Metso toimittaa 100 miljoonan euron hienopaperilinjan UPM-Kymmenelle Kiinaan

Metso Paper toimittaa suuren paperinvalmistuslinjan UPM-Kymmene (Changshu) Paper Industry Co. Ltd.:lle Kiinaan. Tilauksen arvo on 100 miljoonaa euroa. Tuotantolinja käynnistyy kesällä 2005.
Paperikoneen lisäksi Metso Paperin toimitus sisältää ilmajärjestelmät ja pituusleikkurit. Metso Automation toimittaa paperikoneen automaatiojärjestelmän ja Metso Drives mekaaniset käytöt.
Paperikoneen viiranleveys on 10,4 metriä, ja sen suunnittelunopeus on 2 000 metriä minuutissa. Uusi linja tuottaa vuodessa 450 000 tonnia päällystämättömiä kopio- ja offsetpapereita.
Paperin ja kartongin kulutus Kiinassa kasvaa nopeasti, ja maan ennustetaan nousevan maailman suurimmaksi paperin kuluttajaksi. Kiinan paperiteollisuus on vastannut kysynnän kasvuun investoimalla runsaasti uuteen tuotantokapasiteettiin sekä vanhojen tuotantolaitosten uudistuksiin. Vuoden 1997 jälkeen Metso Paper on myynyt Kiinaan 14 paperi- ja kartonkikonetta.
UPM-Kymmenen Changshun tehdas sijaitsee Jangtse-joen varrella, noin 100 kilometriä Shanghaista. Uuden koneen käynnistyttyä tehtaan vuotuinen kapasiteetti tulee olemaan noin 800 000 tonnia hienopaperia.
UPM-Kymmene on maailman johtavia paperintuottajia. Vuonna 2002 sen liikevaihto oli 10,5 miljardia euroa, ja sen palveluksessa työskenteli noin 36 000 henkilöä. Yhtiöllä on tuotantolaitoksia 17 maassa sekä kattava myynti- ja jakeluverkosto.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2002 Metso-konsernin liikevaihto oli 4,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 28 500. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.