Sponda perustaa uuden kiinteistörahaston ja myy logistiikkakiinteistöjä

Sponda Oyj                       Pörssitiedote         10.7.2012 klo 13:25

Sponda perustaa uuden kiinteistörahaston ja myy logistiikkakiinteistöjä

Kiinteistösijoitusyhtiö Sponda Oyj on perustanut uuden kiinteistörahaston, jonka pääasiallisina sijoituskohteina ovat Suomen kasvukeskuksissa sijaitsevat logistiikka- ja teollisuuskiinteistöt. Tänään allekirjoitetulla sopimuksella on hankittu uudelle Sponda Fund III –kiinteistörahastolle lähtösijoitussalkku.

Sponda Fund III -kiinteistörahaston tavoitekoko on 170 miljoonaa euroa. Rahaston noin 90 miljoonan euron lähtösijoitussalkku koostuu kiinteistörahaston osakkaiden myymistä kiinteistöistä. Sponda Oyj myy rahastolle logistiikkakiinteistöjä 32,5 miljoonan euron arvosta. Kaupalla ei ole Spondalle tulosvaikutusta, ja se on tarkoitus saattaa päätökseen heinäkuun lopulla 2012.

Spondan omistusosuus rahastosta on noin 38 prosenttia. Muut rahastossa mukana olevat sijoittajat ovat Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera.

- Tavoitteenamme on kasvattaa rahastoliiketoimintaamme ja luoda uusia, institutionaalisia sijoittajia kiinnostavia kiinteistörahastoja. Sponda Fund III –rahaston perustaminen on osa tämän kasvustrategian toteutusta. Kiinteistömyynneillä puolestaan vähennämme tavoitteemme mukaisesti logistiikkakiinteistöjen osuutta Spondan kiinteistösalkussa ja rahoitamme investointejamme, Sponda Oyj:n toimitusjohtaja Kari Inkinen sanoo.

Kotimaisille institutionaalisille sijoittajille suunnatun rahaston ja sen kiinteistöjen hallinnoinnista vastaa Sponda.

Sponda Oyj

Lisätietoja:
Kari Inkinen, toimitusjohtaja, Sponda Oyj, puh.0400-402 653

Sponda Oyj on Suomen ja Venäjän suurimpien kaupunkien toimitilakiinteistöihin erikoistunut kiinteistösijoitusyhtiö. Spondan toiminta-ajatuksena on omistaa, vuokrata ja kehittää toimisto-, liike- ja logistiikkakiinteistöjä toimintaympäristöiksi, jotka luovat edellytykset asiakkaiden menestykselle. Spondan sijoituskiinteistöjen käypä arvo on noin 3,2 miljardia euroa ja vuokrattava pinta-ala noin 1,5 miljoonaa neliömetriä.