Frost & Sullivan tildeler BioPorto Diagnostics Product Leadership Award inden for diagnostik af akut nyreskade (AKI)

BioPorto Diagnostics' udvikling og markedsføring af NGAL Test kan reducere udvikling og yderligere forværring af kroniske nyresygdomme hos patienter med akut nyreskade.

Frost & Sullivan har for nyligt gennemført en analyse af markedet for diagnose af patienter med akut nyreskade, og på den baggrund anderkendt BioPorto og the NGAL Test som værende førende inden for diagnostik af akut nyreskade.

BioPorto Diagnostics har identificeret en tidlig biomarkør mod akut nyreskade kaldet neutrophil gelatinase-associated lipocalin (NGAL), der kan fastlægge risikoen for udvikling af akut nyreskade eller vise progressionen langt tidligere (op til 48-72 timer) end med de diagnostiske test, der i dag anvendes som standardtest på hospitaler og klinikker. Anvendelse af the NGAL Test kan således reducere risikoen for akut nyreskade hos patienter efter f.eks. en hjerteoperationer eller en nyretransplantation.

Frost & Sullivan fremhæver især, at The NGAL Test, modsat de konkurrerende biomarkører, er udviklet til at kunne diagnosticere akut nyreskade i både blod- og urinprøver, og at The NGAL Test er den eneste biomarkør, der kan anvendes på en bred vifte af analyseinstrumenter. Det gør det nemmere for hospitaler og klinikker at implementere en diagnostisk test mod akut nyreskade og dermed opnå hurtigere diagnose.

BioPorto Diagnostics’ CEO, Peter Mørch Eriksen, er glad og stolt på virksomhedens vegne over tildelingen.

”Vores mission er at kunne medvirke til at forbedre diagnosen af patienter med risiko for udvikling af akut nyreskade samt forbedre behandling af de patienter, der har akut nyreskade. Akut nyreskade har udviklet sig at blive en global byrde med flere millioner bivirkningsramte og døde hvert år. I mange tilfælde opdages akut nyreskade for sent, så der er behov for en tidlig diagnosticering, så sygdommen kan undgås eller behandles hurtigere. ”

”Der er de seneste år lavet flere kliniske studier, som viser, at NGAL som biomarkør, kan medvirke til at redde menneskeliv og forbedre behandlingen af patienter med AKI eller risiko for at udvikle AKI. Frost & Sullivans anderkendelse understreger, at vi med The NGAL Test har et produkt, der kan dække uopfyldte behov i sundhedssektoren og hermed gøre en forskel for patienter og læger verden over”, tilføjer Peter Mørch Eriksen.

Frost & Sullivan rapporten kan downloades her.

For yderligere information kontakt:

Peter Mørch Eriksen, Adm. Direktør

Telefon 45 29 00 00, mail investor@bioporto.com

Om biomarkøren NGAL

Hvert år bliver cirka 13 millioner mennesker ramt af akut nyreskade, hvoraf omkring 4 millioner dør. Til trods herfor har udviklingen inden for nyreskadediagnostik stået stille de seneste halvtreds år. Nuværende metoder, som eksempelvis måling af serum-kreatinin, giver først signal om nyresvigt 24-72 timer efter at nyren har taget skade. NGAL-stigningen kan derimod måles ganske få timer efter skaden er sket, og giver dermed lægen mulighed for at træffe afgørende beslutninger, før nyreskaden udvikler sig til et potentielt dødeligt nyresvigt.

Om BioPorto

BioPorto Diagnostics A/S er et in-vitro diagnostisk selskab, som leverer en række diagnostiske tests og antistoffer til både klinisk og forskningsmæssigt brug. Selskabets banebrydende produktportefølje omfatter tests til sygdomme, til hvilke der ikke findes tilstrækkelige diagnostiske redskaber, såsom NGAL til akut nyreskade. Produkterne sælges i mere end 80 lande gennem forskellige salgskanaler.  BioPorto er beliggende i København og er noteret på NASDAQ OMX København.

Award