Vestfyns Bank A/S' kvartalsorientering pr. 30. september 2013

Banken har den 4. september 2013 offentliggjort fusionsplaner med Svendborg Sparekasse

Vestfyns Banks ordinære resultat før skat for de første 9 måneder af 2013 viser et overskud på 9,1 mio. kr. mod et resultat på 16,7 mio. kr. for samme periode i 2012. Efter skat udgør resultatet 8,1 mio. kr.

Resultatet, der er præget af lavere basisindtjening, lavere kursgevinster og øgede nedskrivninger, vurderes som acceptabelt med de gældende markedsforhold, udtaler bankdirektør Arne Jakobsen.

Banken har oplevet en særdeles tilfredsstillende tilgang af nye kunder på netto 5,5 % i de første 9 måneder. Dette afspejles primært i vores indlånsvækst og i udviklingen af vores balance II forretninger (værdipapirer under forvaltning), som nu udgør mere end 2,0 mia. kr.

Bankens kundebase og forretningsgrundlag udvikler sig tilfredsstillende og resultaterne er på niveau med vores budgetter, om end nedskrivningerne er øget en del og større end forventet. Vi fastholder dog vores forventninger til helårsresultatet på 12-14 mio. kr. før skat med bemærkning om, at der fortsat er stor usikkerhed om realisering af vores forventninger, da udviklingen på de finansielle markeder og den generelle økonomiske udvikling kan påvirke vores resultat i ganske stort omfang.

Banken har den 4. september 2013 offentliggjort selskabsmeddelelse om indstilling af fusion mellem Vestfyns Bank og Svendborg Sparekasse, med sidstnævnte som fortsættende selskab. Fusionsplan, fusionsredegørelse og udvidet selskabsmeddelelse om fusionen forventes offentliggjort først i november måned med henblik på afholdelse af generalforsamling primo december 2013, hvor fusionen indstilles til vedtagelse.

Resultatet i overskrifter:

• Resultat før skat på 9,1 mio. kr. i forhold til 16,7 mio. kr. i 2012.
  • Nettorente- og gebyrindtægter på 83,8 mio. kr. mod 84,4 mio. kr. i samme periode 2012.
  • Omkostningsreduktion på 0,5 %.
  • Indskydergarantifonden belaster resultatet med 2,6 mio. kr. mod sidste år 1,8 mio. kr.
  • Nedskrivningerne øges med 31 % til 21,1 mio. kr.
  • Kursgevinster på 5,8 mio. kr. mod 6,8 mio. kr. i 2012.
  • Indlånsvækst på 7 % siden årsskiftet.
  • Udlånsfald på 1 % siden årsskiftet.
  • Solvensen er opgjort til 16,8 % og kernekapitalen til 16,8 %.
  • Likviditetsoverdækning på 297 %.
  • Stor kundevækst i årets første 3 kvartaler på 5,5 %.

For yderligere oplysninger henvises til vedlagte kvartalsorientering.

Evt. spørgsmål kan rettes til bankdirektør Arne Jakobsen, tlf. 63 71 50 90.

Vestfyns Banks kvartalsorientering pr. 30.09.13.pdf