SpareBank 1 Midt-Norge - Vedrørende utlånsengasjement til Midnor Gruppen

SpareBank  1 Midt-Norge (SMN) har gjennom mange år vært aktiv engasjert i oppdrettsnæringen i Midt-Norge. Et av disse engasjementene er Midnor Gruppen hvor banken har et samlet engasjement på ca 500 mill kr.

Midnor Gruppen har som resten av oppdrettsnæringen i Norge gjennom en lengre periode vært sterkt påvirket av de generelle makroøkonomiske rammebetingelsene for næringen; herunder bl.a. en sterk norsk valuta i forhold til viktige konkurrentland, et høyt norsk rentenivå, og et generelt lavt prisnivå på laks. Dette har medført at en rekke store norske oppdrettsaktører, herunder også Midnor Gruppen, står ovenfor betydelige finansielle utfordringer som må løses av bankene og eierne i fellesskap.

SMN er en langsiktig aktør i oppdrettsnæringen. I krisen tidlig på 90-tallet la banken til grunn en slik strategi og bidro proaktivt denne gangen i nødvendig restrukturering. Banken kom finansielt godt ut av det da. Banken legger samme strategi til grunn i sitt arbeide nå. Som største långiver til Midnor Gruppen arbeider banken og hovedeier  med målsetting etablering av finansiell robusthet for selskapet. I dette arbeidet vurderes også interessante industrielle løsninger. SMN tror det nå er viktig  å gjennomføre tiltak som bidrar til en nødvendig konsolidering av oppdrettsnæringen.

SMN har engasjert First Securities AS som finansiell rådgiver for å bistå med å sikre bankens posisjon på en best mulig måte.

Det er viktig å understreke at Midnor Gruppen etter bankesn vuderinger er et meget veldrevet selskap. Selskapets utfordringer i dag er i hovedsak knyttet til et likviditetsbehov som følge av lave laksepriser, samt en restrukturering av balansen for å skape et sterkere finansielt fundament gitt fortsatt lave laksepriser. Banken vil i samarbeid med selskapets rådgivere derfor bruke den tid som er nødvendig for å finne en god finansiell og industriell løsning for selskapet. SMN legger til grunn at en løsning er på plass i løpet av 2. halvår 2003.

Det er i dag for tidlig å gi en konkret vudering av bankens eventuelle tapsrisiko i bankengasjementet. Bankens målsetting er minimalisering av eventuelle tap. SMN legger til grunn at det ligger betydelige verdier i selskapets 26 konsesjoner, fastanlegg og infrastruktur samt laks og ørret i selskapets mærer.

Eventuelle spørsmål kan rettes til adm. dir. Finn Haugan (900 41 002) eller banksjef Rune Malvik (91140126)