Ny milliard-ordre til F.L.Smidth

Den statsejede, libyske entreprenørvirksomhed, Arab Union Contracting Company (AUCC), har placeret en ordre hos F.L.Smidth A/S på en ny cementfabrik til en salgsværdi af ca. 1,2 mia. kr. (160 mio. euro). Kontrakten følger kort tid efter, at F.L.Smidth opnåede en tilsvarende stor ordre fra nabolandet Algeriet.

Der er tale om en semi-turnkeyordre til F.L.Smidth A/S på en komplet produktionslinie med en kapacitet på 4.200 tons cementklinker pr. døgn, som skal opføres ved kysten ca. 170 km øst for Libyens hovedstad Tripoli nær byen Zliten. F.L.Smidth skal levere maskiner og udstyr samt bygningsstål og byggetegninger samt stå for montage af mekanisk og elektrisk udstyr. Hertil kommer opstartsassistance og træning.
Den ny fabrik overholder de strenge europæiske krav for støvemission på 30 mg pr. Nm3 (normal-kubikmeterluft).

Cementfabrikken, som teknologisk er næsten mage til den nyligt opførte fabrik for grå cement i Sinai, er planlagt til at starte op om tre år i sommeren 2005. Ordresummen indtægtsføres i løbet af 2003-2005 i takt med, at udstyrsleverancerne og montagen finder sted.

AUCC, der er blandt Libyens største virksomheder inden for entreprenør- og byggemateriale-branchen, kommer med den ny produktionslinie til at råde over selskabets første cementfabrik. Flere F.L.Smidth-koncernselskaber bidrager som underleverandører til projektet. Ud over en råmølle, fem siloer, en forvarmer, en ovn, en klinkerkøler og to cementmøller leveret af F.L.Smidth omfatter kontrakten således tre elektrofiltre fra F.L.Smidth Airtech, et Atox-gear fra MAAG, et kvalitets- og proceskontrol-system fra FLS Automation, tre pakkelinier og tre anlæg til automatisk læsning på lastbiler fra Ventomatic, en kalkstensknuser, en råmateriale-stakker og to råmateriale reclaimere fra F.L.Smidth Materials Handling samt en del af byggedesignet udarbejdet af Bhagwati Designs.

Efter at FN ophævede de fleste sanktioner i april 1999, har landet oplevet en normalisering af forholdet til omverdenen. Med et stort behov for styrkelse af infrastrukturen i det olierige land er Libyen i dag med sine 5,5 mio. indbyggere et marked i stærk vækst.

FLS Industries A/S
Koncerninformationsafd.