POHJOIS-KARJALAN KIRJAPAINO -KONSERNIN TILINPÄÄTÖS 1.1.-31.12.2014

POHJOIS-KARJALAN KIRJAPAINO OYJ  TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 27.2.2015 KLO 13.00  1(10)

Konsernin liikevaihto oli 96,4 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 93,0 miljoonaa euroa.

- Liikevoitto oli 6,7 (7,3) miljoonaa euroa.

- Voitto ennen veroja oli 4,3 (3,1) miljoonaa euroa.

- Liiketoiminnan rahavirta oli 9,5 (14,1) miljoonaa euroa.

- Omavaraisuusaste oli 48,0 % (51,8 %).

- Sijoitetun pääoman tuotto ennen veroja oli 6,9 % (5,5 %).

- Oman pääoman tuotto verojen jälkeen oli 8,1 % (7,7 %).

- Laimentamaton osakekohtainen tulos oli 0,27 (0,25) euroa.

- Korollisen vieraan pääoman määrä oli 34,8 (25,4) miljoonaa euroa.

Lehtitoimialan liiketoiminnan kannattavuus on hieman parantunut edellisestä vuodesta. Kirja- ja tarrapainot -toimialan liiketoiminnan kannattavuus on laskenut edellisestä vuodesta johtuen lähinnä poistojen kasvusta. Viimeisellä kvartaalilla liikevoittoa kertyi konsernissa 1,2 miljoonaa euroa (1,7 miljoonaa euroa). Kirja- ja tarrapainot –toimialan liikevoitto oli 1,1 miljoonaa euroa (1,2) ja lehtitoimialan 0,7 miljoonaa euroa (0,7).

TALOUDELLINEN KEHITYS

Konsernin liikevaihto oli tilikaudella 96,4 miljoonaa euroa, kun se edellisenä vuonna oli 93,0 miljoonaa euroa. Konsernin neljännen vuosineljänneksen liikevaihto oli 25,9 miljoonaa euroa (25,4 miljoonaa euroa).

Kirja- ja tarrapainot -toimialan kokonaisliikevaihto oli tilikaudella 76,7 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 73,9 miljoonaa euroa. Lehtitoimialan kokonaisliikevaihto oli tilikaudella 26,1 miljoonaa euroa (26,2 miljoonaa euroa vuotta aiemmin).

Konsernin liiketoiminnan muut tuotot olivat 1,4 miljoonaa euroa (1,2 miljoonaa).

Konsernin tilikauden kulut olivat 91,7 miljoonaa euroa (87,0 miljoonaa euroa). Materiaalit ja palvelut olivat 47,0 miljoonaa euroa, kun ne edellisenä vuonna olivat 43,3 miljoonaa euroa. Työsuhde-etuuksista aiheutuvat kulut olivat 26,0 miljoonaa euroa (26,3 miljoonaa euroa vuonna 2013). Tilikauden kuluihin sisältyvät poistot olivat 5,9 miljoonaa euroa (5,1 miljoonaa euroa vuonna 2013) ja liiketoiminnan muut kulut 12,8 miljoonaa euroa (12,3 miljoonaa euroa vuonna 2012).

Tilikauden liikevoitto konsernissa oli 6,7 miljoonaa euroa eli 6,9 prosenttia liikevaihdosta. Viime vuoden vastaavan ajankohdan luvut olivat 7,3 miljoonaa euroa ja 7,8 prosenttia.  Lehtitoimialan liikevoitto oli 2,6 miljoonaa euroa, edellisvuonna liikevoitto oli 2,5 miljoonaa euroa. Kirja- ja tarrapainot -toimialan liikevoitto oli 4,5 miljoonaa euroa (vuotta aiemmin 4,9 miljoonaa euroa). Viimeisellä kvartaalilla liikevoittoa kertyi konsernissa 1,2 miljoonaa euroa (1,7 miljoonaa euroa).

Konsernin laajan tuloslaskelman rivillä rahoitustuotot (netto) esitetään sekä arvopaperikaupan nettotulos että muut rahoituskulut. Tilikaudella 2014 rahoituskulut (netto) olivat yhteensä 2,4 miljoonaa euroa (4,2 miljoonaa euroa edellisenä vuonna). Arvopaperikaupan nettotulos oli koko tilikaudella 2,0 miljoonaa euroa tappiollinen (4,0 miljoonaa euroa tappiollinen). Arvopaperikaupan tappio johtui arvopaperisalkun arvon alentumisesta.

