CellaVision har fått exklusiv rätt att sälja HemaPrep® i Europa

”Det krävs mycket träning för att göra ett kvalitativt blodutstryk. Med HemaPrep standardiseras utstrykskvaliteten vilket underlättar den påföljande analysen, vare sig den görs manuellt eller i DiffMaster™,” säger Peter Wilson, produktchef, CellaVision.

Större laboratorier har oftast en särskild blodutstryknings- och infärgningsmaskin som är kopplad till cellräknaren för att automatiskt generera blodutstryk på utflaggade prover. För mindre och medelstora laboratorier med lägre provgenomströmning kan det vara svårt att motivera kostnaden för dessa system och istället görs blodutstryken och infärgningen manuellt. Den manuella hanteringen medför en risk för variation i kvalitet på utstryken. HemaPrep är ett kostnadseffektivt alternativ för dessa mindre och medelstora laboratorier.

HemaPrep har sålts på den amerikanska marknaden i över 15 år och används dagligen av många nöjda kunder men har inte tidigare marknadsförts på den europeiska marknaden.

Avtalet innebär även att CellaVision får sälja HemaPrep i resten av världen, men inte med exklusivitet.

HemaPrep photo