla myös tulevaisuuden potentiaalisia työntekijöitä alan yrityksille.

Assembly-tapahtumalle onkin vuosien mittaan kehittynyt myös rekrytointitapahtuman piirteitä. Tapahtuman päätarkoitus on luoda nuorille tietokoneharrastajille mahdollisuus kilpailla ja tavata toisiaan. Kuitenkin joka vuosi tapahtumassa myös rekrytoidaan osaavia nuoria alan yritysten palvelukseen.

”Nokia on meille arvokas sponsori”, toteaa Pekka Aakko. ”Tunnetun yrityksen nimi tuo uskottavuutta myös itse kilpailulle. Samalla Nokian sponsorituen ansiosta pystymme panostamaan voimakkaasti tämän kilpailusarjan palkintoihin”, hän jatkaa.

Tänä vuonna Assembly-tapahtumassa järjestetään toista kertaa kilpailuiden lisäksi korkeatasoisia seminaareja niin demontekijöille kuin pelien ja ohjelmoinnin huippuharrastajillekin. Nokian edustajat osallistuvat myös seminaarikeskusteluihin. Seminaarit antavat yhteistyökumppaneille mahdollisuuden tavata lahjakkaita kehittäjiä, jotka kohderyhmänä saattaisivat muuten olla vaikeasti tavoitettavissa.

”Sponsoroimme mielellämme Assembly-tapahtumaa, jossa yhdistyvät suuri joukko varteenotettavia nuoria IT-alan osaajia, houkuttelevat demokilpailut, seminaariohjelma ja innokas ilmapiiri”, kertoo johtaja Jouko Häyrynen Nokiasta. ”Mobiiliviestinnän merkitys on kasvanut nopeasti ohjelmoinnissa. Forum Nokian kautta tuemme kaikkia sovelluskehittäjiä – niin pääosin maksuttomilla sovelluskehitystyökaluilla, teknologioilla, teknisellä tuella kuin myyntikanavillakin”, Häyrynen jatkaa.

Uusien matkapuhelimien sekä niiden tukemien teknologioiden ja standardien myötä sisältö- ja sovulluskehittäjille avautuu monia mahdollisuuksia sovellusten, esimerkiksi mobiilipelien, kehittämiselle. Nokia tukee Assembly 2002 -tapahtumaa edistääkseen yhteistyötä sisällöntuottajien ja sovelluskehittäjien kanssa, jotta mm. Java- ja Symbian-teknologioita voitaisiin hyödyntää parhaalla tavalla sovellusten teossa. Useat uusimmat Nokian puhelimet tukevat Java-teknologiaa tarjoten näin alustan Java-sovelluksille. Symbian-käyttöjärjestelmä puolestaan antaa ohjelmoijalle mahdollisuuden hyödyntää kyseisen laitteen kommunikaatio-ominaisuuksia tehokkaalla tavalla.

Forum Nokia
Forum Nokia, www.forum.nokia.com, on virtuaaliyhteisö, joka on suunnattu langattomia sovelluksia tuottaville itsenäisille ohjelmistokehittäjille. Forum Nokian jäsenille on tarjolla laaja valikoima kehitystyökaluja ja kirjallista materiaalia, joita tarvitaan applikaation kehittämiseen käytettäessä Nokian tuotteiden tukemia teknologioita. Nämä teknologiat pitävät sisällään viimeisimmät avoimet langattomat standardit ja protokollat kuten Java, Symbian-käyttöjärjestelmä, SyncML, MMS ja Bluetooth sekä vakiintuneempia mobiiliteknologioita kuten WAP ja Smart messaging. Forum Nokia -yhteisö perustettiin vuonna 1995, ja nykyään siinä on yli 700 000 jäsentä.

Assembly 2002
Assembly, www.assembly.org, on nuorten tietokoneharrastajien kilpailutapahtuma, joka pidetään vuosittain Helsingissä. Tapahtuma kerää koko viikonlopuksi noin 5000 alan aktiivista harrastajaa kilpailemaan tietokoneella tehtävän mediataiteen eli demojen eri osa-alueilla sekä myös pelaamaan ja tapaamaan toisia samanhenkisiä nuoria. Tapahtuma järjestetään nyt yhdennentoista perättäisen kerran ja se on alallaan maailman suurin ja tunnetuin.

Assembly 2002:n lehdistötilaisuus pidetään Hartwall Areenassa perjantaina 2.8. klo 12.00. Nokiaa edustavat tilaisuudessa johtaja Jouko Häyrynen ja kehityspäällikkö Mika Coles. Lehdistötilaisuuden jälkeen on mahdollisuus erillishaastatteluun, josta pyydetään sopimaan etukäteen Nokian kanssa. Lehdistötilaisuudesta tarkempia tietoja Assemblyn Internet-sivuilla.

Lisätietoja antaa:
Nokia Mobile Phones