Disciplinnämnden vid OMX Nordiska Börs Stockholm utdömer vite för Digital Vision (09/08)

Digital Vision AB har brutit mot de regler som gäller vid OMX Nordiska Börs Stockholm genom att inte ha följt gällande redovisningsregler (IFRS) samt genom att inte omedelbart ha offentliggjort en oren revisionsberättelse. Börsens disciplinnämnd har beslutat att Digital Vision ska betala ett vite på tre årsavgifter, d v s 576 000 kronor.

Enligt OMX Nordiska Börs Stockholms noteringsavtal skall en årsredovisning följa lagstiftningen på området, vilket innebär att bolaget skall tillämpa International Financial Reporting Standards (IFRS). Dessutom måste en oren revisionsberättelse offentliggöras omedelbart efter det att den överlämnats till bolaget.

Digital Vision har i årsredovisningen för år 2005 redovisat en nedskrivning i samband med förvärvet av bolaget Nucoda Ltd på en egen rad inom finansnettot och inte som en del av rörelseresultatet. Någon justering av dessa uppgifter har inte skett i 2006 års redovisning. I detta fall konstaterar disciplinnämnden att de skäl som bolaget framfört för att avvika från huvudregeln i IFRS inte kan betecknas som så exceptionella att bolaget haft rätt att redovisa nedskrivningen på det sätt som gjorts. Detta innebär att årsredovisningen avviker från IFRS och därmed även från noteringsavtalet. Disciplinnämnden anser emellertid att denna brist har varit mindre allvarlig.

I årsredovisningen för år 2006 har Digital Vision dessutom tagit upp en immateriell tillgång benämnd ”opatenterad teknik”. Ingen avskrivning har skett av denna tillgång och inga närmare upplysningar har lämnats i enlighet med vad som anges i reglerna. I denna del konstaterar disciplinnämnden att bolaget skulle ha lämnat en redovisning om varför avskrivningar inte gjorts på den immateriella tillgången. Att så inte skedde utgör en överträdelse av bestämmelserna i IFRS och därmed även från noteringsavtalet.

I revisionsberättelsen avseende Digital Visions årsredovisning för år 2006 återfinns en kommentar angående bolagets framtida finansieringsmöjligheter. Eftersom detta innebär att revisionsberättelsen är att betrakta som en s.k. oren revisionsberättelse borde den ha offentliggjorts omedelbart i enlighet med noteringsavtalets bestämmelser. Genom att detta inte skedde har Digital Vision brutit mot noteringsavtalet.

Disciplinnämnden ålägger Digital Vision vite motsvarande tre årsavgifter, vilket motsvarar 576 000 kronor.

I nämndens avgörande har Johan Munck, Marianne Lundius, Madeleine Leijonhufvud, Ragnar Boman och Hans Edenhammar deltagit.

wkr0003.pdf wkr0009.pdf