Vuoden 2014 viimeisellä kvartaalilla rahoituskulut (netto) olivat 0,5 miljoonaa euroa. Vuoden 2013 viimeisen kvartaalin rahoituskulut (netto) olivat 0,4 miljoonaa euroa. Viimeisen vuosineljänneksen tulos ennen veroja oli 0,7 miljoonaa euroa (edellisenä vuonna 1,3 miljoonaa euroa).

Tilikauden välittömät verot olivat 0,9 miljoonaa euroa (0,0 miljoonaa euroa). Konsernin tilikauden voitto oli 3,4 miljoonaa euroa. Vuotta aikaisemmin tulos oli 3,1 miljoonaa euroa.

Tilikauden osakekohtainen tulos oli 0,27 euroa (0,25 euroa).

Konsernin korollisen vieraan pääoman kokonaismäärä oli 34,8 miljoonaa euroa, edellisen vuoden vastaava luku oli 25,4 miljoonaa euroa. Taseen korottomien velkojen määrä ilman laskennallista verovelkaa oli 11,1 miljoonaa euroa. Vuonna 2013 korottomia velkoja oli 11,2 miljoonaa euroa.

Konsernin sijoitetun pääoman tuotto nousi edellisvuoden 5,5 prosentista 6,9 prosenttiin.

KIRJA- JA TARRAPAINOT -TOIMIALA

Vuonna 2014 jatkettiin konsernin kirja – ja tarrapainot –toimialalla edellisenä vuonna  käynnistettyjä merkittäviä kone- ja laiteinvestointeja. Kiinteistölaajennuksineen näiden investointien arvo oli yhteensä noin 17,8 miljoonaa euroa (edellisenä vuonna noin 17,6 miljoonaa euroa). PunaMusta Oy:n merkittävin investointi oli uusi sanomalehtikone jälkikäsittelylaitteineen.

Kirja- ja tarrapainot ‑toimialan ulkoinen liikevaihto kasvoi 70,9 miljoonaan euroon, vuonna 2013 ulkoinen liikevaihto oli 67,4 miljoonaa euroa. Liikevoittoa kertyi tilikaudella 4,5 miljoonaa euroa (vuoden 2013 liikevoitto oli 4,9 miljoonaa euroa). Kirja- ja tarrapainot –toimialan liikevoiton pieneneminen johtui lähinnä poistojen kasvusta. Poistot olivat 0,5 miljoonaa euroa suuremmat kuin vuotta aiemmin.

LEHTITOIMIALA

Mainonnan neuvottelukunnan mukaan mediamainontaan käytettiin vuonna 2014 Suomessa yhteensä noin 1,2 miljardia euroa. Painetun median osuus mediamainonnasta putosi edellisvuoden 49,5 prosentista 46,1 prosenttiin. Sanomalehtimainonnan osuus mediamainonnasta oli 33 prosenttia sekä kaupunki- ja noutolehtien osuus 6 prosenttia, yhteensä noin prosenttiyksikön vähemmän kuin edellisvuonna.

Sanomalehtimainontaan käytettiin vuonna 2014 rahaa 8,7 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Kaupunki- ja noutolehdissä vastaava pudotus oli 1,7 prosenttia. Verkkomediamainontaan käytettiin 10,8 prosenttia enemmän rahaa kuin edellisvuonna ja sen osuus koko mediamainonnasta nousi edellisvuodesta noin kolmella prosenttiyksiköllä 23 prosenttiin. Sanomalehtien verkkopalveluiden osuus verkkomainonnasta oli toiseksi suurin, 18 prosenttia, kun suurin osuus, 35 prosenttia, oli hakumainonnalla.

Sanomalehti Karjalainen Oy:ssä ilmoitusmyynti väheni vuonna 2014 edellisvuodesta 1,7 prosenttia. Tämä pudotus tuli kokonaisuudessaan valtakunnallisen sanomalehtimainonnan laskusta, kun taas ilmoitusmyynti lehden omalla levikkialueella säilyi edellisvuoden tasolla, vaikka yleinen taloudellinen epävarmuus heijastui voimakkaasti myös pohjoiskarjalaisten ilmoitusasiakkaiden käyttäytymiseen.

Sanomalehti Karjalaisen levikki vuonna 2014 oli 39 024 kappaletta, joka on noin 5,4 % vähemmän kuin edellisvuonna.

