Tornatorilla vahvaa kasvua vuonna 2014

Imatra, Suomi, 2015-02-05 12:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Tornator Oyj Tilinpäätöstiedote 5.2.2015 klo 13.00

Tornatorilla vahvaa kasvua vuonna 2014

Tornatorin liikevaihto ylitti 90 miljoonaa euroa ja yhtiö nousi Virossa suurimmaksi yksityismetsänomistajaksi

YHTEENVETO AJALTA 1.1.- 31.12.2014 (1.1.–31.12.2013)

• Konsernin liikevaihto kasvoi 4,6% uuteen ennätykseen 90,7 milj. €
  • Tilikauden operatiivinen tulos oli vahva, 29,6 milj. €
  • Tilikauden IFRS-tulos käyvin arvoin oli -27,0 milj. €, rahoitusinstrumenttien negatiivinen käyvän arvon muutos laski tulosta 71,4 milj. €
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 32,8 milj. €
  • Virosta ostettiin lisää metsämaata yli 16,000 hehtaaria
  • Yhtiön Suomen metsät FSC-sertifioitiin

Toimitusjohtaja Arto J. Huurinainen:

”Vuonna 2014 henkilöstömme teki hartiavoimin töitä viedessään maaliin monta tärkeää projektia, joilla on yhtiölle positiivisia vaikutuksia vuosiksi eteenpäin. Strategisten hankkeiden toteuttamisessa onnistuttiin suunnitellusti.”

Liikevaihto ja tulos

Konsernin liikevaihto oli 90,7 miljoonaa euroa (86,7) ja se kasvoi 4,6 %. Pääosa liikevaihdosta, 87 % (88 %), muodostui puunmyyntituloista. Liikevaihto sisältää maa-alueiden ja tonttien myyntituottoja 10,8 miljoonaa euroa (9,3). Liikevaihto kasvoi konsernin kaikissa toimintamaissa Suomessa, Virossa ja Romaniassa. Puun luovutuskertymä oli edellisvuoden tasoa 2,75 milj. m3 (2,80 milj.m3), mutta korkeampi keskihinta kohotti liikevaihtoa. Liiketoiminnan muut tuotot 4,3 milj. euroa (4,8) sisältävät 1,6 milj. euroa suojelualuekorvauksia (2,6). Loppuosa muista tuotoista on pääosin maa-alueiden vuokratuottoja ja maa-ainesmyyntiä.

Liikevoittoa käyvin arvoin kertyi 65,0 miljoonaa euroa (114,7) ja tilikauden tappio oli 27,0 miljoonaa euroa (voitto 108,1). Biologisten hyödykkeiden käyvän arvon muutos nosti liikevoittoa 2,4 miljoonaa euroa (49,2), mutta rahoitusinstrumenttien negatiivinen käyvän arvon muutos painoi tulosta -71,4 miljoonaa euroa (17,1) ennen laskennallisia veroja.

Tornator Timberland –konserniin kuuluvat emoyhtiön Tornator Oyj:n lisäksi Tornator Eesti Oü (100,0 %) ja Romaniassa SC Tornator SRL (100,0 %) ja Oituz Private Forest District SRL (100,0%).

Tärkeimpiä tunnuslukuja

Tunnusluvut on laskettu ilman biologisten hyödykkeiden ja korkojohdannaisten käyvän arvon muutoksen vaikutusta. Konsernin luvut on laskettu kansainvälisen (IFRS) ja emoyhtiön luvut suomalaisen (FAS) kirjanpitostandardin mukaisesti.

