Amer-yhtymä ostaa kuntolaitteita valmistavan Precor Inc:n

Amer-yhtymä laajentaa toimintaansa kuntolaitteisiin ostamalla yhdysvaltalaisen Precor Inc:n. Kauppahinta on n. 180 miljoonaa euroa. Precor Inc. tarjoaa korkealuokkaisia kuntolaitteita kuntosaleille ja kotikäyttöön. Precorin arvioitu liikevaihto vuodelle 2002 on n. 195 miljoonaa euroa ja liikevoitto n. 24 milj. euroa. Liikevaihdosta n. 20 % tulee Pohjois-Amerikan ulkopuolelta.

Precor on Yhdysvaltojen tunnetuimpia kuntolaitebrändejä ja se on markkinajohtaja ns. elliptisissä kuntolaitteissa. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluvat mm. cross-trainerit, kuntopyörät sekä juoksumatot. Precor panostaa voimakkaasti tutkimukseen ja tuotekehitykseen ja sillä on hallussaan yli 170 patenttia.

"Wilsonin, Atomicin ja Suunnon tavoin Precor on tunnettu, arvostettu yhtiö ja tuotemerkki, ja sen tuotteet edustavat alan uusinta teknologiaa", toteaa Amer-yhtymän toimitusjohtaja Roger Talermo. "Yrityskaupan avulla laajennamme tuotevalikoimaamme ja olemme askeleen lähempänä tavoitettamme tulla maailman johtavaksi urheiluvälineyhtiöksi."

Lopullisen yrityskaupan emoyhtiö Illinois Tool Works Inc:n kanssa arvioidaan toteutuvan marraskuussa 2002. Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää.

Precorin kotipaikka on Seattle Yhdysvalloissa. Yhtiön palveluksessa on lähes 500 henkilöä. Toimitusjohtajana jatkaa Paul Byrne.

Fitness on urheiluvälinealan suurin liiketoiminta-alue Yhdysvalloissa (2001: 3,6 miljardia dollaria tukkuhinnoin). Vuodesta 1990 ala on kasvanut vuosittain n. 7 %. Kuntosalien jäseniä USA:ssa on n. 34 miljoonaa. Alan kasvun odotetaan jatkuvan edelleen samalla kun maailman väestön elintaso ja keski-ikä nousevat ja fyysisen kunnon arvostus kasvaa. Amer-yhtymän arvion mukaan kasvu on jatkossa nopeinta USA:n ulkopuolella. (SGMA International 2002: Tracking the fitness movement)