KOMMUNIKÉ FRÅN BOLAGSSTÄMMA I EMPIRE

Stockholm, 2012-04-18 06:42 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Vid Empire AB’s ordinarie bolagsstämma den 17 april 2012 kl, 17:00 informerade styrelsens ordförande, Ian Wachtmeister och verkställande direktör, Per Björkman om läget i Empirekoncernen och de viktigaste händelserna under verksamhetsåret samt efter verksamhetsårets utgång.

Verkställande direktören informerade om den nyligen genomförda avyttringen av SodaStream-verksamheten och motivet till affären. Genom affären tillfördes Empire 67 miljoner kronor i likvida medel och 2 procent i årlig royalty på all SodaStream-försäljning i Norden under 3 år eller maximalt 10 miljoner kronor. Empire kan satsa fokuserat på befintliga varumärken, ta in nya varumärken i portföljen och minska affärsrisken i bolaget.

Därutöver berörde verkställande direktören Empires ansträngningar att höja lönsamheten och skapa tillväxt. Ett flertal lönsamhetsförbättrande åtgärder har vidtagits under året och flera nya agenturer har tillförts koncernen.

Ordföranden pekade på de möjligheter som Empirekoncernen nu har med sin starka kassa, nya distributionsplattform och optimerade organisation. Empire bör också framstå som en attraktiv samarbetspartner för varumärkesägare som söker en effektiv försäljningskanal i Norden och Baltikum.

Stämman beslutade:

Bolagets resultat- och balansräkningar fastställdes och årsstämman godkände styrelsens förslag att utdelning lämnas till aktieägarna med 1,00 kr per aktie för räkenskapsåret 2011.

Styrelsen och vd beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2011.

Antalet styrelseledamöter och styrelsesuppleanter bestämdes till 6 respektive 0. Antalet revisorer bestämdes till 1.

Styrelsearvoden beslutades vara oförändrade mot föregående år och uppgår till sammanlagt 190 000 kronor, varav 90 000 kronor till ordföranden och 25 000 kronor till vardera extern ledamot.

Till styrelseordförande valdes Ian Wachtmeister (omval) och till styrelseledamöter Hans Risberg (omval), Ulf Christensen (omval), Åsa Mitsell (omval), Bengt Stillström (omval) samt Per Björkman (omval). Anders Meyer valdes som revisor (omval).

Styrelsen bemyndigades, liksom tidigare år, att fram till nästa årsstämma, fatta beslut om att öka bolagets aktiekapital med högst 600 000 kronor, genom en riktad eller annan nyemission av högst 2 miljoner aktier.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

VD Per Björkman, telefon: +46-733 596 730

Ordförande Ian Wachtmeister, +46-702 411 002

Om Empire:

Empire är ett företag som skapar, förvärvar och marknadsför hem- och hushållsprodukter för konsumentmarknaden. I sortimentet ingår hushållsprodukter och hårvårdsprodukter, däribland varumärken som C3, BaByliss, Cuisinart, Greenpan och Salter. Sedan 1997 har Empire marknadsfört perkolatorer, kaffebryggare och en mängd andra elektriska produkter för hemmabruk under varumärket C3. Företaget är sedan 2 maj 2011 listat på OMX First North med Remium AB som Certified Adviser.