FLS Industries fortsætter frasalg som planlagt

Som led i strategien om fokus på kerneområderne har FLS Industries gennemført yderligere et salg af virksomheder og ejendomme. Den samlede salgspris kan opgøres til godt 90 mio. kr. med en postitiv EBIT-påvirkning på ca. 25 mio. kr., hvilket dog ikke ændrer de senest udmeldte forventninger til resultatet for 2003.

Salget gælder dels J.A. Plastindustri A/S og aktiviteter i det hollandske selskab Handelmij Austria B.V., der for begges vedkommende hidtil har indgået i Dansk Eternit Holding under kerneområdet FLS Byggematerialer - dels de resterende aktiviteter i PM Energi, der hidtil har været ejet af FLS-selskabet, Pedershaab i Brønderslev. Endelig har FLS Industries solgt "Portlandmosen" og tilstødende landbrug beliggende i Lille Vildmose i Himmerland.

J.A. Plastindustri A/S er solgt til et konsortium bestående af selskabets ledelse, Dansk Kapitalanlæg A/S og Erhvervsinvest Nord A/S og sker som et led i Dansk Eternit Holdings fokusering inden for kerneaktiviteten fibercement. J.A. Plastindustri A/S fremstiller plastprodukter i form af komponenter til tagkonstruktion og -ventilation og beskæftiger godt 60 medarbejdere med en omsætning på 40 mio. kr.

Handelmij Austria B.V. har gennem to Management Buy-Outs solgt sine aktiviteter indenfor import og engrossalg af døre, trægulve og krydsfiner til det hollandske marked. Salget sker som et led i Dansk Eternit Holdings fokusering inden for kerneaktiviteten fibercement.

PM Energi A/S har gennem et Management Buy-Out solgt sine aktiviteter inden for opbygning, ombygning og servicering af pumpeanlæg, motorer og generatoranlæg. PM Energis moderselskab, Pedershaab, fortsætter således fokuseringen på sine kerneaktiviteter inden for produktion af betonrørsmaskiner.

"Portlandmosen" og tilstødende landbrug beliggende i Lille Vildmose i Himmerland er solgt til henholdsvis Aage V. Jensen Charity Foundation og lokale landbrugere."Portlandmosen" med tilstødende landbrug blev erhvervet i 1930'erne af det daværende Aalborg Portland-Cement-Fabrik med det formål at grave tørv til brug som brændsel i cementovnene.

FLS Industries A/S
Koncerninformationsafd.