Jaarcijfers 2011 AND International Publishers NV

Kostenbesparing in combinatie met nieuwe strategie heeft weg vrijgemaakt voor toekomstige winstgevendheid

in miljoenen euro's (behalve bedragen per aandeel) 2011 2010
Opbrengsten 2,4 7,0
Bijzondere waardevermindering (10,9) -
Bedrijfsresultaat (13,4) 3,8
Nettoresultaat (13,9) 2,5
Resultaat per aandeel (3,72) 0,66

- Doorgevoerde reorganisatie leidt tot substantiële kostenbesparing in 2012

Rotterdam, 2 april 2012 - AND International Publishers NV heeft in 2011 een verlies van € 13,9 miljoen geleden. Mede als gevolg van veranderende technologische ontwikkelingen, snel veranderende marktomstandigheden en meer aanbod van gratis kaarten daalden de opbrengsten met 66%. Het verlies per aandeel bedroeg € 3,72 tegenover een winst per aandeel van € 0,66 in 2010. Vanwege de tegenvallende resultaten in 2011 heeft AND een reorganisatie doorgevoerd en een strategische heroriëntatie uitgevoerd om de toekomstige winstgevendheid te waarborgen.

AND Chief Executive Officer Maarten Oldenhof: "Het jaar 2011 was voor AND een teleurstellend jaar. De resultaten bleven achter bij onze verwachtingen en dat is de reden geweest voor het doorvoeren van een reorganisatie om de kosten in lijn te brengen met de omzet. De reorganisatie is in de tweede helft van 2011 succesvol doorgevoerd en zal in 2012 leiden tot substantiële besparingen. In combinatie met de nieuwe strategie is AND klaar voor 2012."

Gang van zaken in 2011
De samenwerking met Navmii is het eerste kwartaal verder uitgebreid. In de eerste maanden van 2011 zijn de landen Ierland, Groot-Brittannië en Finland toegevoegd aan het assortiment. Hiermee is heel West-Europa voorzien van mobiele navigatie. De navigatie app is inmiddels ruim 300.000 keer gedownload voor iPhone en iPad via de iTunes store.

In mei heeft AND een joint venture gesloten met het Indiase SatNav. Via SatNav heeft AND de kans om verder te groeien en aanwezig te zijn in de sterk opkomende Indiase markt. AND gaat de digitale kaart van India aanbieden aan bestaande en nieuwe relaties over de gehele wereld.

In juni heeft AND een samenwerking met AvMap aangekondigd. AvMap zal een verscheidenheid aan producten en diensten, waaronder navigatie voor West-Europa op de iPhone, op basis van AND kaarten aanbieden om aan de wensen van verschillende doelgroepen te voldoen.

Het onderzoek naar de haalbaarheid van GDMA is in de eerste helft van 2011 afgerond. Uit het onderzoek is gebleken dat gezien de huidige marktontwikkelingen een samenwerking financieel niet haalbaar is. De kosten van het samenvoegen van de verschillende databases weegt niet op tegen de opbrengsten op middellange termijn, mede door de continue veranderende business modellen voor de verkoop van digitale kaarten voor locatiegebaseerde diensten. De partijen hebben besloten om niet verder te gaan als Global Digital Mapping Alliance.

Ondanks de hierboven genoemde initiatieven realiseerde AND tegenvallende resultaten over het eerste halfjaar. Om die reden heeft AND noodgedwongen een reorganisatie doorgevoerd om de kosten in lijn te brengen met de teruggelopen omzet. Daarbij is besloten om over te gaan tot alleen het uitvoeren van het benodigde onderhoud op de bestaande database en de ontwikkeling van nieuwe kaarten stop te zetten. Gelijktijdig met de reorganisatie heeft AND een strategische heroriëntatie aangekondigd om de beursnotering en technische know-how optimaal te benutten.

In het kader van de reorganisatie is besloten de heer H.F. van der Linde per 1 oktober 2011 te benoemen als bestuurder van AND Products BV. De heer van der Linde was als COO verantwoordelijk voor alle operationele activiteiten binnen AND. De heer van der Linde heeft vervolgens leiding aan de reorganisatie gegeven die eind 2011 succesvol is afgerond. Het aantal personeelsleden in India is daarbij gereduceerd van ruim 200 naar 65 en in Nederland van 25 naar 15 fte. Naast een besparing op de personeelskosten is ook kritisch naar de overige bedrijfskosten gekeken en is eveneens op dit gebied een besparing gerealiseerd. Bij de reorganisatie is tevens rekening gehouden met de mogelijkheden voor AND om naast haar kaarten in de toekomst ook maatwerkoplossingen aan te bieden.

