Svendborg Sparekasse A/S og Vestfyns Bank A/S søger fusion

Bestyrelserne i Svendborg Sparekasse A/S og Vestfyns Bank A/S har indgået aftale om at søge fusion mellem de to banker med Svendborg Sparekasse som fortsættende bank. Formålet med fusionen er at styrke bankernes i forvejen solide vækstfundament på Fyn og i Trekantområdet. Antallet af filialer og medarbejdere bibeholdes. Navnet på den fusionerede bank bliver Fynske Bank.

Hovedpunkter

• Den fusionerede bank, Fynske Bank, får i alt 15 filialer på Fyn og i Trekantområdet, inklusive en ny filial i Odense, der forventes etableret i 2014. De to pengeinstitutter supplerer hinanden geografisk, så alle filialer fastholdes. Det gælder også antallet af medarbejdere.
  • Basisindtjeningen før synergier og fusionsomkostninger estimeres til 90-100 mio. kr. for 2013. De driftsmæssige synergier forventes at blive i størrelsesordenen 22-27 mio. kr. pr. år efter 2-5 år, og fusionsomkostningerne i alt forventes at blive i størrelsesordenen 45-50 mio. kr.
  • Proforma-balancen for Fynske Bank er pr. 30. juni 2013 opgjort til 5,4 mia. kr. med et indlån på 4,3 mia. kr. og tilsvarende udlån på 3,1 mia. kr. Egenkapitalen er pr. 30. juni 2013 proforma opgjort til 791 mio. kr., svarende til en solvens- og kernekapitalprocent på 20%, der medfører en solvensoverdækning i niveauet 9%-point.
  • Direktionen i den fusionerede bank kommer til at bestå af Petter Blondeau (Svendborg Sparekasse) og Arne Jakobsen (Vestfyns Bank) med Petter Blondeau som administrerende direktør. Peter Cederfeld de Simonsen (Vestfyns Bank) indstilles til formand for den fusionerede bank med Arne Knudsen (Svendborg Sparekasse) som næstformand.
  • I forbindelse med fusionen gennemfører Svendborg Sparekasse et aktiesplit i forholdet 1:10 fra DKK 100 til DKK 10, hvorefter ombytningsforholdet er fastlagt til 1:11. Efter fusionen vil de nuværende aktionærer i Vestfyns Bank besidde 36,3% af den samlede aktiekapital i den fusionerede bank.
  • Aktiekapitalen i Svendborg Sparekasse forhøjes med nominelt DKK 27.500.000 til nominelt DKK 75.810.000 til brug for vederlæggelse af aktionærerne i Vestfyns Bank.
  • Ejer- og stemmeloftet i Svendborg Sparekasse vil blive foreslået ændret til et stemmeloft på 20% i den fusionerede bank.
  • Den endelige fusionsplan med tilhørende bilag forventes offentliggjort i november 2013, hvor der samtidig vil blive indkaldt til ekstraordinære generalforsamlinger med forventet afholdelse i december 2013.

Henvendelser vedrørende denne meddelelse kan rettes til:

Svendborg Sparekasse A/S
Bestyrelsesformand i Svendborg Sparekasse, Arne Knudsen, tlf. nr. 4017 7170