Algeco Scotsman går in i affär för att förvärva Ausco Modular Holdings Ltd.

Algeco Scotsman främjar global expansion genom sammanslutning med ledande modulbyggarleverantör i Asien-Stillahavsområdet, Ausco Modular

BALTIMORE, MD--(Marketwire - Jun 1, 2011) - Algeco Scotsman, ett ledande globalt affärstjänsteföretag med fokus på modulutrymmeslösningar och säkra lagringslösningar, tillkännagav idag att man ingått avtal om att förvärva Ausco Modular Holdings Ltd (Ausco), en ledande leverantör av modulbyggnader i Australien och Nya Zeeland. Avtalen följer efter en överenskommelse med Algeco Scotsman´s ägare om att förvärva Ausco från Waco International Limited, vilket under vissa villkor förväntas bli klart omkring slutet av juni 2011.

Ausco, med huvudkontor i Brisbane, Australien, är en stor leverantör av modulbyggnader och bostadsenheter i de kraftigt växande gruv-, olje- och gasmarknaderna i västra Australien och Queensland. Med stöd av sina överlägsna design-, hopmonterings- och servicemöjligheter har Ausco utvecklat en uppskattad produktportfölj och en av de största uthyrningsflottorna i Australien och Nya Zeeland med mer än 14.000 moduler. Verksamheten opererar också i den mycket attraktiva ”självbyggar” och ägar-marknaden, vilken förser arbetare på avlägsna australiska platser med flyttbara bostadsanordningar, ofta nära gruv- eller infrastrukturprojekt.

Arrangemanget kommer att ge Algeco Scotsman en betydelsefull närvaro på marknaden i Asien-Stillahavsregionen, väsentlig exponering mot snabbtillväxtmarknader, och vidgande av företagets nuvarande geografiska fotavtryck. Idag har Algeco Scotsman ledande marknadspositioner i över 20 länder i Nordamerika och Europa. Algeco Scotsman har ökat sin globala ledningsposition på marknaden för modulutrymme- och säkra lagringslösningar genom att genomföra en global expansionsstrategi, uppbackad av nuvarande ägarna TDR Capital LLP.

”Ausco-affären främjar vårt strategiska mål att expandera till marknader med snabb tillväxt och ger tillgång till den ekonomiska expansionen i den vidare Asien-Stillahavsregionen”, sade Duncan Gillis, ordförande och verkställande direktör för Algeco Scotsman. ”Denna affär ger utmärkta möjligheter inom gruv-, energi- och resurssektorerna i Australien, vilka uppvisar starka framtidsutsikter som huvudsakligen drivs av Kinas ekonomiska tillväxt. Verksamheten kommer också att gynnas av en uppgång i den kommersiella efterfrågan, den industriella efterfrågan och byggnadsefterfrågan på de inhemska kärnmarknaderna.”

Ausco Modular Holdings Ltd var en del av Waco International Limited, en ledande industriell tjänsteverksamhet med operation i Australasien, Sydafrika och Storbritannien, som ägdes gemensamt av Unitas Capital och CCMP Capital.

Om Algeco Scotsman
Algeco Scotsman är en ledande global leverantör av affärstjänster med fokus på modulutrymmes- och lagringslösningar. Drivs som Williams Scotsman i Nordamerika och Algeco i Europa, varvid företaget förvaltar en flotta på mer än 300.000 enheter med verksamheter i Belgien, Kanada, Kina, Tjeckien, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Italien, Litauen, Luxemburg, Mexiko, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Ryssland, Slovakien, Spanien, Sverige, Förenade Arabemiraten, Storbritannien och USA. Företagets rykte är förankrat i exceptionell kundservice, effektiv hantering av verksamhetens drift samt konsekvent produktinnovation. Algeco Scotsman´s globala närvaro i kombination med dess lokala marknadsexpertis ger föredömlig skräddarsydd service för att uppfylla de unika behoven hos kunder över hela världen. För mer information gå till www.algecoscotsman.com .

Contact Information:

Mediakontakt: