Ahold Pensioenfonds publiceert Jaarverslag 2002

Zaandam, 22 juli 2003 - Ahold Pensioenfonds heeft vandaag haar jaarverslag over 2002 gepubliceerd.

Beleggingen
Het jaar 2002 is in menig opzicht een bijzonder jaar geworden. Na een positief begin daalden de aandelenkoersen wereldwijd desastreus. Het rendement op de beleggingsportefeuille is uitgekomen op -12,2%. Ten opzichte van de benchmark was dit een outperformance van
1,5%-punt.
De samenstelling van de verplichtingen van het fonds rechtvaardigt een relatief groot belang in aandelen in vergelijking met het gemiddelde van de Nederlandse pensioenfondsen. Hierdoor bleef het beleggingsrendement substantieel - 3,8%-punt - achter bij het WM-universum (het gewogen performance-cijfer van alle deelnemende pensioenfondsen, met uitzondering van het ABP en PGGM, zoals samengesteld door The WM Company).
Het jaarlijks rendement van de laatste tien jaar laat grote schommelingen zien. Ondanks drie teleurstellende jaren op rij komt het 10-jaarsrendement gemiddeld uit op 7,2%.

Pensioenzaken
De dekkingsgraad van het fonds is uitgekomen op 105%. De Raad van Beheer heeft in januari 2003 besloten om per 1 januari 2003 aan de gepensioneerden en vertrokken deelnemers met premievrije aanspraken de voorwaardelijke indexatie van 3,4% volledig toe te kennen.

De financieringsovereenkomst met Koninklijke Ahold N.V. voorziet in een premiestelling die afhankelijk is van inflatie en beleggingsresultaten. De werkgeverspremie heeft daarmee een corrigerende werking op de dekkingsgraad. In 2002 is de werkgeverspremie verhoogd, zoals vastgelegd in de financieringsovereenkomst met de werkgever. Ook in 2003 heeft in overeen-stemming met de financieringsovereenkomst een verdere verhoging van de werkgeverspremie plaatsgevonden, waardoor het maximale niveau bijna is bereikt.
Ahold maakt in 2003 een moeilijke periode door. Als Ahold Pensioenfonds voelen wij ons zeer betrokken bij deze ontwikkelingen. Wij blijven echter de belanghebbenden op een zakelijke wijze vertegenwoordigen. Voor de volledigheid melden wij dat Ahold aan haar premieverplichtingen heeft voldaan.

In 2004 wordt een nieuwe pensioenregeling van kracht die gebaseerd is op middelloon en zich kenmerkt door individuele keuzemogelijkheden met een stevig collectief fundament.
Tegelijkertijd wordt gestart met een prepensioenregeling en zal de VUT langzaam worden afgebouwd. Communicatie naar de deelnemers alsmede ondersteuning en advies spelen een belangrijke rol bij een succesvolle uitvoering van de nieuwe regeling.

Vooruitzichten
Ahold Pensioenfonds ziet de toekomst van het fonds met vertrouwen tegemoet. Een belangrijke doelstelling voor de komende jaren is het herstel van de dekkingsgraad. Het fonds heeft daartoe bij de Pensioen- en Verzekeringskamer een herstelplan ingediend. Het fonds verwacht dat de financiële positie bij normaal presterende financiële markten tezamen met het krachtige premiebeleid zich in die periode zal herstellen. Er valt waarschijnlijk echter niet aan te ontkomen dat ook werknemers de komende jaren een hogere bijdrage zullen moeten betalen en dat de indexering van de aanspraken van de gepensioneerden en premievrijen beperkt zal moeten worden of zelfs volledig achterwege zal blijven.

Open het attachment voor het volledige persbericht inclusief tabellen.

Jaarverslag Ahold Pensioenfonds