Sanomalehti Karjalainen Oy ja Itella Posti Oy solmivat 10.9.2014 liiketoiminnan luovutussopimuksen, jonka mukaan sanomalehtien varhaisjakelutoiminta Joensuun alueella siirtyi 29.9.2014 alkaen Itella Postin hoitamaksi samaan tapaan kuin muualla maakunnassa. Liikkeenluovutuksen yhteydessä 49 Sanomalehti Karjalainen Oy:n palveluksessa ollutta lehdenjakajaa siirtyi ns. vanhoina työntekijöinä Itella Postin palvelukseen.

Lehtitoimialan ulkoinen liikevaihto oli 25,4 miljoonaa euroa (25,5 miljoonaa euroa vuonna 2013). Liikevoitto oli 2,6 miljoonaa euroa, kun se edellisenä vuonna oli 2,5 miljoonaa euroa.

Lehtitoimialalla ei vuoden 2014 aikana tehty merkittäviä investointeja. Investoinnit olivat 0,2 miljoonaa euroa.

INVESTOINNIT

Konsernin bruttoinvestoinnit vuonna 2014 ennakkomaksuineen olivat 18,1 miljoonaa euroa eli 18,8 prosenttia liikevaihdosta (17,7 miljoonaa euroa eli 19,1 prosenttia liikevaihdosta edellisenä vuonna). Investoinnit kohdistuivat pääasiassa kirja- ja tarrapainot –toimialan kone- ja laitehankintoihin sekä emoyhtiön Pohjois-Karjalan Kirjapaino Oyj:n omistamien kiinteistöjen laajennuksiin. Merkittävin investointi oli PunaMusta Oy:n uusi sanomalehtipainokone jälkikäsittelylaitteineen.

RAHOITUS

Konsernin liiketoiminnan rahavirta oli 9,5 miljoonaa euroa (14,1 miljoonaa euroa), investointien rahavirta -18,0 miljoonaa euroa (-17,7 miljoonaa euroa) ja rahoituksen rahavirta 9,4 miljoonaa euroa (2,5 miljoonaa euroa).

Käypään arvoon tulosvaikutteisesti kirjattavien rahoitusvarojen arvo oli katsauskauden lopussa 12,8 miljoonaa euroa, kun arvo edellisenä vuonna oli 15,0 miljoonaa euroa.

Pohjois-Karjalan Kirjapaino Oyj:n omistusosuus Ilkka-Yhtymästä oli katsauskauden päättyessä yli 10 prosenttia (10,18 %) eli yhteensä 99 kpl Ilkka-Yhtymän I-sarjan osaketta ja 2 613 125 kpl II-sarjan osaketta. Pohjois-Karjalan Kirjapaino Oyj:n osuus äänivallasta on 2,4 %.  Osakkeiden kokonaishankintameno on 17,2 miljoonaa euroa ja markkina-arvo katsauskauden lopussa oli 5,0 miljoonaa euroa.

Konsernin korollisen vieraan pääoman määrä oli tarkastelujakson lopussa 34,8 miljoonaa euroa, edellisen vuoden vastaava luku oli 25,4 miljoonaa euroa. Tilikaudella ei maksettu osinkoja.  Konsernin rahavarat olivat tilikauden lopussa 3,2 miljoonaa euroa (2,4 miljoonaa euroa edellisenä vuonna). Konsernin omavaraisuusaste oli 48,0 prosenttia (edellisenä vuonna 51,8 prosenttia).

HENKILÖSTÖ

Konsernin henkilöstömäärä oli katsauskaudella keskimäärin 489 henkilöä (497 henkilöä), joista osa-aikaisia oli keskimäärin 40 (56). Konsernin palveluksessa oli tilikauden lopussa 465 henkilöä (495 henkilöä vuotta aiemmin), joista osa-aikaisia 8 (51 vuotta aiemmin).

Konsernin työsuhde-etuuksista aiheutuvat kulut olivat tilikaudella 26,0 miljoonaa euroa eli 27,0 prosenttia liikevaihdosta (vuotta aiemmin 26,3 miljoonaa euroa eli 28,2 prosenttia liikevaihdosta).

RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Kirja- ja tarrapainot - toimialalla merkittävimmät riskit liittyvät painotuotteiden kysyntään ja toimialan kasvaneeseen ylikapasiteettiin. Ylikapasiteetti tulee aiheuttamaan epätervettä hintakilpailua ja vaikeuttamaan kannattavaa liiketoimintaa.

