Hydro bygger bildelfabrikk i Kina

Hydro Aluminium skal bygge en fabrikk i Suzhou, nord for Shanghai i Kina, for å levere komponenter til den raskt voksende kinesiske bilindustrien.

Fabrikken vil produsere aluminiumrør for varmevekslere og væsketransport i bil. Fabrikken vil også levere andre viderebearbeidete komponenter basert på aluminiumprofiler for bilindustrien.

Hydro er global markedsleder for denne type aluminiumkomponenter og har nære forbindelser og leveranser til bilindustrien både i Europa og Nord-Amerika. En rekke ledende systemleverandører som Behr, Calsonic, Delphi, Denso, Valeo og Visteon har alle produksjonsanlegg i naboregionene til Suzhou Industrial Park, hvor den nye Hydro-fabrikken vil komme.

Byggearbeidene i Kina vil begynne i første kvartal 2004.  Pressene vil bli installert i juli  og produksjonen vil begynne allerede i tredje kvartal neste år. Fabrikken vil skape ca. 140 arbeidsplasser i første fase.

Totale investeringer er beregnet til ca. 150 millioner kroner.

"Som teknologileder innen denne industrien vil vi levere produkter med samme høye kvalitet og ytelse som de våre kunder bruker i biler de lager i Europa og USA", sier Jan Arne Rønningen som leder Hydro Aluminiums enhet Precision Tubing, som er en del av Hydro Aluminium Automotive.

"Våre kinesiske kunder har tidligere måttet importere en stor del av disse produktene. De er svært fornøyd med vår beslutning om å forsyne dem fra et anlegg i Kina."

Suzhou-fabrikken vil bli Hydro Alminiums første heleide anlegg for bildeler i Kina. Fra før har Hydro et deleid pressverk i Wuxi, et støperi for magnesiumlegeringer i Xi'an samt 31,8 prosent i Suzhou Huasu Plastics Co.

Hydro Aluminium er verdens ledende leverandør av komponenter og løsninger av lettmetall til bil - aluminium og magnesium. Produktspekteret omfatter støtfangerskinner og såkalte crash management systemer, støpte motorblokker og topplokk i aluminium samt spesiallegeringer av aluminium og magnesium til andre typer støpte bildeler. Hydro Aluminiums samlede leveranser til bilindustrien utgjør rundt 15 milliarder kroner på årsbasis.

Hydro Aluminium er det største aluminiumselskapet i Europa, og et av de tre ledende på verdensbasis. Hydro Aluminium har ca. 27.000 ansatte og virksomhet i 28 land. Hydro Aluminium er ett av tre forretningsområder i Norsk Hydro, i tillegg til Hydro Olje og Energi og Hydro Agri. Totalt har Hydro ca. 50.000 ansatte i mer enn 60 land.

Mobil
Thomas Knutzen