Ontstaan van Euro Media Group

De in februari 2007 aangekondigde fusie tussen UBF Media Group (Hilversum, Nederland) en EuroMedia Television (Parijs, Frankrijk) heeft vorm gekregen door de creatie van de nieuwe « Euro Media Group ».

De aandeelhouders van de UBF Media Group (UBF) hebben namelijk 100% van het kapitaal van UBF ingebracht in Euro Media Télévision, om zo de nieuwe groep « Euro Media Group (EMG) » te laten ontstaan.

EMG zal marktleider zijn in Europa op het gebied van audiovisuele faciliteiten bij opnames in studio's en bij buitenopnames, met 1.300 medewerkers en een omzet geschat rond € 300 mio. EMG bundelt de krachten van sterke lokale bedrijven, zoals Videohouse (B), United Broadcast Facility (NL), Cinevideogroup (NL), Nobeo (D), CTV Outside Broadcast (UK), Euro Media Télévision (F), VCF (F),  Société Française de Production - SFP (F), Tatou (F) et Livetools Technology(CH) aan de voordelen van een groep van Europees formaat.

Van nu af aan kan EMG 78 studio's, een vloot van 45 captatiewagens, waarvan 16 in HD, 93 regies voor nabewerking en 114 ENG-sets aan zijn klanten aanbieden.

EMG beschikt over € 150 mio eigen vermogen, voor een netto financiële schuldenlast van ongeveer € 55 mio en moet een EBITDA (pro forma 2007) realiseren van rond de € 50 mio.
EMG heeft derhalve de ambitie en de middelen om een hoofdrol te spelen in de ontwikkeling en de consolidatie van de markt van de facilitaire diensten in Europa.

EMG zal haar hoofdzetel hebben te Bry-sur-Marne en zal geleid worden door een directie samengesteld uit Jean-Pierre Barry (Voorzitter van het Directiecomité, CEO), Gaston Van De Poel (CFO), Barry Johnstone (COO) et Luc Geoffroy (CTO). De directieteams van de filialen zullen bevestigd worden in hun posities en zullen betrokken worden in de ontwikkeling van EMG.

De ex-aandeelhouders van UBF verwerven in ruil voor hun inbreng 46% van het kapitaal van EMG, waarvan het aandeelhoudersschap zich als volgt presenteert:

Barry & Co Media                                     32%
Bolloré                                                       22%
Sofinim (Ackermans & van Haaren)            22%
Allianz Capital Partners                               22%
Anderen                                                       2%

De belangrijkste aandeelhouders van UBF en Euro Media Télévision hebben hun  respectievelijke participaties uitgebreid, zo het bewijs leverend van hun steun en vertrouwen in de toekomst van EMG. Zij zullen elk twee vertegenwoordigers hebben in de Raad van Toezicht van EMG, die 8 leden zal tellen.

Sofinim is ten belope van 15,7% toegetreden tot het aandeelhoudersschap van UBF in 2001. Toen realiseerde UBF een omzet van € 33 mio en was enkel actief in Nederland. Vanaf 2001 heeft Sofinim het management van de vennootschap aangezet om een actieve rol te spelen in de consolidatie van de sector en heeft de ontwikkeling van de vennootschap gesteund in meerdere overnames. In 2006 heeft UBF een nettowinst gerealiseerd van € 3,6 mio op een omzet van € 143 mio.

De inbreng van de participatie in UBF bij EMG vertaalt zich in de geconsolideerde rekeningen van Ackermans & van Haaren in een meerwaarde van ongeveer € 15 mio en komt overeen met een IRR van 25%.

Voor bijkomende informatie kunt u telefonisch terecht bij:

EMG : Jean-Pierre Barry CEO, +33/1.49.83.38.88
Ackermans & van Haaren : Tom Bamelis - Lid v/h Executief Comité +32/3.897.92.42
Bolloré : Michel Calzaroni +33/1.40.70.11.89
Allianz Capital Partners : Petra Kruell - Group Communications +49/89/38.00.26.28

Ackermans & van Haaren is een gediversifieerde groep actief in 4 kernsectoren : bagger-, milieu- en aannemingsdiensten (DEME, één van de grootste baggerbedrijven ter wereld - Algemene Aannemingen Van Laere, een toonaangevende aannemer in België), vastgoed en aanverwante diensten (Leasinvest Real Estate, een genoteerde vastgoedbevak met ongeveer € 450 miljoen vastgoedactiva in portefeuille - Extensa, een belangrijke gronden- en vastgoedontwikkelaar met zwaartepunt in België en Luxemburg), private banking (Bank Delen, één van de grootste onafhankelijke privé-vermogensbeheerders in België - Bank J.Van Breda & C°, niche-bank voor de ondernemer en de vrije beroepen in België), en private equity (Sofinim, één van de grootste risicokapitaalverschaffers in België, en GIB).
De groep concentreert zich op een beperkt aantal strategische participaties met een belangrijk groeipotentieel. De marktkapitalisatie van AvH bedraagt ongeveer € 2,2 miljard. Sinds 2 maart 2007, is AvH opgenomen in de referentieindex BEL20 van Euronext Brussel.

Alle persberichten van AvH en haar belangrijkste groepsvennootschappen evenals de 'Investor Presentation' kunnen ook geraadpleegd worden op de AvH website : www.avh.be.