Vientiin liittyvistä riskeistä suurimmat ovat valuuttakurssimuutokset. Kurssimuutosten aiheuttaman valuuttariskin pienentämiseksi on osa vientisaatavista suojattu. Venäjän epävakaa tilanne aiheuttaa kaupallisen riskin.

Lehtitoimialalla lähiajan riskejä ovat hitaan talouskasvun vaikutukset reaalitalouteen sekä sitä kautta sanomalehtien ilmoitus- ja levikkituloihin. Huomattavia epävarmuustekijöitä ovat myös kuluttajien lukutottumusten muutos sekä sanomalehtien jakeluun kohdistuvat hinnankorotukset ja sen laadun huonontuminen. Lähiajan riskeihin sisältyy myös poliittinen epävakaus sekä lehtitoimialaa koskevien veropäätösten ennakoimattomuus. Lehtitilausten arvonlisäveron mahdollinen korottaminen kiihdyttäisi tilattavien lehtien levikinlaskua ja vähentäisi lehtimyyntituloja. Kirjapainokonsernin lehtitoimialalla toimivat yhtiöt ostavat painotyön PunaMusta Oy:ltä. Painamisen laadulla ja varmuudella on merkittävä vaikutus niiden lehtimyynti- ja ilmoitusmyyntituloihin. PunaMusta Oy:n vuonna 2014 toteutunut investointi uuteen sanomalehtipainokoneeseen pienentää merkittävästi tätä riskiä.

Suurin osa konsernin lyhytaikaisista saamisista on euroissa. Konsernilla on käytössä luottopolitiikka luottoriskin minimoimiseksi.

Arvopaperikauppa ja arvopaperisalkun arvon muutokset voivat vaikuttaa emoyhtiön ja konsernin tulokseen merkittävästi.

Konserni altistuu euribor-sidonnaisten markkinakorkojen muutoksesta johtuvalle korkoriskille.

Riskeistä ja niihin varautumisesta on kerrottu tarkemmin tilinpäätöksen liitetiedoissa.

YMPÄRISTÖ-JA YHTEISKUNTAVASTUU

Konsernissa on sitouduttu noudattamaan ympäristölainsäädäntöä ja kestävän kehityksen periaatteita. Tämä tarkoittaa mm. paperien ja leikkuujätteen toimittamista hyötykäyttöön ja kierrätykseen. Pohjois-Karjalan Kirjapaino Oyj:n tytäryhtiöllä PunaMusta Oy:llä on voimassa oleva ympäristölupa kirjapainotoiminnan harjoittamiselle. PunaMusta -konsernin painotuotteilla on Joutsenmerkin eli pohjoismaisen ympäristömerkin sekä PEFC-merkin käyttöoikeus. Kirja- ja tarrapainot ‑toimialalla panostetaan laatu- ja ympäristöjärjestelmien kehittämiseen.

PunaMusta-konsernilla sekä Paperityö Oy:llä on ISO9001-laatusertifikaatti sekä ISO 14001-ympäristösertifikaatti.

TILIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Tilikauden päättymisen jälkeen ei ole ollut sellaisia liiketapahtumia, joilla olisi olennaista vaikutusta konsernin tuloslaskelmaan tai taseeseen.

NÄKYMÄT VUODELLE 2015

Makrotalouden epävarmuus vaikeuttaa merkittävästi mediamarkkinoiden kehityksen sekä ilmoitus- ja levikkiliikevaihtojen ennustamista.

Konsernin lehtitoimialalla näkymät vuodelle 2015 perustuvat arvioon, että ilmoitusmyyntitulot laskevat. Levikkitulojen arvioidaan säilyvän edellisvuoden tasolla, mutta erityisesti jakelukustannusten arvioidaan nousevan merkittävästi, vaikka jakelutoimintoja tullaankin tehostamaan. Sanomalehti Karjalainen Oy valmistelee verkkouudistusta ja siihen liittyvää maksumuuriratkaisua sekä siirtymistä nykyisestä broadsheet-formaatista tabloidiin.

Tehostamistoimista huolimatta lehtitoimialan liikevaihdon ja liikevoiton arvioidaan vuonna 2015 hieman laskevan edellisvuodesta.