IFRS = International Financial Reporting Standards

FAS = Finnish Accounting Standards

Tunnusluvut

2014 2013 2012
Liikevaihto, milj. euroa
KONSERNI 90,7 86,7 82,9
Emo 74,9 73,5 70,7
Liikevoitto, milj. euroa
KONSERNI 62,6 65,5 63,1
Emo 60,5 64,1 62,0
Liikevoittoprosentti
KONSERNI 69,0 % 75,6 % 76,1 %
Emo 80,8 % 87,2 % 87,6 %
Tilikauden tulos, milj. euroa
KONSERNI 29,6 31,7 35,4
Emo 28,1 30,8 32,0
Tilikauden tulos käyvän arvon muutokset huomioiden, milj. euroa
KONSERNI -27,0 108,1 7,4
Emo -30,2 52,4 -1,3
Oman pääoman tuotto
KONSERNI 6,5 % 7,0 % 8,3 %
Emo 26,6 % 22,4 % 20,5 %
Sijoitetun pääoman tuotto
KONSERNI 6,5 % 7,1 % 7,1 %
Omavaraisuusaste
KONSERNI 37,2 % 43,0 % 40,1 %

Tuottojen ja pitkäaikaisen varallisuuden jakautuminen maittain

000 euroa 1.1.-31.12.2014 1.1.-31.12.2013
Tuotot: EUR % EUR %
Suomi 85 664 94 % 82 815 96 %
Romania ja Viro 5 046 6 % 3 892 4 %
Yhteensä 90 711 100 % 86 707 100 %

Biologiset hyödykkeet:
Suomi 955 442 91 % 949 986 93 %
Romania ja Viro 91 957 9 % 72 675 7 %
Yhteensä 1 047 399 100 % 1 022 660 100 %

Pitkäaikaiset varat:
Suomi 1 036 253 91 % 1 022 282 92 %
Romania ja Viro 106 621 9 % 83 518 8 %
Yhteensä 1 142 874 100 % 1 105 800 100 %

Olennaiset tapahtumat tilikaudelta

Tornatorin operatiivinen toiminta sujui erinomaisesti. Puun hyvä kysyntä auttoi uuteen liikevaihtoennätykseen kaikissa toimintamaissa, ja konserni ylitti ensimmäistä kertaa 90 miljoonan euron rajan liikevaihdossa. Metsänhoitotyöt toteutettiin suunnitellusti. Suomessa metsätilojen myynti jatkui hyvällä tasolla, kun taas tonttikauppa jatkui edellisvuoden tapaan hiljaisena. Virossa saavutettiin pinta-alassa merkittävää kasvua ja Tornator on noin 41 000 hehtaarillaan maan suurin yksityinen metsänomistaja.

Suomessa Tornatorin metsillä on ollut PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification) sertifikaatti, ja 2014 lopussa yhtiö sai metsilleen lisäksi FSC (Forest Stewardship Council) sertifikaatin. FSC sertifikaatti on Tornatorille yksi keino vastata asiakkaiden tarpeisiin ja varmistaa puun hyvän kysyntä myös tulevaisuudessa.

Tornator solmi tilikaudella merkittävän tuulivoiman hankekehityssopimuksen ruotsalaisen Nordisk Vindkraft:n kanssa. Tuulivoimassa Tornator näkee mahdollisuuksia sekä kasvavien maanvuokratulojen että hankekehityksen tuottojen muodossa.

Biologiset hyödykkeet, kuten Tornatorin osalta kasvava puusto, kirjataan taseeseen markkina-arvoonsa. Konsernin metsäomaisuuden arvo perustuu diskontattujen kassavirtojen malliin. Käyvän arvon laskee ulkopuolinen arvioija tulevaisuuden kassavirtojen pohjalta kestävän metsänhoidon perusteella ja kasvupotentiaalin huomioon ottaen.

Konsernin metsäomaisuuden arvo tilinpäätöksessä oli noin 1115 miljoonaa euroa (1088) sisältäen puuston ja maapohjan. Luvuissa on mukana hakkuiden sekä metsähankintojen ja metsämaan myyntien vaikutus.

Pitkien markkinakorkojen lasku historiallisen alhaiselle tasolle näkyi Tornatorin korkosuojauksien käyvissä arvoissa: negatiivinen tuloskirjaus oli noin 71 miljoonaa euroa ennen laskennallisia veroja. Tämä vaikutti myös Tornatorin omavaraisuusasteeseen, joka laski 37,2 %:iin (43,0). Yhtiön likviditeetti säilyi vahvana läpi vuoden. Tilikauden lopussa tehty 250 miljoonan euron pankkilainojen uudelleenrahoitus pidentää yhtiön lainaportfolion maturiteettia ja laskee korkokuluja.

