Heijmans bestrijdt stellingname NMa inzake Noord-Zuid lijn

Het onderzoek van de NMa suggereert dat Heijmans, samen met Soletanche, andere partijen buitensluit voor het doen van biedingen op onderdelen van de Noord-Zuid lijn. Niets in minder waar. Heijmans heeft aan de parlementaire enquêtecommissie naar de bouw op diens verzoek een lijst overhandigd van 25 Europese bedrijven die evenals Soletanche in staat zijn om de techniek te leveren voor tunnelbouw en diepwanden voor de aanleg van de metrolijn. De samenwerking tussen Heijmans en Soletanche legt niets in de weg voor concurrenten om ook biedingen te doen, waarbij vergelijkbare technieken worden toegepast. De enige afspraak tussen Soletanche en Heijmans is dat zij van geval tot geval zullen bekijken of zij op een project zullen gaan samenwerken. Als daar dan over akkoord bestaat, is er natuurlijk vervolgens geen samenwerking met derden. De samenwerkingsovereenkomst van Heijmans met Soletanche kan elke vorm van toetsing aan de mededingingswet doorstaan.

In de bouw, en overigens in de meeste sectoren van het bedrijfsleven, is het zeer gebruikelijk om samenwerkingsverbanden aan te gaan voor de ontwikkeling en toepassing van nieuwe technieken. Door middel van innovatie kunnen ondernemingen zodoende bijzondere toegevoegde waarde ontwikkelen. Voor een gezonde toekomst van de bouwbedrijfstak is dit zelfs essentieel. Het is bijzonder teleurstellend dat de NMa de inspanningen van Heijmans op het gebied van innovatie op deze wijze zou gaan frustreren. Het spreekt vanzelf dat alle investeringen in innovatie zinloos zijn wanneer de bijzondere kennis en ervaring niet een zekere mate van exclusiviteit hebben en derhalve op toepassingen kunnen worden terugverdiend. Dat geldt voor elke bedrijfstak, en dus ook voor de bouw.

Zoals reeds aangegeven, heeft de samenwerking van Heijmans met Soletanche alleen  een exclusief karakter, voor zover beide partijen in een bepaald geval hebben besloten om samen in te schrijven op bouwprojecten. Dit was het geval bij de aanbesteding van de diverse onderdelen van de Noord-Zuid lijn in Amsterdam. Daarom heeft Heijmans bij die gelegenheid Soletanche erop gewezen dat zij niet buiten Heijmans om biedingen mochten doen op werken, waarvoor ook Heijmans mogelijk in geïnteresseerd was. Soletanche en Heijmans waren derhalve niet gehouden voor die delen van de Noord-Zuidlijn waar de één of de andere niet wenste in te schrijven. Hierover heeft directeur Kroezen van Heijmans Beton- en Waterbouw destijds een e-mail bericht geschreven dat mede naar aanleiding van de parlementaire enquête in de publiciteit is gekomen. De gemeente Amsterdam, die het e-mail bericht per abuis heeft ontvangen, zag aanleiding de kwestie bij de NMa aanhangig te maken. In het e-mail bericht werd immers Soletanche uitdrukkelijk gewezen op de exclusiviteit van de samenwerkingsovereenkomst. De interpretatie die de gemeente Amsterdam en de NMa hieraan geeft is derhalve onjuist. Kroezen heeft dit ten overstaan van de parlementaire enquêtecommissie uitvoerig toegelicht. Zoals gesteld zal Heijmans alle rechtsmiddelen aanwenden om haar gelijk te bewijzen.

Voor meer informatie:
Heijmans N.V.