Vuosi 2015 tulee olemaan kirja- ja tarrapainot -toimialalla edelleen vaikea runsaasta ylikapasiteetista ja kovasta hintakilpailusta johtuen. Alan volyymit ovat laskussa johtuen mainosmarkkinoiden laskusta, aiemmin toteutetusta lehtien arvonlisäverokorotuksesta sekä jatkuvista jakelukustannusten nousuista. Tilikaudella 2015 konsernin kirja- ja tarrapainot -toimialalla liikevaihdon arvioidaan olevan lähes edellisvuoden tasolla, mutta ylikapasiteetista, hintakilpailusta ja painokoneinvestointien myötä kasvaneista poistoista johtuen liikevoiton arvioidaan hieman laskevan. Taloudellinen epävarmuus vaikeuttaa graafisen alan kehityksen ennustamista myös kirja- ja tarrapainot -toimialalla.

Arvopaperikauppa ja arvopaperisalkun arvon muutokset voivat vaikuttaa merkittävästi konsernin tulokseen.

Tilikaudella 2015 arvioidaan konsernin liikevaihdon pysyvän lähes edellisvuoden tasolla, mutta liikevoiton hieman laskevan. Tämä sillä edellytyksellä, ettei toimialojen markkinatilanteessa ja yleisessä taloudellisessa tilanteessa tapahdu merkittäviä muutoksia.

YHTIÖKOKOUS JA VOITONJAKOESITYS

Yhtiön hallitus on päättänyt kutsua koolle varsinaisen yhtiökokouksen 27.3.2015. Yhtiökokouksen täsmäytyspäivä on 17.3.2015. Pohjois-Karjalan Kirjapaino Oyj:n hallitus esittää yhtiökokoukselle jaettavaksi osinkoa 0,30 euroa osakkeelle, yhteensä noin 3,8 miljoonaa euroa. Lisäksi hallituksen käyttöön varataan 100 000 euroa.

Konsernin taloudellisessa asemassa ei ole tapahtunut tilikauden päättymisen jälkeen oleellisia muutoksia.

Yhtiökokouksen päättämä osinko maksetaan osakkeelle, joka täsmäytyspäivänä on merkitty Euroclear Finland Oy:n ylläpitämään omistajaluetteloon. Mikäli hallituksen esitys hyväksytään, osingonmaksun täsmäytyspäivä on 31.3.2015 ja osingon maksupäivä 9.4.2015.

KONSERNIN RAKENNE JA HALLINTO

Pohjois-Karjalan Kirjapaino ‑konsernin emoyhtiö on Pohjois-Karjalan Kirjapaino Oyj. Emoyhtiö tarjoaa tytäryhtiöilleen hallinto-, tietohallinto- ja rahoituspalvelut, omistaa kiinteistöjä sekä harjoittaa arvopaperikauppaa.

Konserni jakautuu kahteen toimialaan (eli toimintasegmenttiin). Konsernin lehtitoimialan muodostavat Karjalaista kustantava Sanomalehti Karjalainen Oy, paikallislehtiä kustantavat Keski-Karjalan Kustannus Oy, Lieksan Lehti Oy, Pogostan Sanomat Oy, Pohjois-Karjalan Paikallislehdet Oy ja Ylä-Karjala Oy sekä Karjalan Heili -kaupunkilehteä kustantava Karelia Viestintä Oy. Lehtitoimialaan kuuluu myös Pohjois-Karjalan Ilmoitusvalmistus Oy, joka valmistaa ilmoituksia sekä konsernin lehtiin että ulkopuolisille asiakkaille. Lehtitoimialaa johtaa Karjalaisen päätoimittaja Pasi Koivumaa.

Konsernin kirja- ja tarrapainot -toimialaan kuuluvat kirjapaino PunaMusta Oy ja tarrapaino Paperityö Oy. Kirja- ja tarrapainot -toimialaa johtaa PunaMusta Oy:n toimitusjohtaja Jari Avellan.

Sanomalehti Karjalainen Oy on osakkaana Väli-Suomen Media Oy:ssä 25 prosentin osuudella.

Yhtiön hallitukseen kuuluivat kertomusvuoden lopussa puheenjohtajana toimitusjohtaja Jyrki Laakkonen, varapuheenjohtajana Yrjö Laakkonen ja varsinaisina jäseninä professori (emeritus) Paavo Pelkonen, toimitusjohtaja Juha Mäkihonko, Hannu Laakkonen ja Reetta Laakkonen. Pohjois-Karjalan Kirjapaino Oyj:n toimitusjohtajana toimii Raimo Puustinen.