Tornator Oyj:n varsinaisessa yhtiökokouksessa 4.3.2014 päätettiin jakaa osinkoa hallituksen esityksen mukaisesti 22 miljoonaa euroa.

Riskienhallinta

Tornatorin riskienhallinnan tavoitteena on varmistaa yhtiön pitkän aikavälin kannattava toiminta ja luoda mahdollisuuksia hallittuun riskinottoon valitulla strategialla. Lähtökohtana on yhtiön kaikkien merkittävien riskien systemaattinen kartoitus ja analysointi.

Tornatorin riskit on jaettu kolmeen pääluokkaan: strategiset riskit, operatiiviset riskit ja rahoitusriskit.

Seuraavassa on kuvattu esimerkkejä kustakin pääluokasta:

Strategiset riskit

Tornator myy pääosan hakkuoikeuksistaan yhdelle asiakkaalle. Tämä muodostaa riskikeskittymän, jonka hallintaan kiinnitetään erityistä huomiota. Suomessa puun kysyntä on perinteisesti ylittänyt kotimaisen tarjonnan, mistä osoituksena on jo vuosia ollut merkittävä tuontipuun määrä. Yhtiö on myös luonut hyvät suhteet useisiin keskisuuriin puunjalostajiin ja energiasektorin toimijoihin. Konsernin liikevaihdosta noin 35 % tulee muilta kuin pääasiakkaalta.

Puun hinnan vaihtelu on yksi merkittävä riskitekijä Tornatorin tuloksen kannalta. Puun hinnan laskiessa Tornatorilla on tarvittaessa mahdollisuus hetkellisesti lisätä joko hakkuuoikeuksien myyntimäärää ja/tai tonttien sekä metsäpalstojen myyntiä. Tavoitteena on kuitenkin noudattaa kestävää hakkuusuunnitetta ja näin pyrkiä optimoimaan vuotuisia kassavirtoja pitkällä aikavälillä.

Puuraaka-aineen määrän ja laadun riskiä hallitaan pitkän aikavälin metsävarojen käytön suunnittelulla ja hakkuiden suuntaamisella metsien rakenteen ja ikäluokkajakauman mukaisesti. Suunnittelun tueksi Tornator hankkii säännöllisin väliajoin puolueettoman tutkimuksen yhtiön metsien rakenteesta ja laatii siihen perustuvan pitkän aikavälin hakkuusuunnitteen (>30 vuotta). Metsäntutkimuslaitoksen tuorein metsien inventointi ja sen pohjalta laadittu hakkuulaskelma on vuodelta 2011.

Nykyisten sertifiointikriteerien muutokset tai uuden sertifiointijärjestelmän käyttöön otto voivat vaikuttaa metsien käyttömahdollisuuksia heikentävästi ja aiheuttaa Tornatorille tulonmenetyksiä, ellei menetyksien täysimääräisestä korvaamisesta ole sovittu.

Tornator seuraa vallitsevaa taloussuhdannetta suunnitellessaan tonttimyynnin volyymiä. Tonttien myynnissä voidaan hyödyntää positiivista suhdannetta ja alhaista korkotasoa sekä yleistä kiinnostusta vapaa-ajan rakentamiseen. Suhdanteen heikentyminen saattaa vähentää lomarakennuspaikkojen kysyntää ja aiheuttaa väliaikaista tuottojen laskua.

Metsävarojen hyödyntämisessä ympäristöön kohdistuvia riskejä Tornator hallitsee ympäristölainsäädäntöä ja sertifiointikriteerejä noudattamalla. Riskit otetaan huomioon henkilöstön kouluttamisessa ja perehdyttämisessä sekä minimoidaan toiminnan hyvällä suunnittelulla ja toteuttamisen korkealla tasolla.

