Teleca: Bokslutskommuniké 2006

Bokslutskommuniké 2006 Kvartal fyra: - Marginalförbättringar i konsultverksamheten - Omstrukturering i Products avlöper enligt plan - Rörelseresultat om -44 Mkr och 32 Mkr exklusive omstrukturering 2006 2005 jan- jan- 2006 2005 dec dec Förändring okt- okt- Nyckeltal, Mkr dec dec Förändring Nettoomsättning 2 780 2 542 9% 723 705 3% Rörelseresultat (EBIT) -255 57 -547% -44 26 -266% Periodens resultat från kvarvarande verksamhet -288 13 -2 402% -62 -9 n/a Periodens resultat från avvecklad verksamhet 290 34 742% -2 11 -119% Periodens resultat 2 47 -97% -64 2 -4 125% Resultat per aktie, SEK 0,03 0,75 -97% -1,03 0,03 -4 125% Kassaflöde från den löpande verksamheten -70 203 -135% 6 70 -91% Kassaflöde efter investeringsverksamheten 21 5 326% -22 33 -165% Teleca Mobile Nettoomsättning 1 532 1 284 19 % 384 361 6% Varav Products/Obigo 227 254 -10% 56 99 -43% Rörelseresultat (EBIT) -111 -14 n/a -56 3 -1 913% Varav Products/Obigo -218 -76 n/a -93 -10 n/a auSystems Nettoomsättning 1 359 1 345 1% 365 364 0% Rörelseresultat (EBIT) 25 88 -72% 14 29 -54% Not: Under andra kvartalet såldes Benima-divisionen. Enligt IFRS, ska Benima redovisas som avvecklad verksamhet, vilket betyder att all aktuell finansiell information och andra nyckeltal för rapportperioden liksom jämförelsesiffror redovisas särskild från den kvarvarande verksamheten. Nettoresultatet från Benima och realisationsvinsten från försäljningen av Benima redovisas som ett enda belopp i resultaträkningen. · Rörelseresultatet uppgick till -44 Mkr under det fjärde kvartalet, och 32 Mkr exklusive tidigare annonserade omstruktureringskostnader om 76 Mkr. · För Teleca Mobiles konsultrörelse var tillväxten 18 % och rörelsemarginalen uppgick till 10% under det fjärde kvartalet. För auSystems (tidigare Teleca Systems) var rörelsemarginalen 9 %, exklusive omstruktureringskostnader om 19 Mkr och tillväxten 0 %. · Telecas samlade konsultrörelse redovisade en omsättningstillväxt om 9 % och en rörelsemarginal om 10 %, exkluderat omstruktureringskostnader under det fjärde kvartalet. · Som tidigare meddelats, så pågår ett betydande omstruktureringsprogram av produktrörelsen. Grunden för detta är att förbättra kostnadsstrukturen, att Tier2 och Tier3 tillverkare som Teleca sålt till tappat i volym samt att marknaden kräver förintegrering på ledande mobilplattformar. Telecas kostnadsbesparingar som beräknas få full effekt från Q3 2007 fortlöper enligt plan. Prognos för helåret 2007: För helåret 2007 förväntas ett positivt rörelseresultat. Vidare förväntas väsentliga förbättringar i de verksamhetsdelar som visade svaga resultat 2006. Samtidigt som Teleca Mobile förväntas ha god volymtillväxt inom konsultverksamheten kommer målsättningen att öka andelen av tjänster från lågkostnadsländer att ha en påverkan på tillväxten i nettoomsättningen. Rörelsemarginalen i konsultverksamheten förväntas vara på en god nivå. Under första och andra kvartalet kommer resultatet att påverkas väsentligt av fortsatta förluster i produktverksamheten. Rörelseresultatet kommer att påverkas av investeringar i förintegration av våra produkter med mobilplattformar. Den pågående omstruktureringen kommer att få full effekt i andra halvåret 2007. För auSystems bedöms den förbättrade lönsamheten i fjärde kvartalet att fortsätta under 2007. auSystems förväntas visa förbättrat rörelseresultat under 2007 jämfört med 2006. KONCERNEN Koncernchefens kommentarer René Svendsen-Tune säger: "Jag är inte tillfreds med resultatnivån för kvartalet och helåret. Däremot kan jag konstatera att vi har nått våra mål för det fjärde kvartalet och att vi börjar se resultatet av de många förbättringsinitiativ som påbörjades under 2006. Det gläder mig att se auSystems återhämtning efter två svaga kvartal. Vi valde rätt strategi i juli 2006 och ett snabbt utförande har lett till god återhämtning av rörelsemarginalen under fjärde kvartalet. Genom den nya etableringen i Storbritannien har vi tagit ett steg framåt i återskapandet av en plattform för tillväxt. Samtidigt som Teleca Mobiles konsultverksamhet är välmående, så har vi arbete framför oss för att verkställa vår plan för produktverksamheten. Vår flytt av produktutveckling till länder med lägre kostnadsnivåer går framåt. Nästa steg är att säkerställa att våra produkter når marknaden snabbare. För att lyckas kommer vi att investera i förintegration av våra produkter med de ledande mobilplattformarna. Marknaden fortsätter att utvecklas väl samtidigt som vi för varje månad som går ökar konkurrenskraften hos Teleca. Mobilt Internet är ett faktum, och vi förväntar oss att se god efterfrågan på mjukvara för mobiltelefoner." För ytterligare information kontakta: · René Svendsen-Tune, VD och koncernchef, Teleca AB, mobil +45-40540068 · Christian Luiga, ekonomi- och finansdirektör, Teleca AB, 08-579 116 04, mobil 0703-75 16 04 Kommande rapporttillfällen Delårsrapport januari-mars 2007: 24 april 2007 Delårsrapport januari-juni 2007: 19 juli 2007 Delårsrapport januari-september 2007: 18 oktober 2007 Bokslutskommuniké 2007: februari 2008 Press och analytikerträff Teleca kommer att presentera bokslutskommunikén via en telefonkonferens klockan 09.00 (CET) den 7 februari 2007. Presentationen hålls på engelska. För att deltaga i presentationen, ring +44-207 365 1851 eller 08 5853 6965. Presentationen kommer att visas live på Internet, www.teleca.se. Teleca är ett världsledande konsultföretag som utvecklar och integrerar avancerade programvaru- och IT-lösningar. Företaget består av ca 3 500 experter i 17 länder i Asien, Europa och Nordamerika. Teleca är noterat på Den Nordiska Börsens Mid cap-lista. Bokslutskommunikén kan rekvireras från bolaget eller hämtas på Telecas webbplats ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=374295&fn=wkr0001.pdf Hela kommunikén