AND heeft in het kader van de strategische heroriëntatie met diverse partijen verregaande gesprekken gevoerd om diverse scenario's tegen het licht te houden. Ondanks het feit dat er zeer concrete gesprekken zijn gevoerd over de mogelijkheden ten aanzien van het benutten van de beursnotering en/of de verkoop van het bedrijf, of onderdelen daarvan, is AND tot de conclusie gekomen dat genoemde scenario's geen meerwaarde voor de aandeelhouders bieden. Continuering van de huidige focus op de verkoop van alleen de kaart lijkt ook te eenzijdig om op termijn weer groei te kunnen realiseren. AND ziet echter wel groeimogelijkheden in het aanbieden van diensten in combinatie met de eigen kaart en data. Enerzijds neemt de toegevoegde waarde van AND's producten toe door haar kaarten als maatoplossingen aan klanten aan te bieden. Anderzijds verhoogt dit ook de inhoud en waarde van AND's eigen kaarten met data die binnen haar maatwerkprojecten verkregen zijn. De hiermee verrijkte database, in combinatie met de vaak branche- en sectorspecifieke maatwerkoplossingen, geven AND de hefboom voor verdere groei. Om die reden zet AND dan ook in op een strategie waarbij de eigen kaart in combinatie met daarbij passende diensten aan de markt zal worden aangeboden.

Gelijktijdig met de strategische heroriëntatie heeft AND het geschil in de lopende rechtszaak opgelost. Zoals in het persbericht van eind december 2011 is gemeld heeft AND een schikking met de tegenpartij getroffen en daarmee het geschil opgelost. Het totale bedrag dat met deze schikking is gemoeid bedraagt € 780.000.

Product ontwikkeling
In 2011 heeft AND gewerkt aan het verbeteren, uitbreiden en updaten van de digitale kaarten van West-Europa en Noord-Amerika. Daarnaast is de navigatiekaart van Bulgarije in het eerste kwartaal gereed gekomen. Deze kaart is volledig gelokaliseerd en beschikbaar met cyrillische karakters.

Financiële positie
Eind augustus 2011 is er door de directie een impairment test uitgevoerd. Uit deze test is gebleken dat de bedrijfswaarde lager is dan de boekwaarde van de immateriële vaste activa. Op basis van deze uitkomst heeft de directie geconcludeerd dat er een bijzonder waardeverminderingsverlies van € 10.855.000 opgenomen dient te worden. Deze bijzondere waardevermindering wordt veroorzaakt door tegenvallende marktontwikkelingen in de PND markt, achterblijvende omzet uit de verkoop voor het gebruik van kaarten op smartphones, lage prioriteit van sociale netwerken met betrekking tot locatie gebaseerde diensten en daarbij het gebruik van digitale kaarten en de tegenvallende omzet die door AND over het eerste halfjaar is gerealiseerd.

Net als eind 2010 heeft AND geen bankschulden. Het eigen vermogen bedroeg per eind 2011 ruim 82% van het balanstotaal.

Marktontwikkelingen
De verkopen en marges van de PND spelers zijn het afgelopen jaar sterk onder druk komen te staan. De verkoopaantallen in zowel de markt in Europa als de Verenigde Staten zijn gedaald. Dit komt mede door de sterke blijvende toename van smartphones met GPS waardoor er een massa markt voor locatie gebaseerde diensten is ontstaan. Er zijn veel applicaties voor de smartphones ontwikkeld waarbij een kaart een extra feature is. Ook zijn navigatie en locatie gebaseerde diensten inmiddels gratis beschikbaar. Echter, voor deze diensten worden op dit moment voornamelijk de gratis kaarten van Google gebruikt of commerciële alternatieven in combinatie met (op locatie gebaseerd) advertenties en cross selling (in app aankopen). AND verwacht dat Location Based Advertising in de toekomst kansen zal bieden voor AND.
Met de komst van locatiediensten zoals Google is ook het bewustzijn bij bedrijven van het belang locatie binnen hun business processen enorm toegenomen. Dit biedt kansen om naast de 'kale' kaart ook location intelligence als dienst aan bedrijven aan te bieden.
Tenslotte geeft het toenemend gebruik van navigatie en locatiediensten kansen aan AND om veel effectiever haar kaarten te onderhouden met behulp van gebruikersfeedback.