Riskinä voidaan pitää myös merkittäviä uusia lakisäädöksiä tai muita toimintaa rajoittavia tekijöitä. Riskien hallinnassa merkittävässä roolissa on yhteistyö viranomaisten ja erilaisten järjestöjen kanssa sekä esimerkiksi maakuntakaavoitukseen osallistuminen. Tornator noudattaa avointa tiedotuspolitiikkaa, jossa korostuvat toiminnan kestävyys ja yhteiskuntavastuun toteuttaminen.

Tornatorin tavoitteena on jatkaa toiminnan laajentamista Suomen rajojen ulkopuolella maissa, joissa kasvumahdollisuudet todetaan kannattaviksi. Maantieteellinen laajentuminen on sekä positiivinen riskienhallintamenetelmä että riski. Laajenemisen riskejä hallitaan valitsemalla asiantuntevia kumppaneita ja luotettavia asiakkaita sekä tasapainottamalla pitkä- ja lyhytaikaisia puunmyyntisopimuksia.

Luonnon ilmiöt muodostavat riskin metsäomaisuudelle. Tornatorin osalta omistuksen koko ja toisaalta maatieteellinen laajuus toimivat luontaisena riskienhallintakeinona. Lisäksi yhtiöllä on Suomessa metsävakuutus, joka on mitoitettu kattamaan erittäin suuren luonnon ilmiön tuhoja. Ulkomailla Tornator ei ole katsonut kannattavaksi vakuuttaa omistamiaan metsiä, sillä kohdemaissa ei ole tällä hetkellä toimivia metsävakuutusmarkkinoita.

Operatiiviset riskit

Sisäisiä liiketoimintariskejä Tornator hallitsee toimivilla ja tilintarkastajien tarkastamilla prosesseilla. Laajentuminen ulkomaille hajauttaa riskejä omaisuuden ja toiminnan osalta.

Ammattitaitoisen henkilöstön saaminen ja sitouttaminen on tärkeää myös metsätaloudessa. Tornator on varautunut metsureiden eläköitymiseen sopimalla uusia yrittäjäsopimuksia ja lisäämällä koneellista työtä. Toimihenkilöiden osalta on tehty ennakoivaa rekrytointia, jotta eläköityvät ehtivät siirtää tietotaitonsa eteenpäin.

Rahoitusriskit

Merkittävä lainapääoman osuus yhtiön taseessa muodostaa riskin, jonka hallintaan Tornator on erityisesti panostanut. Hyvät ja toimivat kanavat pääomamarkkinoille mahdollistavat lainojen onnistuneen uudelleenrahoituksen tulevaisuudessa. Yhtiö on hajauttanut varainhankintaan liittyviä riskejä laskemalla liikkeeseen seitsemän vuoden joukkovelkakirjalainan viiden vuoden pankkilainan lisäksi. Markkinakoron muutoksiin yhtiö on varautunut johdannaissopimuksilla. Korkosuojaus pienentää lainojen korkoriskiä ja samalla vähentää metsän käyvän arvon laskennassa käytetyn diskonttokoron vaihtelua, ja näin yhtiön pitkän aikavälin arvon kehitys on ennustettavampaa. Likviditeetin hallinta perustuu ennakkomaksuihin ja ajantasaiseen kassasuunnitteluun. Käteisvarat on sijoitettu pankkitalletuksiin sekä lyhyen aikavälin likvideihin ja korkean luottoluokituksen korkorahastoihin. Asiakasriskiä Tornator hallitsee myyntisopimuksiin perustuvilla ennakkomaksuilla.

Tilikauden jälkeiset olennaiset tapahtumat

Ei olennaisia tilikauden jälkeisiä tapahtumia.

Arvio todennäköisestä tulevasta kehityksestä

Yhtiö arvioi velanhoitokykynsä säilyvän vakaana vuonna 2015.

