KEMIRA MYY OSUUTENSA KAASUYHTIÖ POLARGASISTA

- Kauppa on Kemiran strategian mukainen, sillä ilmakaasujen tuotanto ei ole kuulunut Kemiran ydinliiketoimintaan. Keskeisenä liiketoimintamme kasvualueena ovat erikoiskemikaalit metsäteollisuuteen. Olemme kohdistaneet viimeisen kolmen vuoden aikana voimavarojamme erikoiskemikaaliliiketoiminnan kasvattamiseen ja tehneet tällä alueella useita yritysostoja niin Keski-Euroopassa kuin Pohjois-Amerikassakin, johtaja Juhani Lindholm Kemiran Pulp & Paper Chemicalsista toteaa.

Kemiran ja Polargasin välinen, pitkäaikainen operatiivinen yhteistyö jatkuu Kemiran eri toimipaikoilla. Lisäksi yhtiöt jatkavat myynti- ja markkinointiyhteistyötään.

- Kauppa on Air Liquiden pitkäaikaisen strategian mukainen Pohjoismaissa, joissa yhtiö on  useiden vuosien ajan vahvistanut asemaansa. Näemme Pohjoismaissa kasvun mahdollisuuksia raskaan teollisuuden aloilla sekä elintarvike- ja metalliteollisuudessa, Air Liquiden johtaja Jean-Pierre Duprieu arvioi.

Air Liquide on maailman johtava, teollisuuden ja lääketeollisuuden kaasuja ja niihin liittyviä palveluja tuottava yritys. Air Liquidella on toimintaa 65 maassa ja sen liikevaihto vuonna 2002 oli 7,9 miljardia euroa. Henkilöstön määrä on 30 800.

Kemira on kansainvälinen teollisuuskonserni, joka keskittyy monipuolista osaamista vaativille kemianalan sektoreille. Sen liikevaihto vuonna 2002 oli 2,6 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 10 300. Kemira on määritellyt sellu- ja paperikemikaalit yhdeksi keskeiseksi liiketoiminnan kasvualueekseen. Tämän sektorin liikevaihto on 600 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:

Kemira Oyj