Yhtiön tilintarkastajana toimi tilikauden aikana tilintarkastusyhteisö Ernst & Young Oy, vastuullisena tilintarkastajana KHT Ulla Nykky.

Pohjois-Karjalan Kirjapaino Oyj:n päätöksenteossa ja hallinnossa noudatetaan Suomen osakeyhtiölakia, yhtiön yhtiöjärjestystä, julkisesti noteerattuja yhtiöitä koskevia muita säädöksiä sekä Arvopaperimarkkinayhdistys ry:n laatimaa Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodia (Corporate Governance). Hallinnointikoodi löytyy yhtiön Internet-sivuilta osoitteesta www.pkkoyj.com kohdasta Sijoittajatieto - Hallinnointi.

Yhtiö laatii erillisenä kertomuksena selvityksen hallinto- ja ohjausjärjestelmästä (Corporate Governance Statement), joka julkaistaan yhtiön Internet-sivuilla osoitteessa www.pkkoyj.com kohdassa Sijoittajatieto - Hallinnointi.

OSAKKEET, KAUPANKÄYNTI JA VAIHTO

Pohjois-Karjalan Kirjapaino Oyj:n osake on listattuna NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Pohjois-Karjalan Kirjapaino Oyj kuuluu Kulutustavarat ja ‑palvelut ‑toimialaluokkaan ja on markkina-arvoltaan pieni yhtiö. Yhtiön kaupankäyntitunnus on PKK1V.

Yhtiön osakemäärä on 12 517 360 kpl ja osakepääoma on 1 052 634 euroa. Kaikilla osakkeilla on samanlainen oikeus osinkoon ja yhtiön varoihin. Osakkeen kaupankäyntikurssi tilikauden lopussa oli 6,25 euroa, osakekannan markkina-arvo tilikauden päätöskurssilla oli 78,2 miljoonaa euroa. Osakkeen vaihto tilikauden aikana oli 1 667 372 kappaletta eli noin 13,3 % osakemäärästä.

Valtiovarainministeriön asetuksessa arvopaperin liikkeeseenlaskijan säännöllisestä tiedonantovelvollisuudesta (1020/2012) 1 luvun 5 §:n 1 momentissa luetellut tiedot on esitetty konsernitilinpäätöksen liitetiedoissa.

POHJOIS-KARJALAN KIRJAPAINO OYJ,

TILINPÄÄTÖS LYHENNELMÄT JA LIITETIEDOT TAMMI-JOULUKUU 2014

Tilinpäätöstiedote on laadittu noudattaen IAS 34 standardin mukaisia vaatimuksia.
Tunnusluvut on laskettu vuositilinpäätöksessä esitettyjen laskentakaavojen mukaisesti.
Yhtiö on ottanut tilikaudella käyttöön tiettyjä uusia tai uudistettuja IFRS-standardeja
ja IFRIC-tulkintoja vuositilinpäätöksen liitetiedoissa kuvatulla tavalla.
KONSERNIN LAAJA

Emoyhtiön omistajille 0,9 2,7 -1,8 3,4 3,1 0,3

Määräysvallattomille       0,1 0,1
omistajille

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta laskettu
osakekohtainen tulos:

Laimentamaton osakekohtainen tulos

(EUR), jatkuvat toiminnot 0,07 0,22   0,27 0,25

Osakkeiden lukumäärä on 12 517 360 kappaletta.
Yhtiöllä ei ole eriä, jotka voisivat laimentaa osakekohtaista tulosta.
Välittöminä veroina on otettu huomioon kauden tulosta vastaava vero.

KONSERNIN TASE

Likvidien varojen muutos 0,9 -1,1

OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSET,
IFRS(miljoonaa euroa)

Oman pääoman muutos Osake- Yli- Käyvän Voitto- Määräys- Yht.
1-12/2014 pääoma kurssi- arvon varat vallattomat
    rahasto rahasto
OMA PÄÄOMA KAUDEN ALUSSA 1,1 7,7 0,0 31,7 0,2 40,7
Kauden laaja tulos       3,4   3,4
Voitonjako / Osingonjako       -0,1   -0,1
Muut muutokset       -0,3 0,1 -0,2
OMA PÄÄOMA YHTEENSÄ
12/2014 1,1 7,7 0,0 34,7 0,3 43,8

