Vaaka Partnersiksi muuttuvan Pohjola Capital Partnersin sijoitustoiminta jatkuu ennallaan

Pohjola Capital Partners Oy:n toimiva johto ja nykyinen enemmistöomistaja Pohjola Pankki Oyj ovat sopineet järjestelystä, jossa yhtiön koko osakekanta siirtyy toimivan johdon omistukseen. Pohjola Capital Partners Oy muuttaa järjestelyn toteuduttua nimensä Vaaka Partners Oy:ksi. Kauppa on tarkoitus saattaa loppuun joulukuussa 2010.

Yhtiön sijoitustoiminta sekä nykyisten pääomasijoitusrahastojen hallinnointi jatkuvat omistusjärjestelyn jälkeen ennallaan. Yhtiön hallitukseen nousevat partnereiden lisäksi hallituksen puheenjohtajaksi Veli Sundbäck ja jäseniksi Tuomo Lähdesmäki sekä Martti Timgren.

Pohjolan ja Vaaka Partnersin yhteistyö jatkuu. Pohjola jatkaa sijoittajana myös Vaaka Partnersin vuonna 2012 kerättävässä seuraavassa buyout-rahastossa.

- Pohjola on linjannut, ettei suorien sijoitusten tekeminen listaamattomiin suomalaisiin yrityksiin kuulu sen ydinliiketoimintaan. Pohjola Capital Partners Oy on kasvanut viime vuosina merkittäväksi suomalaiseksi pääomasijoitusyhtiöksi. Kasvu on kuitenkin tehnyt suoran pääomasijoitustoiminnan yhteensovittamisen pankin ydinliiketoiminnan kanssa aiempaa haastavammaksi. Lisäksi nykyiset markkinakäytännöt suosivat pääomasijoitusyhtiön partner-omistusta, Pohjola Varainhoidon toimitusjohtaja Mikko Koskimies perustelee.

- Pankki on tukenut hyvin kehitystämme pääomasijoitusyhtiönä. Meille on kuitenkin luonnollinen askel siirtyä itsenäiseksi toimijaksi kuten valtaosa muistakin pääomasijoitusyhtiöistä. Olemmekin erittäin tyytyväisiä tähän järjestelyyn, joka luo meille vahvan pohjan jatkaa sijoitustoimintaamme, Vaaka Partners Oy:n toimitusjohtaja Juha Peltola sanoo.

Institutionaaliset sijoittajat suosivat pääomasijoitusyhtiöiden partner-omistusta varmistaakseen avainhenkilöiden pitkäjänteisen sitoutumisen sekä intressien yhdenmukaisuuden sijoittajien kanssa.

- Tuemme mielellämme Vaaka Partners Oy:n itsenäistymistä. Näemme, että omistusjärjestely edelleen vahvistaa hyvää sijoitustoimintaa, Ilmarisen johtaja Esko Torsti sanoo.

Omistusjärjestelyllä ei ole merkittävää vaikutusta Pohjola Pankki Oyj:n tulokseen.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Mikko Koskimies Pohjola Varainhoito Oy, p. 010 252 2295
Toimitusjohtaja Juha Peltola, Vaaka Partners, p. 050 514 8401, www.vaakapartners.fi