Axis Communications: Axis och Labs2 erbjuder trygghet på ...

Axis och Labs2 erbjuder trygghet på platser där du inte är Axis Communications, Labs2 och Tryggare.net inleder ett samarbete kring tjänsten tryggare.net, en tjänst som erbjuder ökad trygghet i vardagen för privatpersoner i Sverige. Tjänsten innebär att Axis nätverkskameror installeras i sommarstugan, i hemmet eller på andra platser och att bilder från kameran visas i en dator eller i din mobiltelefon. Har barnen kommit hem från skolan? Klarade stugan stormen? Finns det vatten i dammen? Dessa och många andra frågor kan besvaras när Axis nätverkskameror installeras och ansluts till Internet. Bilderna blir enkelt tillgängliga på din dator eller i din mobiltelefon. Det handlar både om inbrottsskydd och om möjligheten att på ett enkelt sätt kunna se att allt står rätt till när hemmet eller sommarstugan står tom. "Vi har under det senaste året sett ett ökat intresse från privatmarknaden på installationer av nätverkskameror i bostäder. Samarbetet mellan Axis, Labs2 och Tryggare.net gör att en ny kundgrupp får tillgång till fördelarna med nätverkvideo. Tjänsten innebär framförallt att även en ovan användare enkelt kan installera utrustningen i bostäder och kontor," säger Ray Mauritsson, verkställande direktör för Axis Communications. "Bredband är så mycket mer än bara e-post och hemsidor. Avancerade kameror som görs tillgängliga för den breda allmänheten är bara början på ett stort antal sensorbaserade tjänster som kommer att göra vardagen enklare, tryggare och roligare. Naturligtvis är det glädjande att Sverige återigen kan ta på sig ledartröjan inom detta viktiga teknikområde," säger Jonas Birgersson, verkställande direktör för Labs2 samt styrelseordförande i Trygghetsbolaget AB. Det är bland annat enkelheten i installationen som gör tjänsten unik. Med en Axis nätverkskamera, en bredbandsdelare och Internetuppkoppling kan användaren snabbt komma igång. För att kunna få bilder behövs ingen påslagen dator, funktionen finns redan i Axis nätverkskamera och all lagring av bildmaterialet sker centralt på en skyddad server hos Tryggare.net. När användaren vill ta del av materialet loggar kamerans ägare in på tjänstens Internetportal via en vanlig webbläsare som t.ex. Internet Explorer eller Firefox eller via mobilen med ett lösenord. Tjänsten innebär att användaren kan välja mellan tre olika så kallade Axis ST nätverkskameror, Axis 207, Axis 207W eller Axis 211 beroende på om kameran ska sitta inomhus, utomhus eller om trådlöst nätverk ska användas. Nätverkskamerorna och bredbandsdelare finns att köpa via e-handelsföretag som Dustin, InWarehouse m.fl. Till nätverkskameran finns två tjänster, baspaket och premiumpaket, som innehåller olika tjänster. Tjänsten är oberoende av bredbandsleverantör och fungerar hos alla svenska bredbandsoperatörer. Ett pressmöte kommer att äga rum idag torsdag den 18 januari kl 12.00- 13.00 på Sturebadets konferensavdelning, se bifogad inbjudan. För mer information, kontakta: Margareta Lantz, Manager, IR&Corporate Communications, Axis Communications Phone: 046- 272 18 00, E-mail: pressoffice@axis.com Om Axis Axis utvecklar produkter som tillför mervärde i nätverkslösningar. Företaget är en innovativ marknadsledare inom nätverksbaserad video och skrivarservrar. Axis lösningar används främst i applikationer för säkerhetssystem, fjärrövervakning och dokumenthantering. Basen i produkterna är en egenutvecklad chip-teknologi som också säljs vidare till tredjepartsutvecklare. Axis grundades 1984 och är noterat på Stockholmsbörsens MidCap, Informationsteknologi i Sverige. Företaget agerar globalt via egna kontor i 18 länder samt genom samarbete med distributörer och systemintegratörer i ett sjuttiotal länder. Mer än 95 procent av försäljningen sker utanför Sverige. Se www.axis.com för information om Axis. Om Labs2 Labs2 är en koncern som med modern teknik, operatörskunskap och egna utvecklingsresurser skapar bättre bredbandsaffärer åt våra uppdragsgivare. Labs2 har egna anläggningar i Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Amsterdam samt högkvarter i Lund. Labs2 erbjuder tjänster till operatörer, mediaföretag och öppna bredbandsnät i Europa. Huvudprodukten är tjänsteinfrastrukturen BRIKKS (portal, affärs- och processystem) för bredbandstjänster, inklusive kompletta system för att erbjuda tv, film och musik i digital distribution. Om tryggare.net Tryggare.net är tjänsteportalen för en ny generation av sensorbaserade trygghetstjänster. Först ut är nätverkskameror som ger helt nya möjligheter för privatpersoner att skapa "digital närvaro", genom den kraftfulla tjänsten kan kameran meddela när det sker förändringar (och via en uppkopplad dator eller mobiltelefon) erbjuda användaren möjligheten att med ett klick få en överblick över situationen. Tjänsten kan även spara filmklipp för framtida referens. Tryggare.net drivs av Trygghetsbolaget AB med säte och kontor i Lund. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=359885&fn=wkr0010.pdf http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=359885&fn=wkr0012.pdf