NASDAQ OMX TUO PÄIVÄN SISÄISEN HUUTOKAUPAN PARANTAAKSEEN PIENTEN JA KESKISUURTEN YHTIÖIDEN OSAKKEIDEN LIKVIDITEETTIÄ

Helsinki, 27.11.2013 — NASDAQ OMX (NASDAQ: NDAQ) ottaa käyttöön päivän sisäisen huutokaupan tiettyjen markkinasegmenttien osakkeilla Suomessa, Tanskassa ja Ruotsissa. Päivän sisäisen huutokaupan tarkoituksena on parantaa vähemmän vaihdettujen osakkeiden likviditeettiä ja näin lisätä pienten ja keskisuurten yritysten rahoitus- ja kasvumahdollisuuksia.

”Suurin osa uusista työpaikoista syntyy pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Osana listautumisten edistämishankettamme ja pyrkimyksiämme tukea pienten ja keskisuurten yritysten kasvua otamme nyt käyttöön päivän sisäisen huutokaupan parantaaksemme kaupankäyntiä vähemmän vaihdettujen yhtiöiden osakkeilla. Vaikka osakekaupankäynti on kasvanut sekä suurten, keskisuurten ja pienten yhtiöiden osakkeilla, pienten yhtiöiden osakkeiden likviditeetti on ollut markkinoiden huolenaihe, ” NASDAQ OMX Nordicin osake- ja osakejohdannaisista vastaava johtaja Lauri Rosendahl sanoi.

NASDAQ OMX:n pohjoismaisten pörssien osakevaihto on kolminkertaistunut jatkuvaa kaupankäyntiä edeltävissä ja seuraavissa avaus-  ja päätöshuutokaupoissa. Lokakuussa 2013 nämä huutokaupat vastasivat 12,2 prosenttia koko päivävaihdosta vastaavan osuuden ollessa 3,8 prosenttia tammikuussa 2007.

”Päivän sisäisellä huutokaupalla pyrimme hyödyntämään vahvaa kehityssuuntaa tuomalla kaupankäyntipäivään uuden jakson, jolloin vähemmän vaihdettujen osakkeiden tarjoukset toteutuvat todennäköisemmin”, sanoi Lauri Rosendahl.

Ensimmäinen päivän sisäinen huutokauppa pidetään 9.12.2013. Huutokauppa tapahtuu jokaisena kaupankäyntipäivänä klo 14.30-14.35 ja se toteutetaan samalla tapaa kuin päivän jatkuvaa kaupankäyntiä edeltävän ja jälkeisen jakson huutokaupatkin.

Osakkeet, joissa päivän sisäinen huutokauppa otetaan käyttöön:

• Suomi: Pienten ja keskisuurten yhtiöiden osakkeet sekä First North –markkinapaikan osakkeet
• Tanska: Keskisuurten yhtiöiden osakkeet, jotka eivät ole keskusvastapuoliselvityksen piirissä, pienten yhtiöiden ja First North –markkinapaikan osakkeet
• Ruotsi: Pienten yhtiöiden osakkeet

NASDAQ OMX -konserni
Elektronisen pörssitoiminnan edelläkävijä NASDAQ OMX Group, Inc. vauhdittaa talouskehitystä ja tarjoaa edistyksellisiä teknologioita, jotka kattavat pörssikaupankäynnin kaikki osa-alueet aina riskienhallinnasta kaupankäyntiin, markkinavalvontaan ja selvitystoimintaan. Euroopassa ja Yhdysvalloissa NASDAQ OMX toimii yhteensä 26 markkinalla, omistaa kolme selvitystoimintaa harjoittavaa yhtiötä ja viisi arvopaperikeskusta. Kaupankäynnin kohteena ovat osakkeet, optiot, korkotuotteet, johdannaiset, hyödykkeet, futuurit ja strukturoidut tuotteet. Teknologiamme pystyy käsittelemään yli miljoona viestiä sekunnissa alle 40 mikrosekunnin nopeudella ja pyörittää yli 80 pörssin toimintaa 50 kehittyneellä ja kasvavalla markkinalla. Joka kymmenes pörssikauppa maailmassa toteutetaan NASDAQ OMX:n teknologialla. Yhtiön palkitut datatuotteet ja maailmanlaajuiset indeksituotteet ovat rahoitusmarkkinoilla jo käsite. NASDAQ OMX:n listoilla yli 3 300 yhtiötä, joiden yhteenlaskettu markkina-arvo on yli 7 biljoonaa dollaria ja joiden innovaatiot muokkaavat maailmaamme. NASDAQ OMX tarjoaa näille huomisen ideoille pääoman hankintamahdollisuuksia tänään.Tervetuloa sinne, missä maailma ottaa päivittäin ison harppauksen eteenpäin. Tervetuloa NASDAQ OMX:n vuosisadalle. NASDAQ OMX Nordic ja NASDAQ OMX Baltic eivät ole juridisia yksikköjä, vaan termi kuvaa NASDAQ OMX –konsernin yhteistä tarjontaa Helsingissä, Kööpenhaminassa, Tukholmassa, Islannissa, Tallinnassa, Riiassa ja Vilnassa. Lisätietoa NASDAQ OMX:stä löytyy osoitteesta http://www.nasdaqomx.com. NASDAQ OMX:ä voi seurata myös Facebookissa (http://www.facebook.com/NASDAQ) ja Twitterissä (http://www.twitter.com/nasdaqomx). (Kaupankäyntitunnus: NDAQ. S&P 500 –yritys.)

Cautionary Note Regarding Forward-Looking Statements

Information set forth in this communication contains forward-looking statements that involve a number of risks and uncertainties.  NASDAQ OMX cautions readers that any forward-looking information is not a guarantee of future performance and that actual results could differ materially from those contained in the forward-looking information.  Such forward-looking statements include, but are not limited to, statements about our capital return initiatives.  Forward-looking statements involve a number of risks, uncertainties or other factors beyond NASDAQ OMX’s control.  These factors include, but are not limited to, NASDAQ OMX’s ability to implement its strategic initiatives, economic, political and market conditions and fluctuations, government and industry regulation, interest rate risk, U.S. and global competition, and other factors detailed in NASDAQ OMX’s filings with the U.S. Securities and Exchange Commission, including its annual reports on Form 10-K and quarterly reports on Form 10-Q which are available on NASDAQ OMX’s website at http://www.nasdaqomx.com and the SEC’s website at www.sec.gov.  NASDAQ OMX undertakes no obligation to publicly update any forward-looking statement, whether as a result of new information, future events or otherwise.

LISÄTIETOJA:

NASDAQ OMX