Hydro forbereder børsnotering av Agri

Styret i Norsk Hydro har i dag besluttet å starte forberedelser for å etablere Agri-virksomheten som et eget, norsk-basert selskap med notering på Oslo Børs. Hydro-konsernet vil i fremtiden konsentrere sin virksomhet fullt ut om forretningsområdene Olje & Energi og Aluminium. Beslutningen kommer som resultat av en omfattende porteføljegjennomgang med sikte på fortsatt å skape størst mulige verdier for selskapet og dets aksjonærer.

- Hydros landbruksvirksomhet har gjennomført en vellykket snuoperasjon og er nå godt posisjonert for lønnsom vekst. Agri er verdens ledende gjødselselskap og har et betydelig verdiskapingspotensiale fremover. Agris videre verdiskaping og vekst kan  best oppnås ved at virksomheten gis økt finansiell handlefrihet gjennom direkte tilgang til kapitalmarkedet, sier generaldirektør Eivind Reiten. - Samtidig gir beslutningen grunnlag for å konsentrere oppmerksomhet og finansielle ressurser om de betydelige utviklingsmulighetene innen Olje & Energi og Aluminium i tiden fremover.

Hydro vil vurdere ulike transaksjonsformer for gjennomføring av børsnotering i tråd med selskapets og aksjonærenes interesser. Aktuelle transaksjonsformer er fisjon, tegningsrett-emisjon rettet mot Hydros aksjonærer, spredningssalg eller kombinasjoner av disse. Notering på Oslo Børs planlegges første halvår 2004.

Agri er verdens største leverandør av plantenæring, med 7.300 ansatte fordelt på mer enn 50 land og en omsetning på 33 milliarder kroner (2002). Det er ca. 1.100 Agri-ansatte i Norge, de fleste av dem ved produksjonsanleggene i Porsgrunn og Glomfjord. Etter børsnotering vil Agri-virksomheten ut fra det nåværende forretningsomfang være blant de 10 største selskapene på Oslo Børs. Det nye selskapet vil ledes av Thorleif Enger, som har vært sjef for Agri-virksomheten siden 1999.

Tempo i nedtrapping av Hydros eierandel i et børsnotert Agri-selskap vil være avhengig av hvilken transaksjonsform som velges for utskillelse og børsnotering. Det er ikke naturlig at Hydro er en langsiktig eier i et børsnotert Agri.

Hydro-konsernet vil i fremtiden fullt ut konsentrere seg om å videreføre etablerte strategier for utvikling av forretningsområdene Olje & Energi og Aluminium. Økt verdiskaping vil skje med utgangspunkt i områdenes konkurransefortrinn og Hydros kjernekompetanse knyttet til kommersiell og teknologisk innovasjon, kostnadseffektiv drift og førsteklasses prosjektgjennomføring. Det vil fortsatt være fokus på kapitaldisiplin og forbedring av lønnsomhet.

Etter utskillelsen av Agri, vil Hydro ha om lag 40.000 ansatte i nær 50 land, med en omsetning som (uten Agri)  i 2002 utgjorde 130 milliarder kroner.

Gjennom sin olje- og energivirksomhet er Hydro den nest største operatøren på norsk sokkel. Virksomheten preges av sterk produksjonsvekst. Olje & Energi vil bygge videre på konkurransefortrinn basert på kostnadseffektiv feltutvikling og drift, anvendelse av ny teknologi og dessuten utnytte sin sterke gassposisjon i et liberalisert, europeisk energimarked.

Aluminiumsvirksomheten er ledende i Europa og blant de tre største integrerte aluminiumsselskaper i verden. Virksomheten vil styrke sine markedsposisjoner midt- og nedstrøms basert på kvalitet, kostnadseffektiv produksjon og nærhet til kunder. Ytterligere verdiskaping vil skje gjennom forbedring av det relative kostnadsnivå i alumina- og primærproduksjon, porteføljetilpasninger samt gjennomføring av de pågående forbedringsprogrammer.

- Styrets beslutning legger et solid grunnlag for en forsterket utvikling for alle Hydros tre kjerneområder, til beste for selskapets eiere, ansatte og kunder. Med det nye Agri-selskapet, etablerer vi en norsk-basert virksomhet med global lederposisjon, mens Hydro med full kraft kan satse på å utnytte attraktive muligheter innen både Olje & Energi og Aluminium, understreker Eivind Reiten.

Strategien for det nye Agri-selskapet, som vil få nytt navn, vil bli nærmere presentert på en egen kapitalmarkedsdag som planlegges avholdt i november. Hydros kapitalmarkedsdag vil bli avholdt i desember.
-------------------------
Norsk Hydro inviterer til en orientering om beslutningen om børsnotering av Agri.
Orienteringen gis i Norsk Hydros hovedkontor i Bygdøy Allé 2 i Oslo i dag kl. 13.30
Generaldirektør Eivind Reiten og Agri-virksomhetens leder Thorleif Enger vil svare på spørsmål.
 ------------------------
 Hydros ledelse vil også orientere ved en telefonkonferanse.
Telefonkonferansen gjennomføres i dag kl. 17.00 på telefon : +44 207 1620181 eller +44 208 401 1043

Mobil
Cecilie Ditlev-Simonsen