Oman pääoman muutos Osake- Yli- Käyvän Voitto- Määräys- Yht.
1-12/2013 pääoma kurssi- arvon varat vallattomat
    rahasto rahasto
OMA PÄÄOMA KAUDEN ALUSSA 1,1 7,7 0,0 32,2 0,2 41,2
Kauden laaja tulos       3,1   3,1
Voitonjako / Osingonjako       -3,8   -3,8
Muut muutokset       0,2   0,2
OMA PÄÄOMA YHTEENSÄ
12/2013 1,1 7,7 0,0 31,7 0,2 40,7

TOIMINTASEGMENTIT

L=Lehtitoiminta

K=Kirja- ja tarrapainotoiminta
M=Muut

elimi-
10-12/2014 (miljoonaa euroa) L K M nointi yht.

Ulkoiset tuotot 6,9 19,0 0,0 0,0 25,9
Sisäiset tuotot 0,2 1,2 0,4 -1,8 0,0
LIIKEVAIHTO 7,1 20,2 0,4 -1,8 25,9
LIIKEVOITTO 0,7 1,1 -0,6 0,0 1,2
Rahoitustuotot ja –kulut     -0,5   -0,5
Voitto ennen tuloveroja 0,7 1,1 -1,1 0,0 0,7

elimi-
10-12/2013 (miljoonaa euroa) L K M nointi yht.

Ulkoiset tuotot 6,6 18,7 0,1 0,0 25,4
Sisäiset tuotot 0,2 1,7 0,4 -2,3 0,0
LIIKEVAIHTO 6,8 20,4 0,5 -2,3 25,4
LIIKEVOITTO 0,7 1,2 -0,2 0,0 1,7

Rahoitustuotot ja –kulut     -0,4   -0,4
Voitto ennen tuloveroja 0,7 1,2 -0,6 0,0 1,3

elimi-
Muutos (miljoonaa euroa) L K M nointi yht.

Ulkoiset tuotot 0,3 0,3 -0,1 0,0 0,5
Sisäiset tuotot 0,0 -0,5 0,0 0,5 0,0
LIIKEVAIHTO 0,3 -0,2 -0,1 0,5 0,5
LIIKEVOITTO 0,0 -0,1 -0,4 0,0

Rahoitustuotot ja –kulut     -0,1   -0,1
Voitto ennen tuloveroja 0,0 -0,1 -0,5 0,0 -0,6

1-12/2014 (miljoonaa euroa)
L K M nointi yht.

Ulkoiset tuotot 25,4 70,9 0,1 0,0 96,4
Sisäiset tuotot 0,7 5,8 1,7 -8,2 0,0
LIIKEVAIHTO 26,1 76,7 1,8 -8,2 96,4
LIIKEVOITTO 2,6 4,5 -0,4 0,0 6,7
Rahoitustuotot ja -kulut     -2,4   -2,4
Voitto ennen tuloveroja 2,6 4,5 -2,8 0,0 4,3

elimi-
1-12/2013 (miljoonaa euroa) L K M nointi yht.

Ulkoiset tuotot 25,5 67,4 0,1 0,0 93,0
Sisäiset tuotot 0,7 6,5 1,7 -8,9 0,0
LIIKEVAIHTO 26,2 73,9 1,8 -8,9 93,0
LIIKEVOITTO 2,5 4,9 -0,1 0,0 7,3
Rahoitustuotot ja –kulut     -4,2   -4,2
Voitto ennen tuloveroja 2,5 4,9 -4,3 0,0 3,1

elimi-
Muutos (miljoonaa euroa) L K M nointi yht.

Ulkoiset tuotot -0,1 3,5 0,0 0,0 3,4

14,2

32,9

Muiden puolesta annetut vakuudet 0,8 0,9

Vastuut ovat emo- ja tytäryhtiöiden veloista.

Tilinpäätöstiedotteen tiedot ovat tilintarkastettuja.

Yhtiön täydellinen tilinpäätös, toimintakertomus ja tilintarkastuskertomus sekä selvitys hallinto- ja ohjausjärjestelmästä ovat saatavilla 2.3.2015 alkaen yhtiön internetsivuilla osoitteessa www.pkkoyj.com kohdassa Sijoittajainformaatio. Vuosikertomus julkaistaan viikolla 13/2015.

Joensuussa 27. helmikuuta 2015

POHJOIS-KARJALAN KIRJAPAINO OYJ