PANOSTAJA OSTAA DMP–DIGITAL MEDIA PARTNERS OY:N JA VAHVISTAA ASEMAANSA DIGITAALISTEN PAINOPALVELUIDEN MARKKINOILLA

Panostaja Oyj                                                Pörssitiedote  4.12.2012   klo 11.00

Panostaja Oyj:n tytäryhtiö Digiprint Finland Oy on ostanut DMP-Digital Media Partners Oy:n koko osakekannan. DMP-konserni tarjoaa monipuolisia paino-, julkaisu- ja tuotantopalveluita markkinointiviestinnän toteuttamiseksi. Yrityskaupan myötä Panostaja laajentaa digitaalisiin painopalveluihin erikoistunutta liiketoiminta-aluettaan, johon entuudestaan kuuluu Kopijyvä-konserni. DMP-konsernin liikevaihto oli heinäkuussa 2012 päättyneellä tilikaudella 15,2 miljoonaa euroa, ja yhtiön palveluksessa on noin 79 työntekijää. Osakkeiden kauppahinta on 13,7 miljoonaa euroa.

– Yrityskauppa vahvistaa strategiaamme. Kopijyvä ja DMP ovat kasvavia ja kannattavia yrityksiä, joiden yhteenliittymästä tulee alan johtava toimija ja suunnannäyttäjä. Tavoitteenamme on rakentaa Kopijyvästä ja DMP:stä nykyistä vahvempi valtakunnallinen toimija, ja kansainvälistää niiden liiketoimintaa. Paino- ja tulostusala elää murroksessa. Tällä yrityskaupalla tuomme toimialalle uudenlaista ajattelua, palveluita ja toimintamalleja, toteaa Panostajan toimitusjohtaja Juha Sarsama.

- Kopijyvä ja DMP täydentävät toisiaan hyvin osaamisen, palveluiden ja maantieteellisen sijainnin osalta. Kopijyvän käyttämä teknologia on  vahvistanut sen asemaa alansa johtavana suomalaisyrityksenä. DMP tuo uutta, innovatiivista osaamista, ja sen brändi on Suomessa arvostettu. Tällä yrityskaupalla yhdistämme markkinoinnin toteutuksen parhaat osaamiset, sanoo toimitusjohtaja Juha Sarsama.

Kopijyvän ja DMP:n yhteenlaskettu liikevaihto oli noin 44 miljoonaa euroa tilikaudella 2010/2011, ja ne työllistävät noin 400 henkilöä.

DMP-Digital Media Partners –konserni on erikoistunut markkinointiviestinnän toteuttamiseen sekä digitaalisessa että printtimuodossa. Yhtiön laaja palveluvalikoima kattaa painamista ja julkaisemista edeltävät kuva-, rakennesuunnittelu-, taitto- ja reprotyöt, tulostus- ja painopalvelut, markkinoinnin digitaaliset toteutukset, aineistonhallintapalvelut verkossa sekä suoramarkkinointipalvelut.

Järjestelyn jälkeen Panostaja Oyj:n omistusosuus Digiprint Finland Oy:ssä on noin 56 %. Osana järjestelyä DMP-Digital Media Partners Oy:n omistajista tulee Digiprint Finland Oy:n vähemmistöomistajia. Järjestelyn jälkeen Digiprint Finland Oy omistaa kokonaan Kopijyvä Oy:n ja DMP-Digital Media Partners Oy:n. Kopijyvä Oy:n toimitusjohtaja Heimo Viinanen jatkaa Kopijyvä Oy:n ja Digiprint Finland Oy:n toimitusjohtajana ja merkittävänä omistajana. Jyrki Narinen jatkaa DMP-Digital Media Partners Oy:n toimitusjohtajana.

DMP-Digital Media Partners –konserni konsolidoidaan Panostajaan arviolta joulukuun 2012 alusta lukien.

DMP-Digital Media Partners -konsernin liikevaihto ja liikevoitto muodostuivat tilikausilla 1.8.2011-31.7.2012 ja 1.8.2010-31.7.2011 seuraavasti (FAS):

(tuhatta euroa)

1.8.2011–31.7.2012      1.8.2010-31.7.2011

Liikevaihto                    15,174                      12,221

Liikevoitto                     2,278                        1,183

Konsernitilinpäätöksen mukaiset taseet 31.7.2012 ja 31.7.2011 olivat seuraavanlaiset:

(tuhatta euroa)

31.7.2012       31.7.2011

Pysyvät
vastaavat      1,236               1,113

Vaihto-
omaisuus       147                   138

Saamiset ja
Rahoitus-
omaisuus       4,046               2,676

Yhteensä       5,429               3,927

Oma
pääoma         3,549                  2,184

Vähemmistö
osuus            202                         9

Vieras
pääoma              1,678                  1,734

Yhteensä      5,429                  3,927

Yrityskauppa ei vaikuta 29.10.2012 annettuun tulosohjaukseen.

Panostaja Oyj

Juha Sarsama

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Juha Sarsama 040 774 2099

Panostaja on sijoitusyhtiö, joka kehittää aktiivisena enemmistöomistajana suomalaisia pk-yrityksiä. Yhtiön tavoitteena on olla halutuin kumppani iiketoimintansa myyville yrittäjille, parhaille johtajille sekä sijoittajille. Panostaja kasvattaa yhdessä kumppaniensa kanssa konsernin omistaja-arvoa ja luo suomalaisia menestystarinoita. Panostaja-konsernissa työskentelee noin 1 200 henkilöä. Panostajan (PNA1V) osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingin pörssissä. Tilikaudella 2011 konsernin liikevaihto oli 163,2 miljoonaa euroa.

www.panostaja.fi

Kopijyvä Oy on yksi Suomen johtavista digitaalisista paino- ja tulostuspalveluita tarjoavista yrityksistä. Yhtiöllä on vankka kokemus kopioinnin, rakennuspiirustusten, julisteiden, suurkuvatuotteiden sekä neliväristen ja mustavalkoisten painotuotteiden toteuttajana. Konsernin liikevaihto tilikaudella 2011 oli 31,5 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 325 henkilöä.

www.kopijyva.fi

DMP-Digital Media Partners Oy on vuonna 2004 perustettu premediayhtiö, joka tarjoaa monipuolisia painamista ja julkaisemista edeltäviä palveluita sekä markkinointiviestinnän toteuttamista esitteistä kampanjasaitteihin. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Konsernin liikevaihto oli heinäkuussa 2012 päättyneellä tilikaudella 15,2 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 79 henkilöä.

www.dmp.fi