Samenstelling Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen
Maarten Oldenhof, de huidige CEO van AND International Publishers NV, heeft te kennen gegeven zijn functie als bestuurder per 15 mei 2012 neer te leggen. Maarten is bijna 10 jaar als bestuurder met AND verbonden geweest. Op de aandeelhoudersvergadering van 15 mei 2012 zal een nieuwe bestuurder benoemd worden. De heer H.F. van der Linde wordt door de Raad van Commissarissen voorgedragen als nieuwe bestuurder van AND International Publishers NV. Hugo van der Linde is sinds 2006 werkzaam bij AND en was als COO verantwoordelijk voor de operationele activiteiten. Sinds 1 oktober 2011 is hij benoemd als bestuurder van AND Products BV.
Naast de benoeming van een nieuwe bestuurder heeft de Raad van Commissarissen besloten de Raad van Commissarissen uit te breiden met een nieuwe commissaris. De totale Raad van Commissarissen zal dan bestaan uit drie leden. Op de aandeelhoudersvergadering zal worden voorgesteld de heer M. Douma te benoemen als commissaris. Maarten Douma is op dit moment werkzaam als Investment Director bij de Indofin Group. De Indofin Group is een belangrijke aandeelhouder en houdt middels Parkland NV een belang in AND.

Strategie
AND is de enige onafhankelijke partij in de mondiale kaartenmarkt voor het aanbieden van digitale kaarten voor locatiegebaseerde diensten. Dit biedt nog steeds kansen en AND zal dan ook haar bestaande kaarten nog effectiever verbeteren en updaten. Daarnaast zet AND in op het verhogen van haar toegevoegde waarde door haar kaarten en data als maatwerkdiensten aan te bieden. Hiermee zal haar verrijkte database, in combinatie met de vaak branche- en sectorspecifieke maatwerkoplossingen, als hefboom voor verdere groei van AND dienen te fungeren.

Gebeurtenissen na balansdatum
Eind maart 2012 heeft AND Products BV een contract afgesloten met een buitenlandse navigatie partij. De verwachting is dat deze overeenkomst een belangrijke bijdrage zal leveren aan de omzetgroei in 2012.

Vooruitzichten voor 2012
De economische omstandigheden, marktontwikkelingen en verdienmodellen in de markt voor digitale kaarten zijn in hoge mate onzeker. Ook zal de nieuwe koers ten aanzien van het aanbieden van maatwerkoplossingen zich nog verder moeten bewijzen. De resultaatontwikkeling in 2012 zal onder andere afhankelijk zijn van de sterkte van het economisch herstel, de ontwikkelingen in de markt voor navigatie en locatiegebaseerde diensten en de succesvolle implementatie van AND's nieuwe koers.
AND verwacht dat de nieuwe koers en het eind maart afgesloten contract zal leiden tot een belangrijke omzetstijging in 2012. In combinatie met de doorgevoerde kostenbesparing verwacht AND winst te kunnen realiseren in 2012.

Risico's
Voor een gedetailleerde beschrijving van de risicofactoren die van toepassing zijn op AND International Publishers NV en haar dochterondernemingen, wordt verwezen naar pagina 13 van het jaarverslag over 2011.

De Algemene Vergadering van Aandeelhouders vindt plaats op 15 mei 2012 in Rotterdam. Voor een gedetailleerde toelichting op de cijfers wordt verwezen naar de jaarrekening 2011 op www.and.com.

Rotterdam, 2 april 2012

Directie
M.P. Oldenhof

Noot voor de redactie, niet ter publicatie
Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met Maarten Oldenhof, telefoonnummer 0031-10 8851200, of kijk op www.and.com.

De in dit persbericht opgenomen jaarcijfers over 2011 zijn door de accountant gecontroleerd

Volledige persbericht incl. financiële overzichten klik op deze link