PhotoCure ASA - Resultatrapport første kvartal 2005

Oslo, 3. mai 2005

Hexvix® godkjent i alle EU-/EØS-land

Høydepunkter fra PhotoCure ASAs resultatrapport for første kvartal 2005:

• Hexvix godkjent i alle EU-/EØS-land gjennom EUs gjensidige anerkjennelsesprosedyre.
  • PhotoCure og Galderma har full rett til å markedsføre Metvix® i Australia etter at selskapene ble frikjent for anklagen om krenkelse av patentrettigheter.
  • Galdermas Metvix-salg utgjorde 4491 enheter i det første kvartalet av 2005, sammenliknet med 2693 enheter i det tilsvarende kvartalet i 2004 (+85%).
  • Det nordiske Metvix-salget utgjorde 3184 enheter i det første kvartalet av 2005, sammenliknet med 2932 enheter i samme kvartal i fjor (+9%).
  • Salgsinntekter utgjorde 8,8 millioner kroner i det første kvartalet av 2005, sammenliknet med 10,2 millioner kroner i den samme perioden i 2004. Driftsunderskuddet utgjorde 13,1 millioner kroner, sammenliknet med 16,4 millioner kroner i tilsvarende periode i 2004. Likvide midler utgjorde 117,7 millioner kroner per 31. mars 2005.

Administrerende direktør i PhotoCure, Kjetil Hestdal sier i en kommentar: "Den samstemte godkjennelsen av Hexvix i de europeiske landene signaliserer et behov for forbedring innen blærekreftdiagnostikk og utgjør en stor markedsmulighet for PhotoCure. En annen viktig milepæl i første kvartal var frikjennelsen for anklagen om krenkelse av patentrettigheter i Australia. Dommen understreker PhotoCures sterke patentportefølje."

Den fullstendige rapporten for første kvartal 2005 og presentasjonen er tilgjengelige på  www.photocure.com under: Investors/Reports and Presentations.

Rapporten kan også lastes ned fra følgende link:

Første kvartals presentasjon er tilgjengelig på følgende link:

PhotoCure ASA er et norsk farmasøytisk selskap grunnlagt i 1993 og registrert på Oslo Børs. Selskapet utvikler og selger legemidler og medisinsk utstyr. Produktene er basert på egenutviklet teknologi innen fotodynamisk terapi, og er rettet mot utvalgte markeder innen dermatologi og onkologi.

PhotoCure har to produkter som er godkjent for salg og markedsføring: Metvix®, som er utviklet for behandling av hudkreft (basalcellekarsinom) og forstadier til hudkreft (aktinisk keratose), og Hexvix®, som er utviklet for påvisning av blærekreft. Begge produktene er basert på den samme fotodynamiske teknologien, som kombinerer et fotosensibiliserende legemiddel med en lyskilde som aktiverer de lyssensitive stoffene legemiddelet. PhotoCure er i gang med studier for å teste de to produktene for nye indikasjoner, og målsetningen er å utvikle et utvalg av nye produkter og teknologier.

For ytterligere informasjon, kontakt:

PhotoCure ASA
v/ Kjetil Hestdal (administrerende direktør) eller