SPONDAN CITY-CENTERISTÄ TURVALLINEN JA VIIHTYISÄ KOKONAISUUS

Sponda uudistaa City-Centerin (Makkaratalo) toimivaksi liike- ja toimistokeskukseksi. Uusitun City-Centerin vuokrattava pinta-ala on yhteensä 55 600 m2 (nyt 36 600 m2), josta liiketilaa on 29 500 m2 (13 150 m2), toimistotilaa 21 000 m2 (15 900 m2) ja varastotilaa 5 100 m2
(7 550 m2). Projektin arvioidaan alkavan keväällä 2004 ja valmistuvan vuonna 2007. Arvioitu rakentamiskustannus on 100 milj. euroa.

City-Centerissä laajennetaan maanalaisia liiketiloja kompassitasolla, jossa ne liittyvät metroaseman Kompassitoriin. Nykyinen 3. kerroksen pysäköintitila ja 2. kellarikerroksen huolto- ja lastaustilat ramppeineen poistetaan ja muutetaan liiketilaksi. Korttelin keskelle nousee uusi toimistorakennus. Keskuskadulle ajoramppien tilalle katutasoon tulee korkealuokkaisia liiketiloja. Uudet julkisivut ovat lasia, jolloin hyvä näkyvyys kävelykadulle taataan. Rakennuksen julkisivun vihertävä klinkkeripinta säilyy ennallaan, mutta betonimakkara poistetaan.

Kaavallisten tavoitteiden mukaisesti Keskuskatu muuttuu kävelykaduksi ja City-Centerin ympäristön liikenne- ja huoltoliikennejärjestelyt uusitaan yhteistyössä Helsingin kaupungin ja naapurikiinteistöjen omistajien kanssa. Projekti liittyy Helsingin  ydinkeskustan elävöittämissuunnitelmaan.

City-Center ympäristöineen jalankulkijoiden pääväylä
City-Center ja Keskuskatu ovat jalankulkijoiden käyttämiä pääväyliä, jotka yhdistävät läheiset korttelit toisiinsa. Yli 60 000 kaupunkilaista käy jo tänään päivittäin City-Centerissä.

City-käytävä ja Eliel Saarisen piirtämä rakennus sen varrella tullaan kattamaan lasikatolla, joten Rautatieasemalta pääsee Aleksille kuivin jaloin.  Keskuskadun ajorampit ja autoliikenne poistuvat kokonaan ja City-Centerin pääsisäänkäynnit sijoitetaan Kaivokadulle ja Keskuskadulle.

Luonnonvaloa liikekeskuksen keskelle
City-Centerin keskelle avautuu valoaukko metron kompassitasolta 8. kerroksen tasolle. Valoaukko ja Saarisen talon lasikatteinen ympäristö tuovat luonnonvalon liikekeskuksen sisälle ja luovat City-Centerille omaleimaisen, positiivisen imagon. Valoaukon ympäristö, asematunnelin Kompassitori ja Saarisen talon edusta tarjoavat jalankulkijoille viihtyisiä pysähtymispaikkoja. City-käytävä laajenee Saarisen taloa ympäröiväksi mannermaiseksi, katetuksi aukioksi, joka yhdistyy toiseen pääsisäänkäyntiin kävelykadulta.

City-Centeristä turvallinen ja viihtyisä ostos- ja kohtauspaikka
Perusperiaatteet City-Centerin kehittämisessä ovat turvallisuus, siisteys, valoisuus ja viihtyisyys. Työ näiden periaatteiden hyväksi aloitettiin vuonna 1999, kun Sponda osti City-Centerin Leonialta,ja sitä jatketaan. Tehostettu kameravalvonta ja vartiointi ja yhteistyö poliisin kanssa ovat vaikuttaneet rikoksia ennaltaehkäisevästi ja ilkivalta on huomattavasti vähentynyt. City-Center muuttuu läpikulkupaikasta viihtyisäksi, houkuttelevaksi ja turvalliseksi keskukseksi. Liikevalikoima tulee edelleen palvelemaan suuren yleisön ostotottumuksia. Liiketilojen vuokralaisina tulevat olemaan erikokoiset erikoismyymälät, päivittäistavaraliikkeet, tavaratalo, pankki sekä useita kahviloita ja ravintoloita.
Spondan tavoitteena on City-Centerin imagon parantaminen ja liikekeskuksen muodostuminen kaupunkilaisten ostos- ja kohtauspaikaksi.

Sponda Oyj