PhotoCure - Hexvix® ett skritt nærmere kommersialisering

Oslo, 25. september 2003

PhotoCure er glade for å kunne meddele at selskapet har mottatt den første vurderingen av markedsføringssøknaden for Hexvix® som ble sendt til svenske legemiddelmyndigheter (Läkemedelsverket) i desember 2002. Tilbakemeldingen er gjennomgående positiv, med kun et par spørsmål som må løses før en endelig godkjennelse kan utstedes.

Hexvix®-bildediagnostikk er en ny og effektiv metode for påvisning av blærekreft. Blærekreft er den sjette mest vanlige dødelige sykdommen i verden, og hvert år utføres omtrent 5 millioner cystoskopier (undersøkelse av blæren) i Europa og Nord-Amerika, for å påvise eller avkrefte blærekreft. Hexvix®-bildediagnostikk er utviklet som et supplement til allerede eksisterende diagnostiske metoder for å kunne gi en tidligere og mer nøyaktig påvisning av blærekreft, noe som er avgjørende for pasientens prognose.

Vidar Hansson, administrerende direktør i PhotoCure, kommenterer: "Vi er svært fornøyde med denne første evalueringen av Hexvix®, som faktisk kom tidligere enn ventet. De positive tilbakemeldingene på de kliniske resultatene som er oppnådd med Hexvix®, både fra urologer og nå fra svenske legemiddelmyndigheter, er en bekreftelse på at Hexvix® har et betydelig kommersielt potensial."