Verkkokauppa.comin liikevaihto kasvoi - yhtiö teki toistaiseksi parhaan tuloksensa.

Verkkokauppa.com Oyj, 2014-03-06 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Suomen vähittäiskaupassa eletään muutoksen aikoja kuluttajien ostojen edelleen siirtyessä verkkoon. Suomen tunnetuin ja vierailluin verkossa toimiva suomalainen vähittäiskauppa Verkkokauppa.com Oyj kasvatti sekä liikevaihtoa että tulosta merkittävästi vuonna 2013. Yhtiön liikevaihto vuonna 2013 kasvoi kuusi prosenttia ollen 238 miljoonaa euroa. Yhtiön kuluttajille suunnatun kaupan liikevaihto kasvoi vuoden 2013 aikana selvästi liikevaihdon kasvua enemmän. Kasvua tasoitti tukkukauppiaille suunnatun myynnin väheneminen. Yhtiön liikevoitto tilikaudelta 2013 oli 6,64 miljoonaa euroa, kun se vuonna 2012 oli 0,03 miljoonaa euroa.

Yhtiö teki historiansa parhaan tuloksen alhaisen kulurakenteen, myynnin kasvun ja toiminnan vakiintumisen myötä. Yhtiö onnistui pitämään myyntikatteensa 15,7 prosentissa ja kiinteät kulut alalle erittäin kilpailukykyisellä tasolla 12,6 prosentissa liikevaihdosta. Yhtiön verkkosivuilla oli lähes 35 miljoonaa käyntiä vuonna 2013, missä oli kasvua noin 15 prosenttia verrattuna vuoteen 2012. Yhtiö kasvatti sekä liikevaihtoa että liikevoittoa erityisesti vuoden 2013 viimeisellä neljänneksellä.

Yhtiö keskittyi vuonna 2013 suurten muutosten sijasta nykyisten toimintamallien ja liiketoiminnan kehittämiseen. Yhtiön historian suurin hanke, Jätkäsaaren myymälän avaaminen ja päävaraston muutto sekä logistiikkauudistukset, saatiin päätökseen jo vuoden 2012 puoliväliin mennessä. Vuonna 2013 yhtiön kaikki vuosineljännekset olivat voitollisia, joskin viimeinen vuosineljännes toi yhtiölle kaupan kausivaihteluista johtuen suurimman tuloksen.

”Takana on hieno kasvuvuosi ja nyt on aika hakea rohkeasti kasvua myös vuodelle 2014 alhaisten kulujen ja skaalautuvan monikanavaisen liiketoimintamallin avulla sekä kaupan verkkoon siirtymisen vauhdittamana.” kertoo yhtiön toimitusjohtaja Samuli Seppälä.

Verkkokauppa.com keskittyy vuonna 2014 kasvattamaan myyntiä kannattavasti sekä jatkaa yhtiön eri prosessien ja liiketoimintamallien kehittämistä. Yhtiö jatkaa omien tuotemerkkien alla myytävien tuotteiden kehittämistä muun muassa Tekesin tukemassa innovaatioakvaario-projektissa ja tutkii myös jatkuvasti mahdollisuuksia tuoda uusia päätuotealueita ja valmistajia valikoimaansa asiakaslupauksensa ”Todennäköisesti aina halvempi” - mukaisesti. Lisäksi yhtiö arvioi uusia suurempia kehityshankkeita, mukaan lukien uudet asiakasrahoituspalvelut tai liittyminen ostoyhteisöön. Yhtiö sai myös tilikauden 2013 jälkeen valitusluvan Korkeimpaan oikeuteen riidassa Teosto ry:n kanssa. Yhtiö jatkaa valmistautumista listautumiseen.

Yhtiön johto uskoo yhtiön onnistuvan edelleen kasvattamaan markkinaosuuttaan toimintamarkkinoillaan ja keskipitkän aikavälin toimintamarkkinoiden kasvunäkymien olevan positiivisia. Tulevaisuuden näkymiin kohdistuu epävarmuutta etenkin liittyen makrotalouden kehittymiseen.

Lisätietoja:

Samuli Seppälä
         Verkkokauppa.com Oyj
         samuli.seppala@verkkokauppa.com

Jussi Tallgren
         Talousjohtaja
         Verkkokauppa.com Oyj
         jussi.tallgren@verkkokauppa.com

Asiakkaita Verkkokauppa.comin Jätkäsaaren myymälässä Samuli Seppälä

Asiakkaita noutotiskillä Verkkokauppacom.JPG Verkkokauppacom Oyj johdon katsaus tammi-joulukuu 2013.pdf Samuli Seppälä Verkkokauppacom.jpg Kuljetin toiminnassa Verkkokauppacom.JPG