Tutkimus- ja kehitystoiminta

Toiminnanohjausjärjestelmän viimeisten toiminnallisuuksien loppuun viemisen lisäksi yhtiö panosti vahvasti metsien puustotietojen saatavuuden ja laadun parantamiseen. Lisäksi kehitettiin korjuun valvontaa.

Henkilöstö

Keskimääräinen henkilöstömäärä pysyi lähes ennallaan. Normaalin palkkauksen lisäksi yhtiöllä on käytössä tulostavoitteisiin perustuva palkitsemisjärjestelmä. Tulospalkkioita maksettiin vuodelta 2014 keskimäärin 6,5 % peruspalkoista (6,0%).

Henkilöstö ja palkat

Vuosi 2014 2013 2012
Henkilöstön määrä keskim. tilikaudella 217 216 211
Tilikauden palkat ja palkkiot MEUR
9,4
MEUR
8,7
MEUR
7,8

Ympäristö

Yhtiöllä on ympäristöohjelma, jonka tavoitteet ja toteutuma tarkistetaan yhtiössä vuosittain. Puitteet yhtiön ympäristöasioiden hallinnalle tuovat metsä- ja ympäristölainsäädäntö sekä PEFC ja FSC sertifiointijärjestelmät. Sertifiointikriteerien noudattamista auditoidaan vuosittain ulkopuolisen arvioijan toimesta.

Yhtiö noudattaa metsätaloustoiminnassaan Metsätalouden Kehittämiskeskus Tapion julkaisemia Hyvän metsänhoidon suosituksia.

Yhtiön organisaatio, johto ja tilintarkastajat

Varsinaisessa yhtiökokouksessa 4.3.2014 valittiin hallituksen varsinaisiksi jäseniksi ja heidän henkilökohtaisiksi varajäsenikseen seuraavat henkilöt seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka:

Varsinainen jäsen Varajäsen
Mikko Koivusalo Risto Autio
Erkko Ryynänen Jari Pussinen
Jyrki Tammivuori Jari Suvanto
Esko Torsti Timo Kärkkäinen
Elina Tourunen Jari Puhakka

Hallituksen puheenjohtajana on toiminut Esko Torsti ja varapuheenjohtajana Mikko Koivusalo. Samat henkilöt ovat toimineet myös hallituksen alaisen palkitsemiskomitean jäseninä. Yhtiön ja osakkaan välisiä sopimuksia valvovan Oversight Committeen puheenjohtajana on toiminut Mikko Koivusalo.

Toimitusjohtajana on toiminut Arto J. Huurinainen. Hänen sijaisensa on talous- ja rahoitusjohtaja Henrik Nieminen.

Johtoryhmän muodostivat toimitusjohtaja Arto J. Huurinainen, talous- ja rahoitusjohtaja Henrik Nieminen, liiketoimintajohtaja Ari Karhapää ja maankäyttöjohtaja Antero Luhtio.

Varsinaisessa yhtiökokouksessa 4.3.2014 valittiin tilintarkastajaksi Deloitte & Touche Oy ja päävastuulliseksi tilintarkastajaksi KHT Jukka Vattulainen.

Osakkeiden määrä

Emoyhtiön osakepääoma 51.836.213,00 euroa jakautuu 5.000.000 kappaleeseen osakkeita, ja kaikilla osakkeilla on samanlaiset oikeudet.

Tilikauden tuloksen käsittely

Emoyhtiön voitonjakokelpoiset varat ovat 27.807.188,56 euroa sisältäen tilikauden tuloksen -30.190.171,71 euroa.

Tornator Oyj:n hallitus esittää yhtiökokoukselle, että osinkona jaetaan 4,20 euroa/osake eli 21.000.000,00 euroa. Jakamatta jäävä osuus jätetään yhtiön omaan pääomaan. Osingonmaksupäiväksi ehdotetaan 14.4.2015 ja täsmäytyspäiväksi 31.3.2015.

