Nokia ja Vodafone Omnitel soittivat Internet-pohjaisen puhelun käyttäen Nokia MSC Server-palvelinta

Nokia ja Vodafone Omnitel ovat soittaneet Nokian laboratoriossa Helsingissä maailman ensimmäisen IP-pohjaisen puhelun 3GPP (3rd Generation Partnership Program) release 4 -standardin mukaisessa verkossa, jossa tavallinen piirikytkentäinen ääni- tai datapuhelu yhdistyy IP-pohjaiseen runkoverkkoon (IP-backbone). Puhelussa käytettiin Nokia MSC Server-palvelinta ja Nokia Media Gateway yhdyskäytävätuotteita.

Nokia MSC Server-palvelin tehostaa puhelujen kytkentää ja siirtoa matkapuhelinverkossa, kun likennemäärät kasvavat.  Se on myös tärkeä tekijä GSM- ja WCDMA-runkoverkkojen yhteentoimivuudessa sekä kehityksessä kohti täysin IP-pohjaisia verkkoja. Nokia MSC Serverin arvioidaan vähentävän noin 30 prosenttia keskusjärjestelmien käyttö- ja pääomakustannuksia nykyisestä.

Uuden arkkitehtuurin avulla verkkoelementeissä voidaan erottaa puhelujen ohjaus- ja kytkentätoiminnot toisistaan, mikä tekee ratkaisusta joustavan. Nokia MSC Server-palvelinta käytetään puheluiden ohjaus- ja signalointitoiminnoissa. Puhelujen kytkentä tapahtuu Nokia Multimedia Gateway -yhdyskäytävää käyttäen.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjä-ystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matka-puhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja:

Nokia Networks