Insideres og disses nærtståendes handel med Novo Nordisk-aktier som indrapporteret til Novo Nordisk den 31/10/2002

Nedenstående opgørelse viser handlen med selskabets aktier for insidere og deres nærtstående som gruppe ifølge deres egne indrapporteringer til Novo Nordisk.

Se opgørelse i pdf-format

Definitioner og anden baggrundsinformation fremgår nedenfor.

Definitioner og baggrundsinformation:
Hvem er insidere og deres nærtstående?
Insidere i Novo Nordisk er defineret som medlemmer af bestyrelsen, medlemmer af Executive Committee, senior vice presidents og alle medarbejdere med direkte reference til disse, alle medarbejdere i Legal Department, Corporate Finance, Investor Relations og Corporate Communications, valgte revisorer og revisorsuppleanter samt enkelte yderligere medarbejdere, som har modtaget meddelelse om, at de efter nærmere vurdering af general counsel er kategoriseret som insidere. Gruppen af insidere omfatter endvidere også følgende fra Novo Nordisks moderorganisation, Novo A/S og Novo Nordisk Fonden: medlemmer af bestyrelsen, medlemmer af Executive Committee og andre medarbejdere, som har adgang til intern viden om Novo Nordisk, samt valgte revisorer. Novo Nordisks insiderregister omfatter i alt ca. 500 bestyrelsesmedlemmer, ledere og medarbejdere.

Denne gruppes indrapporteringer om handel med Novo Nordisk-aktier omfatter endvidere handel foretaget af insideres ægtefæller/samlevere eller børn under 18 år samt selskaber, fonde eller andre virksomheder kontrolleret af insideren, dennes ægtefælle/samlever og/eller børn under 18 år (nærtstående). Gruppen omfatter således i alt ca. 1.500-2.000 personer. Såfremt nettoværdien af gruppens daglige handel ikke overstiger 50.000 kr., er Novo Nordisk ikke forpligtet til at udsende en fondsbørsmeddelelse vedrørende gruppens handel.

Hvad er fondskode og aktier?
Fondskoden er den såkaldte ISIN-kode, Novo Nordisk-aktien handles under på Københavns Fondsbørs. Aktier omfatter aktier noteret på Københavns Fondsbørs og London Stock Exchange samt ADR'er noteret på New York Stock Exchange, med undtagelse af ADR'er ejet af amerikanske medarbejdere i forbindelse med pensionsordningen 401(k).

Hvad er handelsperiode?
Handelsperioden er den periode, hvor handel med aktierne har fundet sted.

Hvad er nettoantallet og værdien af nettoantallet af de handlede aktier?
Nettoantallet af de handlede aktier er antallet af købte eller på anden måde erhvervede aktier minus antallet af solgte eller på anden måde afhændede aktier opgjort for insidere og disses nærtstående som en gruppe. Værdien af nettoantallet af de handlede aktier er forskellen mellem 1) den samlede værdi af erhvervede aktier opgjort til de kurser, som de enkelte handler er foretaget til, og 2) den samlede værdi af afhændede aktier opgjort til de kurser, som de enkelte handler er foretaget til. Til beregning af handelskursen i kr. for aktier handlet på London Stock Exchange og ADR'er noteret på New York Stock Exchange anvendes Nationalbankens kurs to børsdage forud for datoen for denne meddelelse.

Hvad er samlet aktiebesiddelse?
Den samlede aktiebesiddelse er det samlede antal aktier, som insiderne og deres nærtstående besidder som en gruppe.

Hvad er kursværdien af den samlede aktiebesiddelse?

Kursværdien er den samlede aktiebesiddelse for insiderne og deres nærtstående opgjort som en gruppe ganget med lukkekursen på Københavns Fondsbørs to børsdage forud for datoen for denne meddelelse.

Yderligere information fås ved henvendelse til:

Elin K. Hansen
Tlf. (direkte): 4442 3450