Suurimmat osakkeenomistajat 31.12.2014:

Stora Enso Oyj 41,0 %
Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen 16,9 %
Keskinäinen työeläke-vakuutusyhtiö Varma 13,1 %
Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Etera 6,3 %
OP-Eläkekassa 5,2 %
Muut osakkeenomistajat 17,5 %
Yhteensä 100,0 %

Osakkeiden äänimäärä

Yhtiöjärjestyksen mukaisesti osakkeenomistaja voi äänestää yhtiökokouksessa enintään kahdellakymmenellä (20) prosentilla yhtiön kaikkien osakkeiden tuottamasta äänimäärästä, mukaan lukien osakkeenomistajan kanssa samaan konserniin kuuluvien kaikkien yritysten ja niiden eläkesäätiöiden ja -kassojen äänivalta.

Finanssivalvonnan edellyttämä selvitys yhtiön hallinto- ja ohjausjärjestelmästä on esitetty erillisenä kertomuksena yhtiön verkkosivuilla www.tornator.fi/Sijoittajat

Seuraavassa on esitelty konsernitilinpäätöksen avainluvut. Tilinpäätös liitteineen löytyy yhtiön verkkosivuilta www.tornator.fi/Sijoittajat

Konsernin tuloslaskelma

Emoyhtiön omistajille   -27 016,5 108 118,8

Konsernin laaja tuloslaskelma

Tilikauden tulos   -27 016,5 108 118,8
Kauden muut laajan tuloksen erät verojen jälkeen:
Erät, joita ei myöhemmin siirretä tulosvaikutteiseksi
Etuuspohjaisen nettovelan (tai omaisuuserän) uudelleen määrittämisestä johtuvat erät   -140,0 -68,2

Erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi
Muuntoero 15,27 -113,6 88,4

Lyhytaikaiset varat yhteensä   47 914,4 43 780,1

Varat yhteensä   1 190 788,6 1 149 580,7

OMA PÄÄOMA JA VELAT
Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma
Osakepääoma 15 50 000,0 50 000,0
Muu oma pääoma   381 016,0 427 120,2
Oma pääoma yhteensä   431 016,0 477 120,2

Pitkäaikaiset velat
Laskennalliset verovelat 16 96 042,6 107 675,9
Rahoitusvelat 17 472 006,6 452 994,9
Johdannaiset 10 107 615,2 45 295,3
Eläkevastuuvelka 18 325,0 181,0
Pitkäaikaiset velat yhteensä   675 989,4 606 147,2

Lyhytaikaiset velat
Rahoitusvelat 17 61 519,6 44 500,0
Ostovelat ja muut velat 19 22 147,1 21 813,3
Johdannaiset 10 116,6
Lyhytaikaiset velat yhteensä   83 783,3 66 313,3

Velat yhteensä   759 772,7 672 460,5

Oma pääoma ja velat yhteensä   1 190 788,6 1 149 580,7

Laskelma konsernin oman pääoman muutoksista

000 euroa Liite Osake-pääoma Ylikurssi-rahasto Muunto-ero Käyvän arvon rahasto Kertyneet voittovarat Oma pääoma yhteensä

Oma pääoma 1.1.2013 15 50 000,0 29 995,2 -6 935,2 -19 058,8 371 904,4 425 905,6

Laaja tulos
Tilikauden tulos           108 118,8 108 118,8
Muut laajan tuloksen erät (verojen jälkeen)
Etuuspohjaisen nettovelan (tai omaisuuserän) uudelleen määrittämisestä johtuvat erät 18         -68,2 -68,2
Muuntoero 15, 27     88,4     88,4
Myytävissä olevat rahoitusvarat 13, 27       -89,0   -89,0
Rahavirtojen suojaukset 10, 27       6 164,6   6 164,6
Kauden laaja tulos       88,4 6 075,6 108 050,6 114 214,6
Liiketoimet omistajien kanssa
Osingonjako 28         -63 000,0 -63 000,0
Liiketoimet omistajien kanssa yhteensä           -63 000,0 -63 000,0
Oma pääoma 31.12.2013   50 000,0 29 995,2 -6 846,8 -12 983,2 416 955,0 477 120,2

