Helge Lund - ny konsernsjef i Statoil

"Helge Lund var styrets førstevalg, og vi er svært tilfreds med at han har påtatt seg oppgaven å lede Statoil i årene som kommer. Lund har dokumentert at han både strategisk og operativt er en meget dyktig industrileder," sier styreleder Jannik Lindbæk.
Lund er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole, og har en MBA fra Insead i Frankrike. Før han ble konsernsjef i Aker Kværner ASA hadde han flere sentrale posisjoner i Aker RGI-systemet, og før dette var han sentral i ledelsen av Hafslund Nycomed.
"Statoil har en helt spesiell rolle og betydning i norsk næringsliv. Stillingen som konsernsjef representerer en særegen og stor utfordring, som jeg etter å ha tenkt meg grundig om har valgt å takke ja til. Statoil er et meget kompetent, robust og leveringsdyktig selskap - med mange dyktige medarbeidere, og jeg ser fram til å kunne bidra til selskapets videre utvikling," sier Helge Lund.
Styrets vedtak om å ansette Helge Lund var enstemmig.
Lund tiltrer stillingen 15. august 2004.
Erling Øverland er konstituert som konsernsjef fra i dag og fram til 15. august.
Inge K. Hansen har fratrådt sin funksjon som konstituert konsernsjef i Statoil. Hansen blir ansatt som ny konsernsjef i et av de tre selskapene som etableres i Aker Kværner.
Styreleder i Statoil ASA inviterer til pressekonferanse på Gardermoen - SAS Radison Airport Hotell - 8. mars klokken 09.00.