Vestfyns Bank A/S' kvartalsorientering pr. 31. marts 2013

Tilfredsstillende kvartalsresultat i Vestfyns Bank

Vestfyns Banks ordinære resultat før skat for 1. kvartal 2013 viser et overskud på 4,9 mio.kr. mod et resultat på 4,3 mio.kr. for samme periode i 2012. Efter skat udgør resultatet 3,7 mio.kr.

- Resultatet, der er præget af positive kursreguleringer, faldende nedskrivninger og en forventet nedgang i basisindtjeningen, vurderes efter markedsforholdene som tilfredsstillende, udtaler bankdirektør Arne Jakobsen.

- Banken har oplevet en stor tilgang af nye kunder i 1. kvartal, der indtil videre primært afspejles i vores indlånsvækst og udviklingen i vores balance II forretninger (værdipapirer under forvaltning), som nu udgør knap 2,0 mia.kr.

Bankens forretningsgrundlag udvikler sig tilfredsstillende og resultaterne er på niveau med vores budgetter. Vi fastholder derfor vores forventninger til helårsresultatet på 12-14 mio.kr. før skat med bemærkning om, at der fortsat er stor usikkerhed om realisering af vores forventninger, da udviklingen på de finansielle markeder og den generelle økonomiske udvikling kan påvirke vores resultat i ganske stort omfang.

Resultatet i overskrifter:

• Resultat før skat på 4,9 mio.kr. - En fremgang på 0,6 mio.kr.
  • Fald i nettorente- og gebyrindtægterne på 2 % til 27,8 mio.kr.
  • Omkostningsvækst på 2 %.
  • Indskydergarantifonden belaster resultatet med 1,0 mio.kr. mod sidste år 0,8 mio.kr.
  • Nedskrivningerne falder med 1,1 mio.kr. til 3,8 mio.kr.
  • Kursgevinster på 2,1 mio.kr. mod 1,0 mio.kr. i 2012.
  • Indlånsvækst på 9 % i 1. kvartal.
  • Udlånsfald på 2 % i 1. kvartal.
  • Solvens er opgjort til 17,1 % og kernekapital til 17,1 %.
  • Likviditetsoverdækning på 293 %.
  • Stor kundetilgang i 1. kvartal 2013.

Evt. spørgsmål kan rettes til bankdirektør Arne Jakobsen, tlf. 63 71 50 90.