Oma pääoma 1.1.2014 15 50 000,0 29 995,2 -6 846,8 -12 983,2 416 955,0 477 120,2

Laaja tulos
Tilikauden tulos           -27 016,5 -27 016,5
Muut laajan tuloksen erät (verojen jälkeen)
Etuuspohjaisen nettovelan (tai omaisuuserän) uudelleen määrittämisestä johtuvat erät 18       -140,0   -140,0
Muuntoero 15, 27     -113,6     -113,6
Myytävissä olevat rahoitusvarat 13, 27       0,8   0,8
Rahavirtojen suojaukset 10, 27       3 165,1   3 165,1
Kauden laaja tulos   50 000,0 29 995,2 -6 960,4 -9 957,3 389 938,5 453 016,0
Liiketoimet omistajien kanssa
Osingonjako 28         -22 000,0 -22 000,0
Liiketoimet omistajien kanssa yhteensä   0,0 0,0 0,0 0,0 -22 000,0 -22 000,0
Oma pääoma 31.12.2014   50 000,0 29 995,2 -6 960,4 -9 957,3 367 938,5 431 016,0

Konsernin rahavirtalaskelma

000 euro 1.1.-31.12.2014 1.1.-31.12.2013

Liiketoiminnan rahavirta
Myynnistä saadut maksut 76 862,3 68 106,3
Aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden luovutustuotot 11 106,6 9 520,1
Liiketoiminnan muista tuotoista saadut maksut 4 210,5 4 759,4
Maksut liiketoiminnan kuluista -27 218,6 -25 377,5
Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja 64 960,9 57 008,3
Maksetut korot ja maksut muista liiketoiminnan rah. kuluista -25 337,8 -21 842,2
Saadut korot liiketoiminnasta 42,4 402,8
Maksetut välittömät verot -6 853,9 -10 534,1

Liiketoiminnan rahavirta 32 811,6 25 034,8

Investointien rahavirta
Investoinnit biologisiin hyödykkeisiin -25 063,6 -6 191,4
Investoinnit aineellisiin hyödykkeisiin, metsämaapohja -3 097,7 -765,2
Investoinnit muihin aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin -3 272,1 -3 927,3
Investoinnit muihin sijoituksiin -2 240,9
Luovutustulot muiden sijoitusten myynnistä   8 685,3

Investointien rahavirta -33 674,4 -2 198,6

Rahoituksen rahavirta
Pitkäaikaisten lainojen nostot 150 000,0 0,0
Pitkäaikaisten lainojen takaisinmaksut -145 563,0 -4 390,2
Lyhytaikaisten lainojen nostot 17 000,0 40 000,0
Lyhytaikaisten lainojen takaisinmaksut 0,0
Maksetut osingot -22 000,0 -63 000,0

Rahoituksen rahavirta -563,0 -27 390,2

Rahavarojen muutos -1 425,7 -4 554,0

Rahavarat kauden alussa 30 284,2 34 843,0
Valuuttakurssimuutosten vaikutus rahavaroihin -0,9 -4,8
Rahavarat kauden lopussa 28 857,6 30 284,2

Liitteet: Tasekirja 2014

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Arto J. Huurinainen, gsm 0400 674 902
Talous- ja rahoitusjohtaja Henrik Nieminen, gsm 040 869 7613

www.tornator.fi

Tornator Oyj on Suomen kolmanneksi suurin metsänomistaja 600 000 hehtaarin metsäomaisuudellaan. Konsernin liikevaihto on noin 90 miljoonaa euroa ja taseen koko noin 1,2 miljardia euroa. Tornator omistaa metsiä ja harjoittaa metsätaloutta myös Romaniassa ja Virossa. Yhtiön pääliiketoimintana on puun tuottaminen ja hakkuuoikeuksien myynti. Konsernin palveluksessa on noin 200 henkilöä pääosin Suomessa.

Tornator -konsernin tasekirja 31.12.2014.pdf Tornator Oyj Tilinpäätöstiedote 2014.pdf