KONECRANES OYJ - KONECRANES ALENTAA VUODEN 2013 TALOUDELLISTA OHJEISTUSTAAN JA JULKISTAA ENNAKKOTIETOJA VUODEN 2013 KOLMANNEN NELJÄNNEKSEN TULOKSESTA

KONECRANES OYJ PÖRSSITIEDOTE 14.10.2013 2013 klo 09:00

Heikkona jatkunut markkinatilanne ja epäsuotuisa valuuttakurssikehitys laskevat vuoden 2013 neljännen vuosineljänneksen tulosodotusta. Liikevoittomarginaali parantumassa alkuvuodesta kustannussäästöjen edetessä suunnitellusti.

Alustavien lukujen mukaan Konecranes-konsernin vuoden 2013 kolmannen vuosineljänneksen saadut tilaukset olivat noin 413 miljoonaa euroa ollen 10 prosenttia edellisvuotta alhaisemmat. Noin puolet eli lähes 5 prosenttiyksikköä saatujen tilausten laskusta johtui negatiivisista valuuttakurssimuutoksista. Liikevaihto oli noin 503 miljoonaa euroa ja liikevoitto ilman uudelleenjärjestelykuluja noin 32 miljoonaa euroa. Liikevoittoprosentti ilman uudelleenjärjestelykuluja oli noin 6,4 prosenttia.

Sekä kulutaso että liikevoittoprosentti kehittyivät odotusten  mukaisesti vuoden 2013 kolmannella vuosineljänneksellä. Konsernin toimintojen tehostamisohjelma, jonka tavoitteena on laskea vuosittaista kulutasoa 30 miljoonalla eurolla vuoden 2014 loppuun mennessä etenee suunnitellusti.

Konecranes odottaa positiivisen kannattavuuskehityksen jatkuvan ja vuoden 2013 neljännen vuosineljänneksen liikevoiton parantuvan edellisvuodesta. Konecranes ei kuitenkaan enää odota saavuttavansa aiemmin annettua vuoden 2013 taloudellista ohjeistusta johtuen odotettua heikommasta tilauskertymästä ja epäsuotuisasta valuuttakurssikehityksestä kolmannella vuosineljänneksellä.

Uusi taloudellinen ohjeistus on:

“Tilauskannan ja lähiaikojen kysyntänäkymien perusteella vuoden 2013 liikevaihdon odotetaan laskevan hieman vuodesta 2012. Odotamme vuoden 2013 neljännen vuosineljänneksen liikevoiton ilman uudelleenjärjestelykuluja parantuvan edellisvuodesta. Odotamme kuitenkin koko vuoden 2013 liikevoiton ilman uudelleenjärjestelykuluja olevan alhaisempi kuin vuonna 2012.”

Aiempi taloudellinen ohjeistus:

”Tilauskannan ja lähiaikojen kysyntänäkymien perusteella vuoden 2013 liikevaihdon odotetaan olevan vuoden 2012 tasolla tai hieman korkeammalla. Odotamme vuoden 2013 liikevoiton ilman uudelleenjärjestelykuluja olevan suunnilleen samalla tasolla kuin vuonna 2012.”

Vuoden 2013 kolmannen vuosineljänneksen alustavat luvut sisältävät noin 24 miljoonaa euroa (5 miljoonaa euroa kassavirtavaikutteisia ja 19 miljoonaa euroa ei-kassavirtavaikutteisia) uudelleenjärjestelykuluja, jotka liittyvät 24. heinäkuuta julkistettuun kustannussäästöohjelmaan.

Konecranes julkistaa tammi-syyskuun osavuosikatsauksensa 23.10.2013.

KONECRANES OYJ

Miikka Kinnunen
Sijoittajasuhdejohtaja

Analyytikot ja sijoittajat:
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja, Konecranes Oyj, puh. 020 427 2050

Lehdistö:
Mikael Wegmüller, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Konecranes Oyj, puh. 020 427 2008

www.konecranes.com

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2012 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 170 miljoonaa euroa. Yrityksellä on 11 900 työntekijää ja 626 huoltopistettä 48 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).