Kvartalsrapport pr. 30. september 2012

Kvartalsrapport pr. 30/9 2012 for Vordingborg Bank

Tilfredsstillende overskud i de første 9 måneder af 2012

”Vi har opnået et tilfredsstillende overskud før skat på 4,2 mio. kr. for de første 3 kvartaler, når vi tager de svære økonomiske vilkår i samfundet i betragtning. Vores basisindtjening er steget tilfredsstillende som følge af stigende netto rente- og gebyrindtægter samt et fald i vores omkostninger på 4%. Vi må imidlertid også konstatere, at nedskrivningerne på kunder stiger og fortsat afspejler krisen i vores samfund. Med den opnåede basisindtjening for de første 9 måneder, hæver vi vores forventninger til basisindtjeningen for hele året, fra det vi meldte ud i halvårsrapporten på 23 – 25 mio. kr. til niveauet 26 – 28 mio. kr.  I årsregnskabet for 2011 var vores forventningerne til basisindtjeningen i niveauet 20 – 22 mio. kr., ” udtaler bankdirektør Ole Kühnel.

Vordingborg Bank fastholder sin høje soliditet

”På trods af den krise vores sektor har oplevet de sidste år, er det glædeligt at Vordingborg Bank bliver ved med at være solid, med en solvens på 16,3 %, og en solvensmæssig overdækning på 7,3 %, i forhold til vores solvensbehov. Det er tilfredsstillende, når vi tænker på, at vores samfund gennemlever en alvorlig krise, der nu har varet i 4 år. Vi har altid lagt vægt på, at vores kunder aldrig skulle være i tvivl om vores høje soliditet, og det betyder også, at vi er godt rustet til fremtiden,” udtaler bankdirektør Ole Kühnel

Fortsat svag vækst i vores markedsområde

”Vender vi blikket mod vores markedsområde oplever vi fortsat en meget lav økonomisk vækst, hvor også arbejdsløsheden fortsætter med at være høj. Indenfor de næste par år, vil der blive foretaget store offentlige anlægsinvesteringer i vores markedsområde, hvor Femern Bælt forbindelsen og en ny Storstrømsbro vil begynde at tage form. Disse store anlægsinvesteringer forventer vi trods alt vil betyde noget øget vækst i vores markedsområde, og vil være med til at skabe nye arbejdspladser ”, udtaler bankdirektør Ole Kühnel