Metso jatkaa strategiansa toteuttamista myymällä Prosessiautomaatiojärjestelmät-liiketoimintansa Valmetille

Metso Oyj:n pörssitiedote 15.1.2015 klo 9:30 EET

Metso Oyj ja Valmet Oyj ovat allekirjoittaneet sopimuksen Metson Prosessiautomaatiojärjestelmät-liiketoiminnan (PAS) myymisestä Valmetille. Yrityskaupan arvo on 340 miljoonaa euroa. Kauppa on osa Metson heinäkuussa 2014 julkistamaa strategiaa, jonka mukaisesti yhtiö keskittyy tuote- ja palveluliiketoimintoihinsa kaivos-, maarakennus- sekä öljy- ja kaasuteollisuuksissa. Strategiansa julkistamisen yhteydessä Metso ilmoitti aikovansa selvittää strategisia vaihtoehtoja Prosessiautomaatiojärjestelmät-liiketoiminnalle.

PAS on massa-, paperi- ja voimantuotantoteollisuuden prosessiautomaatioratkaisujen markkinajohtaja, jonka kattavaan tarjoamaan kuuluvat automaatio- ja laadunvalvontajärjestelmät, analysaattorit ja mittausjärjestelmät sekä näihin liittyvät palvelut. Sen palveluksessa on 1 600 henkilöä noin 80 toimipaikassa ympäri maailmaa. PAS-liiketoiminnan liikevaihto vuonna 2013 oli noin 300 miljoonaa euroa.

Kauppa odotetaan saatavan päätökseen 1.4.2015 mennessä ja sen toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Metso arvioi kirjaavansa kaupasta sen toteuduttua merkittävän myyntivoiton.

"Olemme hyvin tyytyväisiä voidessamme julkistaa tämän kaupan. Se on looginen ja tärkeä askel Metson uuden strategian toteuttamisessa. Olemme myös tyytyväisiä siitä, että pääsimme tähän sopimukseen nopealla aikataululla, minkä johdosta Metso voi keskittää voimansa  ydinliiketoimintojensa kasvattamiseen. Samalla minimoimme Prosessiautomaatiojärjestelmät-liiketoiminnan ja sen henkilöstön kokemaa epävarmuutta", sanoo Metson toimitusjohtaja Matti Kähkönen.

"Metso jatkaa älykkäiden ratkaisujen kehittämistä kaivos-, maarakennus- ja virtauksensäätöasiakkailleen. Massa-, paperi- ja voimantuotantoteollisuuden asiakkaillemme olemme jatkossakin luotettava kumppani venttiiliratkaisuissa", Kähkönen päättää.

Metso on johtava prosessitehokkuuden toimittaja asiakkailleen kaivos-, öljy- ja kaasu- sekä kivenmurskausalalla. Mineraalienkäsittelyssä sekä virtauksensäädössä käytettävät Metson laite- ja palveluratkaisut parantavat prosessien käytettävyyttä ja luotettavuutta ja edistävät kestävää kehitystä ja kannattavuutta. Metson osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2013 Metson liikevaihto oli 3,8 miljardia euroa.  Metso palvelee asiakkaitaan noin 16 000 ammattilaisen voimin 50 maassa. Expect results
www.metso.com, www.twitter.com/metsogroup

Lisätietoja antaa: