Vartiointi- ja turvallisuuspalveluilla haastava vuosi, Responda 113 Oy:n osakkeiden myynnillä merkittävä positiivinen vaikutus tulokseen

Turvatiimi Oyj                  Tilinpäätöstiedote 12.2.2015 klo 8.05

TURVATIIMI OYJ:N TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 1.1. – 31.12.2014

Tammi-joulukuu lyhyesti:

• Liikevaihto 36 444,3 tuhatta euroa (37 842,0)
  • Liikevaihdon muutos -3,7 %
  • Käyttökate 16,9 tuhatta euroa (129,7)
  • Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä -914,9 tuhatta euroa (510,6)
  • Liiketulos -1 025,2 tuhatta euroa (-971,6)
  • Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä -1 957,0 tuhatta euroa (-590,7)
  • Tulos per osake -0,02 € (-0,02)
  • Omavaraisuusaste 28,1 (33,8 %) ja nettovelkaantumisaste 81,4 % (60,7 %)

Loka-joulukuu lyhyesti:

• Liikevaihto 8 940,7 tuhatta euroa (9 143,1)
  • Liikevaihdon muutos -2,2 %
  • Käyttökate 660,8 tuhatta euroa (-642,3)
  • Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä -568,0 tuhatta euroa (-321,4)
  • Liiketulos 399,9 tuhatta euroa (-915,7)
  • Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä -828,9 tuhatta euroa (-594,8)
  • Tulos per osake 0,01 € (-0,02)

NÄKYMÄT VUODELLE 2015

Turvatiimi ennustaa vuoden 2015 liikevaihdon olevan 35,0 – 37,0 miljoonaa euroa. Yhtiö ennustaa käyttökatteen ilman kertaluonteisia eriä nousevan positiiviseksi ja liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä olevan –1,0 – 0,0 miljoonaa euroa.(Vuoden 2014 liikevaihto oli 36,4 miljoonaa euroa, käyttökate ilman kertaluonteisia eriä -0,9 miljoonaa euroa ja liiketulos ilman kertaluonteisia eriä -2,0 miljoonaa euroa.)

TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS

Toimitusjohtaja Juha Murtopuro:

”Yhtiön tuloskehitykseen vuonna 2014 ei voi olla tyytyväinen, mutta haastavassa markkinatilanteessa yhtiöllä oli myös paljon kaupallisia onnistumisia erityisesti loppuvuoden aikana. Heikkoon tuloskehitykseen on erityisesti syynä tehtyjen säästötoimenpiteiden vaikutusten viivästyminen.

Yhtiön arvion mukaan Suomen vartiointi- ja turvallisuuspalveluiden kokonais-markkinan volyymi ja arvo pienenivät vuonna 2014. Turvatiimin liikevaihto pieneni kokonaismarkkinalaskua vähemmän eli yhtiön markkinaosuus kasvoi. Vuoden jälkimmäisen puoliskon kaupallisia onnistumisia olivat esimerkiksi Finlandia-talon sopimus, VR-Yhtymän kanssa solmittu jatkosopimus, Finavian kanssa tehty uusi sopimus turvatarkastuspalveluiden tuottamisesta sekä Hanselin kanssa solmittu puitesopimus. Lisäksi Turvatiimi voitti Liikenneviraston pääkaupunkiseudun lähiliikennealueita koskevan julkisen kilpailutuksen, joka riitauttamisen vuoksi käsitellään vielä Markkinaoikeudessa. Turvatekniikassa yhtiö on voittanut tarjouskilpailuita ja saanut tilauksia uusilta asiakkailta muun muassa Seppälä ja XXL vähittäiskauppaketjuilta. Kokonaisuudessaan yhtiön turvatekniikan myynnin kehitys oli positiivista vuonna 2014 ja turvatekniikan liikevaihto kasvoi edellisestä vuodesta.

Olemme tehneet myös määrätietoista työtä laadun ja asiakastyytyväisyyden eteen. Joulukuussa tehdyn asiakastyytyväisyysmittauksen perusteella Turvatiimin asiakkaiden asiakastyytyväisyys parani. Asiakastyytyväisyysmittauksen mukaan 85 % vastaajista piti Turvatiimin palveluja parempina kuin kilpailijoiden vastaavat palvelut (2013:81 %)ja 90 % valitsisi Turvatiimin myös jatkossa palvelun toimittajakseen. Lisäksi Turvatiimi sai aikaisempien ISO 9001 ja ISO 14001 sertifiointien lisäksi OHSAS 18001 sertifioinnin vuoden 2014 aikana.

Joulukuussa 2014 yhtiö toteutti merkittävän rakenteellisen uudistuksen myydessään omistuksensa 24/7 hälytys- ja valvontapalveluita tuottavasta Responda 113 Oy:stä. Turvatiimi kirjasi myynnistä noin 1,4 miljoonan euron myyntivoiton vuoden 2014 konsernin tulokseen (myyntivoitto emoyhtiön tuloksessa noin 1,1 milj. euroa). Positiivisen tulosvaikutuksen lisäksi kauppa paransi yhtiön rahoitusasemaa. Solmittu yhteistyösopimus Responda 113 Oy:n kanssa alentaa kuluvana vuonna selvästi Turvatiimin valvomo-, kuvavalvonta-, hälytys- ja johtokeskuspalveluiden kustannuksia sekä mahdollistaa uusien modernien turvallisuus- ja valvontapalveluiden tarjonnan asiakkaille.”

KATSAUS TOIMINTAYMPÄRISTÖÖN

Turvatiimi arvioi kireän markkina- ja hintakilpailutilanteen jatkuvan edelleen ja että toimialalle on odotettavissa lisää konsolidaatiota, rakennemuutoksia ja muita yritysjärjestelyitä lähivuosien aikana. Muissa Pohjoismaissa konsolidaatiota on jo tapahtunut tai tapahtumassa. Toisaalta, arvioimme myös että ulkoistamiset ja yksityistämiset luovat toimialalle jatkossakin kasvumahdollisuuksia. Yhtiön näkemys on, että turvapalvelumarkkinoilla moderniin turvateknologiaan sekä ympärivuorokautiseen asiakaspalvelukeskukseen pohjautuva kustannustehokas turvallisuuspalvelutarjonta kasvaa perinteistä piiri- ja paikallisvartiointipalvelua nopeammin.

Suomen Palvelutiimi Oy:n kohdemarkkina on huomattavasti turvallisuuspalvelu-markkinoita laajempi. Näillä palvelumarkkinoilla kilpailutilanne on kiristynyt ja yhtiö ei ole lähtenyt hakemaan heikosti kannattavaa uutta liiketoimintaa.

Arviomme mukaan kansainvälisen ja kotimaan talouden näkymät pitävät edelleen yllä taloudellista epävarmuutta, mikä voi viivästyttää asiakkaiden hankinta-päätöksiä ja osaltaan heikentää turvapalveluiden ja -tuotteiden kysyntää myös jatkossa.

Vartiointialalla sovittiin 23.5.2014 työehtosopimuksen uudistamisesta ja työehtosopimus on voimassa 31.5.2015 asti.

TAVOITTEET JA STRATEGIA

Turvatiimi-konserni on suomalainen, valtakunnallinen palvelualan yritys, joka tuottaa turvallisuus- ja vartiointialan palveluita sekä turvateknologiaan ja ympärivuorikautiseen valvomo-, kuvavalvonta-, hälytys- ja johtokeskukseen pohjautuvia turvallisuuspalveluita Turvatiimi - brändin alla. Vähittäiskaupan palveluita, hoivapalveluita ja asiakaspalvelukokonaisuuksia yhtiö tuottaa Palvelutiimi – tuotemerkillä.

Turvatiimi hyödyntää Turvatiimi-yrittäjä konseptia markkinamuutoksessa tarjoten mahdollisuuksia paikallisesti toimiville turvallisuusalan yrittäjille. Turvatiimi-yrittäjät toimivat itsenäisinä yrittäjinä Turvatiimi-yrittäjä konseptin mukaisesti hyödyntäen mm. Turvatiimin tarjoamia konsernipalveluita.

Yhtiön lähivuosien taloudellisena tavoitteena on kannattava perusliiketoiminta ja liikevaihdon kasvu markkinaosuutta kasvattamalla.

KONSERNIN AVAINLUVUT

1 000 EUR  1-12/2014 1-12/2013 10-12/2014 10-12/2013

Liikevaihto                  36 444,3 37 842,0 8 940,7 9 143,1
Käyttökate 16,9 129,7 660,8 -642,3
Liiketulos -1 025,2 -971,6 399,9 -915,7
Tulos ennen veroja -1 345,7 -1 198,8 268,2 -982,6
Katsauskauden tulos -1 279,6 -1 106,8 293,3 -932,8
Liiketoiminnan rahavirta -910,3 505,1 -193,5 865,1
Tulos/osake laimentamaton ja laimennettu -0,02 -0,02 0,01 -0,02
Omavaraisuusaste, % 28,1 % 33,8 %
Nettovelkaantumisaste, % 81,4 % 60,7 %

OLENNAISET TAPAHTUMAT TILIKAUDEN AIKANA

Turvatiimi vahvisti turvatekniikan osaamista sekä turvatekniikan tuotevalikoimaa hankkimalla Infratek Security Finland Oy:n liiketoiminnan. Infratek Security Finland Oy:n palveluksessa olleet kuusi henkilöä siirtyivät liiketoimintakaupassa vanhoina työntekijöinä Turvatiimin palvelukseen. Infratek Security Finland Oy:n liiketoiminta yhdistettiin Turvatiimiin 1.3.2014 alkaen.

Turvatiimi Oyj:n hallituksen jäsen Petri Peltomaa luopui 26.5.2014 alkaen yhtiön hallituksen jäsenyydestä keskittyen jatkossa päätoimeensa Rauheat Oy:n toimitusjohtajana Raumalla. Turvatiimi Oyj:n ylimääräisessä yhtiökokouksessa 9.12.2014 uudeksi hallituksen jäseneksi valittiin KTM Saga Forss. Hallituksen kokoonpano 9.12.2014 alkaen oli Benedict Wrede (puheenjohtaja), Mia Åberg (varapuheenjohtaja), Martin Forss, Mikael Lönnroth ja Saga Forss.

Turvatiimi Oyj käynnisti 6.6.2014 vartiointiliiketoimintaa koskevat yhteistoimintaneuvottelut organisaationsa tuottavuuden parantamiseksi ja kustannusrakenteensa tehostamiseksi tavoitteenaan saavuttaa noin 1,2 miljoonan euron vuotuiset säästöt. Henkilöstökustannusten osalta säästötavoite vastaa enintään 80 henkilötyövuoden kustannuksia. Tehostamisohjelman vaikutusten arvioidaan toteutuvan vuoden 2015 alusta alkaen.

Turvatiimi Oyj ja VR-Yhtymä Oy allekirjoittivat 17.10.2014 toimeksiantosopimukseen liittyneen optiosopimuksen yhteistyön jatkamisesta. Sopimuksen mukaan Turvatiimi jatkaa nykyisten palveluiden tuottamista VR-Yhtymälle 31.3.2016 asti.

Turvatiimi Oyj myi omistuksensa Responda 113 Oy:ssä Tabulon Oy:lle joulukuussa 2014. Osakkeiden myynnistä tuloutui Turvatiimi-konsernille noin 1,4 miljoonan euron myyntivoitto (myyntivoitto emoyhtiön tuloksessa noin 1,1 milj. euroa). Kaupan yhteydessä solmittiin uusi yhteistyösopimus Turvatiimin ja Responda 113 Oy:n välillä koskien valvomo-, hälytyskeskus- ja johtokeskuspalveluita. Uudesta yhteistyösopimuksesta arvioidaan koituvan Turvatiimille vuositasolla yli 0,5 miljoonan euron suuruinen kustannussäästö.

Turvatiimi Oyj sopi 16.12.2014 päärahoittajapankkinsa kanssa rahoituslaitoslainoja koskevan rahoitussopimuksensa uudistamisesta. Uusi rahoitussopimus on voimassa 31.12.2017 saakka.

Turvatiimin johtoryhmään kuuluivat tilikauden päättyessä liiketoimintajohtaja Teemu Sopanen, talousjohtaja Jarno Karhinen, myyntijohtaja Kaj Ignatjew, liiketoiminnan kehityspäällikkö Antti Nuutinen, markkinointipäällikkö Tiina Tanttu sekä toimitusjohtaja Juha Murtopuro. Yhtiön johtoryhmän kokoonpanosta poistuivat tilikauden aikana liiketoimintajohtajat Hannu Tarkkio ja Olli Laakso.

TILIKAUDEN JÄLKEISET OLENNAISET TAPAHTUMAT

Yhtiö tiedotti 23.1.2015, että Turvatiimin johtoryhmän jäsen, liiketoimintajohtaja Teemu Sopanen lopettaa Turvatiimissä 28.2.2015 ja että hänellä on tarkoitus aloittaa Turvatiimin yrittäjänä oman yrityksen kautta 1.3.2015 alkaen Lappeenrannan ja Imatran alueilla. Turvatiimin johtoryhmään kuuluvat 1.3.2015 alkaen markkinointipäällikkö Tiina Tanttu, kehityspäällikkö Antti Nuutinen, myyntijohtaja Kaj Ignatjew, talousjohtaja Jarno Karhinen sekä toimitusjohtaja Juha Murtopuro.

LIIKEVAIHTO JA TULOS 1.1. – 31.12.2014

Turvatiimi-konsernin liikevaihto katsauskaudella oli 36 444,3 tuhatta euroa (37 842,0). Liikevaihto aleni vartiointi- ja turvallisuuspalveluiden kokonaismarkkinavolyymin laskun myötä. Sen sijaan turvatekniikan liiketoiminnassa yhtiö saavutti myönteistä liikevaihdon kehitystä etenkin vuoden jälkimmäisen puoliskon aikana. Turvatekniikan koko vuoden 2014 liikevaihto ylitti edellisen vuoden tason.

Turvatiimi-konsernin katsauskauden käyttökate oli 16,9 tuhatta euroa (129,7) ja liiketulos oli -1 025,2 tuhatta euroa (-971,6). Turvatiimi-konsernin katsauskauden tulos oli -1 279,6 tuhatta euroa (-1 106,8).

Katsauskauden käyttökatetta, liiketulosta ja katsauskauden tulosta paransivat nettomääräisesti 932 tuhannen euron kertaluonteiset erät. Kertaluonteiset erät muodostuivat pääosin Responda 113 Oy:n osakkeiden myynnistä tuloutuneesta myyntivoitosta ja lisäksi kuluista, jotka liittyivät Responda 113 – projektin kehitystoimenpiteisiin ja Turvatiimin henkilöjärjestelyihin katsauskauden aikana. Vertailukauden käyttökatetta, liiketulosta ja katsauskauden tulosta heikensivät yhteensä 381 tuhannen euron kertaluonteiset kulut.

Turvatiimi-konsernin katsauskauden käyttökate ilman kertaluonteisia eriä oli -914,9 tuhatta euroa (510,6) ja liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli -1 957,0 tuhatta euroa (-590,7). Turvatiimi-konsernin katsauskauden tulos ilman kertaluonteisia eriä oli -2 211,4 tuhatta euroa (-725,9).

Konsernin liiketulos ja käyttökate ilman kertaluonteisia eriä heikkenivät merkittävästi edellisen vuoden vastaavan ajan vertailulukuihin nähden. Liikevaihdon laskulla oli negatiivinen vaikutus yhtiön kannattavuuteen ja kovan hintakilpailun seurauksena myös yhtiön myyntikate - %:n alentuminen heikensi kannattavuutta. Yhtiö vastasi liikevaihdon ja markkinavolyymin laskuun merkittävillä kustannusten sopeuttamistoimenpiteillä, joiden tulosvaikutukset kuitenkin viivästyivät pääosin vuoden 2015 puolelle.

LIIKEVAIHTO JA TULOS 1.10. – 31.12.2014

Turvatiimi-konsernin liikevaihto neljännellä vuosineljänneksellä oli 8 940,7 tuhatta euroa (9 143,1). Vuosineljänneksen liikevaihto laski 2,2 %:lla verrattuna edellisen tilikauden vastaavaan vuosineljännekseen. Turvatekniikan liikevaihto kasvoi selvästi edellisen vuoden vastaavaan vuosineljännekseen verrattuna, mutta sen sijaan vartiointi- ja turvallisuuspalveluiden liikevaihto laski. Vartiointi- ja turvallisuuspalveluiden markkina- ja kilpailutilanne säilyi loppuvuonna ennallaan tiukan markkinaosuus- ja hintakilpailun jatkuessa.

Turvatiimi-konsernin vuosineljänneksen käyttökate oli 660,8 tuhatta euroa (-642,3) ja liiketulos oli 399,9 tuhatta euroa (-915,7). Turvatiimi-konsernin vuosineljänneksen tulos oli 293,3 tuhatta euroa (-932,8).

Vuosineljänneksen käyttökatetta, liiketulosta ja kokonaistulosta paransivat nettomääräisesti 1 229 tuhannen euron kertaluonteiset erät. Kertaluonteiset erät muodostuivat pääosin Responda 113 Oy:n osakkeiden myynnistä tuloutuneesta myyntivoitosta ja lisäksi kuluista, jotka liittyvät Responda 113 – projektin kehitystoimenpiteisiin ja Turvatiimin henkilöjärjestelyihin vuosineljänneksen aikana. Vertailukauden käyttökatetta, liiketulosta ja katsauskauden tulosta heikensivät yhteensä 321 tuhannen euron kertaluonteiset kulut.

Turvatiimi-konsernin vuosineljänneksen käyttökate ilman kertaluonteisia eriä oli -568,0 tuhatta euroa (-321,4) ja liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli -828,9 tuhatta euroa (-594,8). Turvatiimi-konsernin vuosineljänneksen tulos ilman kertaluonteisia eriä -935,5 tuhatta euroa (-611,9).

Toimialalle tyypilliseen tapaan neljännen vuosineljänneksen kannattavuuteen vaikutti merkittävän negatiivisesti joulukuun kalenteripyhät. Konsernin liiketulos ja käyttökate ilman kertaluonteisia eriä jäivät alle edellisen vuoden vastaavan ajan. Vartiointi- ja turvallisuuspalveluiden liikevaihdon ja myyntikate - %:n aleneminen heikensi vuosineljänneksen kannattavuutta. Turvatekniikan liikevaihto sen sijaan kehittyi myönteisesti ja liiketoiminnan katetaso oli hyvä.

RAHAVIRTA, MAKSUVALMIUS JA TALOUDELLINEN ASEMA

Turvatiimi-konsernin tilikauden liiketoiminnan rahavirta oli -910,3 tuhatta euroa (505,1). Liiketoiminnan rahavirtaa heikensi liiketoiminnan tappiollisuus. Tilikauden rahavirta kokonaisuudessaan oli yhteensä -56,4 tuhatta euroa (-64,6).

Tilikauden ensimmäisellä vuosipuoliskolla yhtiö sopi rahoitusasemansa vahvistamiseksi päärahoittajapankkinsa kanssa luottolimiitin nostamisesta 2,7 miljoonasta 3,7 miljoonaan euroon. Edelleen joulukuussa 2014 yhtiö sopi päärahoittajapankkinsa kanssa rahoituslaitoslainoja koskevan rahoitussopimuksensa uudistamisesta. Uusi rahoitussopimus on voimassa 31.12.2017 saakka.

Uusitun rahoitussopimuksen kovenanttiehdot on sidottu yhtiön saavuttamaan käyttökatteeseen (EBITDA) 12 kuukauden ajanjaksolla. Käyttökatteeseen sidottu kovenanttiehto mitataan ensimmäisen kerran 31.12.2015. Lisäksi rahoitussopimuksessa on erillinen ehto Atine Group Oy:n omistusosuudelle Turvatiimi Oyj:ssä. Atine Group Oy on antanut takauksen Turvatiimin luotoista rahoittajapankille osapuolten sopimaa takausprovisiota vastaan.

Turvatiimi Oyj myi omistuksensa Responda 113 Oy:ssä Tabulon Oy:lle joulukuussa 2014. Kokonaisuudessaan kaupan toteutuminen vahvisti yhtiön rahoitusasemaa noin 1,0 miljoonalla eurolla.

Edelleen rahoitusasemansa ja emoyhtiön taserakenteen vahvistamiseksi yhtiö sopi tilikauden aikana 0,5 miljoonan euron pääomalainasta emoyhtiönsä Atine Group Oy:n kanssa. Lainan vuotuinen korko on 8,0 %.

Konsernin likvidit varat 31.12.2014 olivat 124,9 tuhatta euroa (181,3). Yhtiön maksuvalmiutta tukevasta 3 700 tuhannen euron suuruisesta luottolimiitistä oli 31.12.2014 yhtiön käytössä 2 038,9 tuhatta euroa.

Katsauskauden päättyessä Turvatiimillä oli pitkäaikaisia korollisia velkoja 4 138,0 tuhatta euroa (3 833,5) sisältäen 500,0 tuhannen euron pääomalainan ja lyhytaikaisia korollisia velkoja 729,5 tuhatta euroa (664,3).

Turvatiimi-konsernin oma pääoma 31.12.2014 oli 5 827,3 tuhatta euroa (7 106,9), omavaraisuusaste 28,1 % (33,8 %) ja nettovelkaantumisaste 81,4 % (60,7 %).

HENKILÖSTÖ

Katsauskauden päättyessä konsernin henkilöstön lukumäärä oli 921 (1 041). Henkilötyövuosiksi muutettuna katsauskauden päättyessä henkilöstön lukumäärä oli 678 (729).

INVESTOINNIT

Tilikauden aikana tehdyt bruttoinvestoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin olivat yhteensä 429,0 tuhatta euroa (541,3). Katsauskaudella yhtiö investoi toiminnanohjaus-, työvuorosuunnittelu- ja asiakasraportointijärjestelmien kehittämiseen.

HALLINNOINTI

Turvatiimi Oyj:n hallinnointi- ja ohjausjärjestelmä noudattaa Arvopaperimarkkinayhdistys ry:n lokakuussa 2010 voimaantullutta ja julkaisemaa Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodia. Turvatiimi Oyj:n hallinnointimalli on julkaistu yhtiön kotisivuilla osoitteessa www.turvatiimi.fi.

YHTIÖKOKOUKSET

Turvatiimi Oyj:n varsinainen yhtiökokous 20.3.2014 vahvisti tilinpäätöksen vuodelta 2013 ja myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle. Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että tilikauden 1.1. - 31.12.2013 tappio siirretään voitto- ja tappio tilille.

Hallitukseen päätettiin valita viisi jäsentä. Hallituksen jäseniksi valittiin Benedict Wrede, Martin Forss, Mikael Lönnroth, Petri Peltomaa ja Mia Åberg. Hallitus valitsi yhtiökokouksen jälkeen pitämässään järjestäytymiskokouksessa puheenjohtajakseen Benedict Wreden ja varapuheenjohtajaksi Mia Åbergin.

Hallituksen jäsenille päätettiin maksaa seuraavat palkkiot: hallituksen puheenjohtaja 2.000 euroa kuukaudessa, hallituksen varapuheenjohtaja 1.500 euroa kuukaudessa, tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja 1.500 euroa kuukaudessa, hallituksen muut jäsenet 1.000 euroa kuukaudessa. Hallituksen valiokuntien kokouksista sekä yhtiön koolle kutsumista työryhmäkokouksista, joihin hallituksen jäsen osallistuu yhtiön kutsumana asiantuntijana, maksetaan erillisenä kokouspalkkiona 150 euroa/jäsen/kokous. Matkakulut päätettiin korvata yhtiön kulukorvauskäytännön mukaisesti.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 29.270.500 osakkeen antamisesta osakeannilla ja/tai antamalla osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n mukaisia osakkeisiin oikeuttavia erityisiä oikeuksia (mukaan lukien optio-oikeudet) yhdessä tai useammassa erässä. Hallitus voi päättää antaa joko uusia osakkeita tai yhtiön hallussa mahdollisesti olevia omia osakkeita.

Turvatiimi Oyj:n ylimääräinen yhtiökokous 9.12.2014 päätti valita yhtiön hallituksen jäseneksi KTM Saga Forssin. Hallituksen muina varsinaisina jäseninä jatkavat Benedict Wrede (puheenjohtaja), Martin Forss, Mikael Lönnroth ja Mia Åberg. Lisäksi yhtiökokous päätti, että Turvatiimi Oyj:n omistamat Responda 113 Oy:n osakkeet sekä yhtiön Respondalta olevat lainasaamiset myydään Tabulon Oy:lle hallituksen ehdotuksen mukaisin ehdoin.

OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA

Vuoden 2014 alussa yhtiön rekisteröity osakepääoma oli 6.741.385,56 euroa ja osakkeiden lukumäärä oli 58.541.000 kappaletta. Yhtiön 31.12.2014 rekisteröity osakepääoma ja osakkeiden lukumäärä oli vastaava kuin tilikauden alussa.

Hallituksen voimassa oleva osakeantivaltuutus, jota ei ole käytetty, on esitetty edellä kohdassa ”Yhtiökokoukset”.

Turvatiimi Oyj:n osakekannan markkina-arvo 31.12.2014 oli 5 854,1 tuhatta euroa (16 391,5). Katsauskauden lopussa kaupankäynti päättyi osakkeen arvoon 0,10 (0,28) euroa. Kauden ylin kurssinoteeraus oli 0,29 (0,40) euroa ja alin 0,10 (0,20) euroa. Keskikurssi oli 0,23 (0,29) euroa. Katsauskauden aikana Turvatiimin osakkeiden vaihto oli 678,8 tuhatta euroa (1 832,3) ja kappalemääräisesti 3 470 116 kappaletta (6 268 634), joka vastaa 5,9 % (10,7) yhtiön osakekannasta.

OSAKKEENOMISTAJAT 31.12.2014

Virala Oy Ab -konserniin kuuluvan Atine Group Oy:n omistusosuus Turvatiimin 31.12.2014 rekisteröidyistä osakkeista ja äänistä oli 66,0 prosenttia (65,9).

YHTIÖN LÄHIAJAN RISKIT

Yhtiön toimintaan kohdistuu useita riskejä kuten esimerkiksi strategisia riskejä, operatiivisia riskejä, taloudellisia riskejä, rahoitusriskejä ja tietojärjestelmä- ja tietoturvariskejä, oikeudellisia riskejä sekä vahinkoriskejä.

STRATEGISET RISKIT

Yhtiön strategiana on toteuttaa asiakaslähtöinen turvallisuuspalveluiden uudistaminen ja monipuolistami­nen. Kasvun painopistealueet ovat teknisten ratkaisujen tehokkaammassa hyödyntämisessä, korkeamman lisä­arvon palveluissa sekä yhtiön valtakunnallisen toimin­ta-alueen kehittämisessä orgaanisesti, yritysjärjestelyillä sekä Turvatiimi-yrittäjä konseptilla. Jos yhtiö epäonnis­tuu strategiansa toimeenpanossa tai toimeenpano ei joh­da odotusten mukaisesti liikevaihdon ja kannattavuuden paranemiseen, voi tämä vaikuttaa olennaisen haitallisesti yhtiön toimintaan, liiketoiminnan tulokseen ja taloudelliseen asemaan.

TALOUDELLISET RISKIT

Yhtiön vuoden 2014 tulokseen vaikutti negatiivisesti maailmantalouden heikko taloussuhdanne ja sen seurauksena yleisen taloudellisen epävarmuuden jatkuminen. Epävarmuuden jatkuessa Turvatiimin liikevaihto ja tulos voi kehittyä negatiivisesti, jos yhtiön asiakkaat vähentävät tai siirtävät palvelu- ja tuotehankintojensa tekemistä. Tyypillisesti heikon taloussuhdanteen aikaan myös toimeksiantojen kilpailutukset lisääntyvät asiakasyritysten hakiessa yhä parempaa kustannustehokkuutta. Suhdannevaihtelut voivat myös vaikuttaa Turvatiimin rahoituksen saatavuuteen ja sen kustannuksiin.

Turvatiimillä on aikaisemmin tehdyistä yrityskaupoista taseeseen kirjattu liikearvoa 15,5 miljoonaa euroa. Liikearvon arvonalennustestaus suoritetaan kerran vuodessa ja lisäksi silloin, kun on syytä epäillä, että on olemassa arvonalentumisviitteitä. Arvonalentumistestauksessa käytetyt rahavirtaennusteet perustuvat yhtiön johdon taloudellisiin ennusteisiin. On mahdollista, että ennusteisiin liittyvät oletukset eivät toteudu. Vaikka mahdolliset arvonalentumistappiot eivät vaikuttaisi yhtiön kassavirtaan, liikearvon ja/tai aineettomien oikeuksien merkittävä arvonalentuminen voi vaikuttaa olennaisen haitallisesti yhtiön toimintaan, liiketoiminnan tulokseen ja taloudelliseen asemaan.

Yhtiö suoritti tilinpäätöksen yhteydessä liikearvon arvonalennustestauksen. Arvonalentumistestauksessa yhtiön liikearvon kirjanpitoarvoa verrattiin sen kerrytettävissä olevaan rahamäärään. Arvonalennustestaus ei antanut aihetta arvonalennukseen, kerrytettävissä olevan rahamäärän ylittäessä kirjanpitoarvon noin 12,4 miljoonalla eurolla. 31.12.2013 suoritetussa liikearvotestauksessa kerrytettävissä oleva rahamäärä ylitti kirjanpitoarvon 8,6 miljoonalla eurolla. Verrattuna liikearvon testaustilanteeseen 31.12.2013, diskonttaustekijä (WACC) laski 0,89 prosenttiyksikköä. WACC:n lasku 6,43 %:sta 5,54 %:iin johtui pääosin riskittömän koron laskusta.

Yhtiö ei yltänyt liikearvolaskennassa tilikaudelle 2014 asetettuihin liiketoiminnan tavoitearvoihin. Yhtiön osakekannan markkina-arvo lisättynä korollisilla nettoveloilla 31.12.2014 oli yhteensä 10,6 miljoonaa euroa, joka on selvästi alempi kuin liikearvon arvonalennustestauksessa 31.12.2014 liiketoiminnan ennustearvojen perusteella laskettu yritysarvo 23,2 miljoonaa euroa.

Uuden Responda 113 Oy:n kanssa solmitun yhteistyösopimuksen ja muiden merkittävien kustannussäästötoimenpiteiden myötä, yhtiö arvioi saavuttavansa tulevaisuudessa selvästi paremman kannattavuustason verrattuna aikaisempaan liikearvolaskennan kannattavuuskehitysarvioon. Vastaavasti, Responda 113 Oy:n myynnin takia, yhtiö arvioi liiketoiminnan kasvupotentiaalin hieman maltillisemmaksi kuin aikaisemmin.

Tilinpäätöksen 2014 liikearvon arvonalennustestauksen terminaalikauden liikevaihdon kasvuoletus oli 2,0 % (2,0 %) ja käyttökateoletus 3,5 % (3,1 %). Responda 113 Oy:n omistuksen myynnin seurauksena yhtiön liikearvolaskennan ennusteperiodin 2015 - 2019 liikevaihdon kasvuprosentit tarkennettiin välille 4,0 % - 4,3 % ja käyttökateprosentit välille 2,6 % - 3,5 %.

Liikearvon testauslaskenta on herkkä yhtiön kannattavuusennusteiden ja diskonttauskoron muutoksille, ja näiden muuttuessa negatiivisesti yhtiö voi joutua tekemään lisää arvonalennuskirjauksia, joilla voi olla olennaista haittaa yhtiön liiketoiminnan tulokseen ja taloudelliseen asemaan.

RAHOITUSRISKIT

Pääasialliset yhtiöön liittyvät rahoitusriskit ovat maksuvalmius-, korko- ja luottoriski. Yhtiö rahoittaa liiketoimintaansa ja kasvuaan tulorahoituksella sekä oman ja vieraan pääoman ehtoisella rahoituksella. Yhtiöllä on korollista vierasta pääomaa, joka on osittain suojattu rahoitusyhtiön kanssa tehdyllä koronvaihtosopimuksella. Suojaamattomaan osaan liittyy korkoriski.

Yhtiön rahoituslaitoslainoihin liittyvien kovenanttiehtojen rikkoutuminen tai vieraaseen pääomaan liittyvien velvoitteiden täyttämättä jättäminen voi aiheuttaa sanktiota tai lainojen eräännyttämisen. Tilikauden aikana yhtiö ei täyttänyt vuosineljänneksittäin mitattua kovenanttiehtoa, mutta yhtiö sopi erikseen päärahoittajapankin kanssa rahoituslaitoslainojen eräännyttämisoikeudesta luopumisesta.

Joulukuussa 2014 yhtiö sopi päärahoittajapankin kanssa rahoitussopimuksensa uudistamisesta. Uusi rahoitussopimus on voimassa 31.12.2017 saakka. Uusitun rahoitussopimuksen kovenanttiehdot on sidottu yhtiön saavuttamaan käyttökatteeseen (EBITDA) 12 kuukauden ajanjaksolla. Käyttökatteeseen sidottu kovenanttiehto mitataan ensimmäisen kerran 31.12.2015. Lisäksi rahoitussopimuksessa on erillinen ehto Atine Group Oy:n omistusosuudelle Turvatiimi Oyj:ssä.

Turvatiimin heikentynyttä rahoitusasemaa paransi joulukuussa 2014 toteutunut Responda 113 Oy:n osakkeiden ja lainasaamisten myynti Tabulon Oy:lle. Kokonaisuudessaan kaupan toteutuminen vahvisti yhtiön rahoitusasemaa noin 1,0 miljoonalla eurolla.

Yhtiön rahoitusaseman vakiinnuttaminen edellyttää kannattavaa liiketoimintaa, tehtyjen kustannussäästötoimenpiteiden toteutumista ja tehokasta käyttöpääoman hallintaa. Mikäli yhtiö epäonnis­tuu kannattavuuden parantamiseen ja käyttöpääoman hallintaan liittyvissä toimenpiteissä, voi yhtiön rahoitusasema heikentyä ja liiketoiminnan jatkuvuus edellyttää lisärahoituksen saamista.

Konsernin oma pääoma oli tilikauden lopussa 5,8 miljoonaa euroa. Emoyhtiön oma pääoma oli 3,3 miljoonaa euroa ja lisäksi yhtiöllä oli pääomalainaa 0,5 miljoonaa euroa. Emoyhtiön osakepääoma tilikauden lopussa oli 6,7 miljoonaa euroa. Jos emoyhtiön oma pääoma laskee alle puoleen emoyhtiön osakepääomasta, on yhtiön käynnistettävä osakeyhtiölain 20:23 §:n mukaiset toimenpiteet.

Turvatiimi Oyj ja Atine Group Oy sopivat tilikauden aikana Atine Group Oy:n myöntämän 0,5 miljoonan euron lainan muuttamisesta kokonaisuudessaan pääomalainaksi Turvatiimi Oyj:n pääomarakenteen vahvistamiseksi. Pääomalainan vuotuinen korko on 8,0 %.

Tarkemmat kuvaukset yhtiön riskeistä esitetään vuodelta 2014 julkaistavassa tilinpäätöksessä.

YMPÄRISTÖTEKIJÄT

Turvatiimin palvelutuotantoon ei liity erityisiä ympäristöriskejä toiminnan luonteesta johtuen. Yhtiö on määritellyt ja johtoryhmä on hyväksynyt ympäristöpolitiikan, joka ohjaa yhtiön toimintaa ympäristön näkökulmasta. Ympäristöpolitiikassa määritellään ympäristötavoitteita esimerkiksi toimipisteiden energiankulutukselle, koneiden ja laitteiden hankinnalle, jätteidenkäsittelylle ja -lajittelulle sekä yhtiön ajoneuvoille. Vartiointi- ja työsuhdeautojen valinnassa kiinnitetään huomiota autojen päästöarvoihin ja polttoaineen kulutukseen. Yhtiö on ottanut tuotantokäyttöön täyssähköauton, jota käytetään Helsingin ydinkeskustan kohteissa.

HALLITUKSEN ESITYS TULOKSEN KÄSITTELYSTÄ

Emoyhtiön tilikauden tulos oli – 2 042 458,90 euroa. Yhtiöllä ei ole voitonjakokelpoisia varoja. Hallitus ehdottaa, että tilikauden 1.1. - 31.12.2014 tappio siirretään voitto- ja tappiotilille.

YHTIÖKOKOUS

Turvatiimi Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidetään 18.3.2015 alkaen klo 9.00 Helsingissä. Kokouskutsu julkaistaan erillisenä pörssitiedotteena.

Turvatiimi Oyj:n vuosikertomus sisältäen tilinpäätöksen julkaistaan arviolta viikolla 9 yhtiön kotisivuilla osoitteessa www.turvatiimi.fi.

TAULUKOT

LAADINTAPERIAATTEET

Tilinpäätöstiedote on laadittu IAS 34 -standardin mukaisesti. Turvatiimi on soveltanut tiedotteen laatimisessa samoja laatimisperiaatteita kuin vuositilinpäätöksessä 2013 ja lisäksi vuonna 2014 käyttöön otettuja uusia IFRS standardeja. Tässä tiedotteessa annetut tilinpäätöstiedot ovat tilintarkastamattomia.

LAAJA TULOSLASKELMA

Yhteensä 3 132,1 2 770,9

VARAT YHTEENSÄ 20 771,2 21 030,6

OMA PÄÄOMA JA VELAT

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma
Osakepääoma 6 741,4 6 741,4

Katsauskauden tulos, 1 000 EUR -1 279,6 -1 106,8 -3 481,5
Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä, 1 000 EUR -914,9 510,6 -508,0
Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä, 1 000 EUR -1 957,0 -590,7 -1 605,6
Katsauskauden tulos ilman kertaluonteisia eriä, 1 000 EUR -2 211,4 -725,9 -1 863,6
Tulos/osake laimentamaton ja laimennettu, EUR -0,02 -0,02 -0,08
Oma pääoma/osake laimentamaton ja laimennettu, EUR 0,10 0,12 0,14
Oman pääoman tuotto, % -19,8 % -14,4 % -44,3 %
Sijoitetun pääoman tuotto, % -9,2 % -8,0 % -24,1 %
Omavaraisuusaste, % 28,1 % 33,8 % 37,1 %
Nettovelkaantumisaste, % 81,4 % 60,7 % 50,5 %
Osakkeiden lukumäärä 58 541 000 58 541 000 585 410 096

Taseen loppusumma, 1 000 EUR 20 771,2 21 030,6 22 190,5

Tilinpäätöstiedotteessa esitetyt tunnusluvut on laskettu samoilla laskentaperusteilla kuin vuoden 2013 tilinpäätöksessä. Tulos/osake – tunnusluku on osakeantioikaistu kaikilla esitetyillä kausilla. Lisäksi osakkeiden yhdistämisen osalta on tulos/osake – tunnusluku oikaistu takautuvasti. Laskentakaavat on esitetty vuoden 2013 vuosikertomuksessa.

TULOVEROT

Turvatiimi Oyj:llä oli 31.12.2014 vahvistettuja tappiota 17 140,6 tuhatta euroa, joista ei ole kirjattu verosaamista, koska konsernille kertyvän verotettavan tulon määrästä ei ole riittävää varmuutta. Kyseiset tappiot vanhenevat vuosina 2015 - 2023.

EHDOLLISET VELAT

LIIKEVAIHTO 8 940,7 9 390,2 9 293,6 8 819,8 9 143,1
Liiketoiminnan muut tuotot 1 440,9 24,3 19,8 26,6 17,3
Materiaalit ja palvelut -1 673,3 -1 136,9 -1 041,2 -870,5 -930,1
Työsuhde-etuuksista aiheutuneet kulut -6 789,3 -7 181,8 -7 427,8 -7 057,4 -7 668,9
Liiketoiminnan muut kulut -1 258,3 -1 112,5 -1 263,2 -1 126,8 -1 203,8
Poistot ja arvonalentumiset -260,8 -262,0 -264,6 -254,8 -273,4
LIIKETULOS 399,9 -278,7 -683,4 -463,0 -915,7
Rahoitustuotot ja -kulut -131,7 -59,4 -78,9 -50,5 -66,9
KATSAUSKAUDEN TULOS ENNEN VEROJA 268,2 -338,1 -762,3 -513,5 -982,6
Verot 10,9 10,0 11,0 11,5 49,8
Vähemmistöosuus 14,2 3,5 5,1 0,1 0,0
KATSAUSKAUDEN LAAJA TULOS 293,3 -324,7 -746,3 -501,9 -932,8

LÄHIPIIRITAPAHTUMAT

Yhtiön lähipiiriin kuuluvat hallituksen ja johtoryhmän jäsenet sekä toimitusjohtaja määräysvaltayhtiöineen, Turvatiimi Oyj:n emoyhtiö Atine Group Oy ja Turvatiimi Oyj:n tytäryhtiöt.

Turvatiimi-konserniin tilikaudella 2014 kuuluivat emoyhtiö Turvatiimi Oyj ja sen 100 %:sti omistamat tytäryhtiöt Suomen Palvelutiimi Oy ja Turvatiim Oü. Suomen Palvelutiimi Oy:n kotipaikka on Helsinki ja Turvatiim Oü:n kotipaikka on Tallinna, Viro.

Turvatiimi myi 90 %:n omistusosuutensa tytäryhtiöstään Responda 113 Oy:sta Tabulon Oy:lle joulukuussa 2014. Turvatiimi Oyj:n emoyhtiöllä Atine Group Oy:lla on määräysvalta Tabulon Oy:ssa. Tabulon Oy maksoi Turvatiimille kauppahintana ostamistaan osakkeista yhteensä 1 203 650 euroa ja lainasaamisista 180 000 euroa.

Lähipiirin kanssa toteutuneet liiketoimet sekä lähipiirisaamiset ja –velat (1 000 EUR):

1-12/2014 Myynnit Ostot Saamiset Velat
Atine Group Oy 1,3 60,0 0,0 500,0
Suomen Palvelutiimi Oy 30,0 3,2 0,0 0,0
Responda 113 Oy 88,6 999,0 0,0 0,0
Tabulon Oy 1 383,7 0,0 0,0 0,0
Humeko Oy 0,0 0,0 0,0 0,0

1-12/2013 Myynnit Ostot Saamiset Velat
Atine Group Oy 1,2 60,0 0,0 0,0
Suomen Palvelutiimi Oy 186,5 321,7 0,0 5,0
Responda 113 Oy 0,0 0,0 0,0 0,0
Tabulon Oy 0,0 0,0 0,0 0,0
Humeko Oy 0,0 10,2 0,0 0,0

Atine Group Oy:n ja Turvatiimi Oyj:n vuoden 2014 liiketapahtumat sisältävät yritysjohdon palveluita ja vartiointipalveluita. Lisäksi Atine Group Oy ja Turvatiimi Oyj sopivat 0,5 miljoonan euron rahoituslainasta, joka muutettiin tilikauden aikana pääomalainaksi vahvistamaan Turvatiimi Oyj:n taseen pääomarakennetta. Pääomalainan vuotuinen korko on 8,0 %.

Atine Group Oy on antanut takauksen Turvatiimin luotoista rahoittajapankille ja osapuolet ovat sopineet, että Atine Group Oy on oikeutettu perimään Turvatiimi Oyj:ltä 2,0 %:n suuruisen vuotuisen provision kulloinkin voimassa olevan takausvastuun määrästä.

Vuoden 2013 liiketapahtumat Atine Group Oy:n ja Turvatiimi Oyj:n välillä sisältävät yritysjohdon palveluita ja vartiointipalveluita.

Responda 113 Oy:n ja Turvatiimi Oyj:n vuoden 2014 väliset liiketapahtumat sisältävät alihankinta- ja taloushallintopalveluita.

Suomen Palvelutiimi Oy:n ja Turvatiimi Oyj:n vuosien 2014 ja 2013 väliset liiketapahtumat sisältävät alihankinta- ja taloushallintopalveluita.

Humeko Oy:n (yhteisö, jossa hallituksen jäsenellä määräysvalta) ja Turvatiimi Oyj:n vuoden 2013 väliset liiketapahtumat sisältävät konsultointipalveluita.

HANKITUT JA MYYDYT LIIKETOIMINNOT/TYTÄRYHTIÖT TILIKAUDEN AIKANA

Hankitut liiketoiminnot 2014

Turvatiimi vahvisti turvatekniikan osaamista sekä turvatekniikan tuotevalikoimaa hankkimalla Infratek Security Finland Oy:n liiketoiminnan. Liiketoiminta yhdistettiin Turvatiimi Oyj:hin 1.3.2014 alkaen. Liiketoiminnan hankinnalla oli vähäinen, mutta positiivinen vaikutus Turvatiimin vuoden 2014 liikevaihtoon ja tulokseen.

Myydyt liiketoiminnot 2014

Turvatiimi myi tilikauden aikana pienen määrän sopimuskantaansa parantaakseen palvelutuotannon tehokkuutta ja kannattavuutta määrätyillä alueilla. Liiketoimintojen myynneillä ei ollut oleellista vaikutusta Turvatiimin liikevaihtoon, tulokseen tai rahoitusasemaan.

Liiketoimintakauppojen yhteenlaskettu rahavirtavaikutus (1 000 euroa):

Luovutustulot, käteinen raha   53,2
Luovutettu vastike, käteinen raha 10,0
Rahavirtavaikutus     43,2

Hankittujen liiketoimintojen varat ja velat (1 000 euroa):

Kirjatut arvot
Asiakassopimukset ja niihin liittyvät asiakassuhteet
Muut saamiset
10,0
58,0
Varat yhteensä 68,0
Muut velat 58,0
Velat yhteensä 58,0
Nettovarat 10,0

Myytyjen liiketoimintojen varat ja velat (1 000 euroa):
Aineelliset kom-hyödykkeet       3,5
Muut saamiset       88,2
Varat yhteensä       91,7

Muut velat       88,2
Velat yhteensä       88,2

Nettovarat       3,5
Myyntivoitto       49,7
Yhteensä       53,2

Myydyt tytäryhtiöt 2014

Turvatiimi Oyj myi 90 %:n omistuksensa ympärivuorokautista hälytyskeskusvalvontaa ja johtokeskuspalveluita tarjoavasta tytäryhtiö Responda 113 Oy:stä Tabulon Oy:lle joulukuussa 2014. Kaupan ansiosta Turvatiimi Oyj:n rahoitusasema vahvistui ja uuden Responda 113 Oy:n kanssa sovitun yhteistyösopimuksen myötä Turvatiimi Oyj:n arvioidaan saavuttavan vuositasolla yli 0,5 miljoonan euron kustannussäästöt.

Tabulon Oy on maksanut Turvatiimille kauppahintana ostamistaan osakkeista yhteensä 1 203 650 euroa ja lainasaamisista 180 000 euroa. Kaupasta tuloutui konsernin viimeisen vuosineljänneksen ja koko vuoden tulokseen noin 1,4 miljoonan euron suuruinen myyntivoitto (myyntivoitto emoyhtiön tuloksessa noin 1,1 milj. euroa). Kaupan toteutumisen yhteydessä yhtiö on solmimansa uuden rahoitussopimuksen ehtojen mukaisesti lyhentänyt pankkivelkaansa ylimääräisellä 0,5 miljoonan euron lainanlyhennyksellä. Kokonaisuudessaan kaupan toteutuminen vahvisti yhtiön maksuvalmiutta noin 1,0 miljoonalla eurolla.

Tytäryhtiön myynnin rahavirtavaikutus (1 000 euroa):

Luovutustulot, käteinen raha 1 203,7
Myydyn yhtiön rahavarat 215,3
Rahavirtavaikutus 988,4

Myydyn tytäryhtiön varat ja velat (1 000 euroa):

Aineettomat hyödykkeet 83,5
Myyntisaamiset ja muut saamiset 160,1