Auriga, Forbedret indtjening og værdiskabelse

Auriga Industries A/S, Harboøre, Denmark, 2011-03-23 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Selskabsmeddelelse nr. 2/2011

23. marts 2011

HOVEDPUNKTER I 2010

Forbedret indtjening og transformation af produktprogram

Vækst på 28% for nye produkter skabte grundlaget for en forbedret indtjening i forhold til året før. I 4. kvartal steg den samlede omsætning 14% efter en god afslutning på året i Latinamerika. De opnåede resultater lever op til de tidligere udmeldte forventninger.

• Aurigas omsætning steg med 3% til DKK 5.604 mio. (DKK 5.437 mio.). Væksten fra porteføljen af nye produkter blev 28% efter stigende vækst hen over året og en meget kraftig vækst i 4. kvartal drevet af markedet i Latinamerika.

• Driftsresultatet før afskrivninger (EBITDA) blev forbedret til DKK 409 mio. (DKK 197 mio.) svarende til en EBITDA-margin på 7,3% (3,6%). Resultat af primær drift (EBIT) blev DKK 215 mio. (DKK 11 mio.) svarende til en EBIT-margin på 3,8% (0,2%).

• De stigende valutakurser har bevirket, at koncernens kapacitetsomkostninger er steget til DKK 1.236 mio. (DKK 1.221 mio.), mens der er aktiveret udviklingsomkostninger med DKK 129 mio. i overensstemmelse med den ændrede regnskabsmæssige behandling heraf.

• Finansielle udgifter er øget til DKK 172 mio. (DKK 125 mio.) som følge af en gennemsnitlig højere rentebærende gæld, valutapåvirkning samt engangsomkostninger ved indfrielse af lån hos Stähler.

• Den gennemsnitlige arbejdskapital er reduceret, og der er realiseret en positiv pengestrøm fra driften på DKK 336 mio. (DKK 299 mio.).

• I overensstemmelse med den vedtagne udbyttepolitik indstiller bestyrelsen til generalforsamlingen den 28. april 2011, at der ligesom sidste år udbetales et udbytte på DKK 2,40 pr. aktie.

TRANSFORMATION AF PRODUKTPROGRAM
Gennem de seneste tre år er der gennemført en betydelig transformation af produktprogrammet fra stor afhængighed af glyphosat til et væsentligt mere balanceret produktprogram gennem udvikling af og vækst fra en række nye produkter. Over perioden har væksten fra nye produkter i gennemsnit været mere end 20% årligt. Derved er omsætningen fra nye produkter øget med over DKK 1 mia. og udgør nu over 60% af omsætningen. I samme periode er omsætningen fra glyphosat reduceret med et tilsvarende beløb, så produktet nu udgør 15% af omsætningen mod tidligere 33%. Indtjening og værdiskabelse er forbedret i 2010 i forhold til sidste år, og grundlaget for yderligere forbedringer er på plads.

FORVENTNINGER
Transformationen af produktprogrammet afsluttes i 2011, hvor glyphosats andel af omsætningen forventes yderligere reduceret til ca. 10%, mens væksten fra nye produkter fortsætter. Indtjening og værdiskabelse vil i 2011 og årene derefter blive forbedret gennem følgende tiltag:

• Fortsat udvikling af og vækst fra porteføljen af nye produkter. Et mere balanceret og differentieret produktprogram skal bidrage til en forbedring af dækningsgraden.

• Effektiviseringer og fortsat stram omkostningsstyring skal bidrage til en nedbringelse af omkostningerne i forhold til omsæt-ningen og en betydelig forbedring af indtjeningen.

• Fortløbende forbedring af arbejdskapitalen skal bidrage til en positiv pengestrøm, nedbringelse af koncernens gældsbyrde og forøget værdiskabelse.

Auriga forventer i 2011 en omsætning på ca. DKK 5.800 mio., et resultat af primær drift (EBIT) i niveauet DKK 300-400 mio. og en forbedring af pengestrøm fra driften i forhold til 2010 (DKK 336 mio.). Forventningerne er bl.a. afhængige af udviklingen inden for landbruget, klimatiske og markedsmæssige forhold samt udviklingen i verdensøkonomien.

PRÆSENTATION AF REGNSKABET
Adm. direktør Kurt Pedersen Kaalund og underdirektør Jens Ole Jensen fremlægger regnskabet ved en præsentation for analytikere og institutionelle investorer i dag, den 23. marts 2011, kl. 11:00 (dansk tid). Regnskabspræsentationen sendes direkte som webcast inkl. telekonference via internettet. Webcast og telekonference kan følges på www.auriga.dk og www.auriga-industries.com, hvor det tilhørende præsentationsmateriale vil være tilgængelig ca. 30 minutter i forvejen. Regnskabspræsentation og telekonference foregår på engelsk. En indekseret version af webcast og telekonference vil være tilgængelig på hjemmesiderne efterfølgende.

TELEKONFERENCE
Deltagere i telekonferencen bedes ringe ind senest kl. 10.55 (dansk tid) på tlf.:

• DK: (+45) 32 71 47 67
  • UK: (+44) 207 509 5139