Vacon Oyj:n osavuosikatsaus 1.1. - 31.3.2015

Vacon Oyj, Pörssitiedote, 28.4.2015 klo 9.30

Vacon julkistaa tällä pörssitiedotteella osavuosikatsaukseen sisältyvät arvopaperin arvoon olennaisesti vaikuttavat tiedot. Osavuosikatsaus kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä sekä ladattavissa yhtiön www-sivuilla osoitteessa www.vacon.fi suomeksi ja osoitteessa www.vacon.com englanniksi.

Tammi-maaliskuun pääkohdat:

• Saadut tilaukset olivat 106,4 miljoonaa euroa (104,8 milj. euroa). Kasvua edellisen vuoden vastaavasta ajankohdasta oli 1,4 %.
  • Liikevaihto oli 100,1 miljoonaa euroa (89,3 milj. euroa), jossa oli kasvua 12,2 % edellisen vuoden vastaavasta ajankohdasta.
  • Liikevoitto oli 9,1 miljoonaa euroa ja 9,0 % liikevaihdosta (6,7 milj. euroa ja 7,5 %). Kasvua edellisen vuoden vastaavasta ajankohdasta oli 34,9 %.
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 10,5 miljoonaa euroa (-0,6 milj. euroa).
  • Tulos/osake oli 0,21 euroa (0,16 euroa).
  • Vacon Oyj:n hallitus on päättänyt hakea kaupankäynnin lopettamista Vaconin osakkeilla sekä osakkeiden poistamista NASDAQ OMX Helsinki Oy:n pörssilistalta. NASDAQ OMX Helsingille 2.4.2015 jätettävässä hakemuksessa pyydettiin, että Vaconin osakkeiden noteeraus pörssilistalla päättyy mahdollisimman pian sen jälkeen, kun Oy Danfoss Ab on saanut omistukseensa Vaconin koko osakekannan.

Tammi-maaliskuun avainluvut:

Korolliset nettovelat -14,4 -10,0 43,6 % -10,4
Nettovelkaantumisaste, % -11,0 % -10,0 %   -8,3 %
Bruttoinvestoinnit 4,9 4,8 1,9 % 24,1

Toimitusjohtaja Vesa Laisi: Kaikki keskeiset tunnusluvut paranivat vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä

"Vuoden 2015 ensimmäinen neljännes sujui Vaconilta hyvin. Kaikki keskeiset tunnusluvut paranivat vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä, kun niitä verrataan viime vuoden ensimmäiseen neljännekseen.

Tilauksemme kasvoivat kohtuullisesti vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä ottaen huomioon tilausten kausivaihtelun muutaman merkittävän asiakkaan kohdalla.

Liikevaihto kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä vertailukauteen nähden. Maantieteellisesti vahvin kasvualue oli Aasian ja Tyynenmeren (APAC) alue, jossa liikevaihto kasvoi 29,4 % tammi-maaliskuussa 2015 vertailukauteen nähden. Pohjois- ja Etelä-Amerikassa liikevaihto kasvoi 2,6 % ja Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan (EMEA) alueella 9,1 %.

Myös yhtiön liikevoitto parani vertailukauteen nähden. Tehokkaat materiaalihankinnat ja kustannushyöty materiaalihankintojen siirtämisestä matalamman kustannustason maihin ovat olleet keskeiset tekijät yhtiön kannattavuuden parantamisessa. Valuuttakurssimuutokset tukivat liikevaihdon kasvua ja liikevoiton paranemista katsauskaudella.

Vacon on ollut osa Danfoss-konsernia 1.12.2014 lähtien. Vastuullinen tehtävämme on nyt yhdistää kaksi menestyksekästä taajuusmuuttajaliiketoimintaa yhdeksi markkinoiden johtavista toimijoista. Kahden suuren organisaation yhdistäminen vaatii tarkkaa suunnittelua ja monien eri yksityiskohtien huomioon ottamista. Olemme aloittaneet työn ja yhdistyminen etenee suunnitelmien mukaisesti. Olen tyytyväinen siihen miten henkilöstömme on keskittynyt asiakkaiden tarpeiden täyttämiseen yhtiössämme käynnissä olevasta muutostilanteesta huolimatta."

Näkymät vuodelle 2015

Maailmanlaajuiset megatrendit, kuten kaupungistuminen, teollisuusautomaation kasvu, energiatehokkuus, kehittyvät markkinat ja uusiutuva energia, tukevat taajuusmuuttajamarkkinoiden kasvua pitkällä aikavälillä.

Markkinatutkimuslaitosten arvioiden mukaan taajuusmuuttajamarkkinat eivät ole juurikaan kasvaneet viimeisten kolmen vuoden aikana. Tähän on vaikuttanut talouden yleinen epävarmuus, joka on hidastanut teollisia investointeja.

Vuoden 2015 aikana Vacon ja Danfoss tulevat yhdistämään taajuusmuuttajaliiketointansa. Vaconin ja Danfossin yhdistyminen luo yhden maailman johtavista taajuusmuuttajatoimijoista, joka hyödyntää molempien yhtiöiden parhaita puolia.

Markkinaohjeistus vuodelle 2015

Vacon arvioi, että sen liikevaihto kasvaa ja liikevoittoprosentti ilman kertaluonteisia eriä paranee vuoteen 2014 verrattuna.

Vuonna 2014 Vaconin liikevaihto oli 409,4 miljoonaa euroa ja liikevoittoprosentti ilman kertaluonteisia eriä 11,5 %.

Vaconin taloudelliset tavoitteet vuoteen 2020 saakka

Vacon julkaisi uudet pitkänajan taloudelliset tavoitteet ja uudistetun strategian vuosiksi 2014-2020 marraskuussa 2013.

Kasvu: Tavoitteena on saavuttaa yli 10 %:n keskimääräinen vuotuinen liikevaihdon kasvu. Kasvutavoite perustuu liiketoiminnan orgaaniseen kasvattamiseen markkinaympäristössä, jossa taajuusmuuttajamarkkinat kasvavat selvästi keskimääräistä bruttokansantuotetta nopeammin. Valikoituja yritysostoja voidaan käyttää kasvun kiihdyttämiseksi edelleen.

Kannattavuus: Pitkänajan kannattavuustavoitteena on saavuttaa liikevoittoprosentissa 14 %:n kestävä taso. Vacon keskittyy kasvuun ja toimenpiteisiin, joilla parannetaan yhtiön tehokkuutta pitkällä aikavälillä ja näin saavutetaan suurempi absoluuttinen liikevoitto ja omistaja-arvo.

Vacon ei katso pitkänajan taloudellisten tavoitteidensa olevan markkinaohjeistus millekään erityiselle vuodelle vuosien 2014-2020 välisenä ajanjaksona. Yhtiö julkaisee markkinaohjeistuksen erikseen joka vuosi.

Yleislauseke

Tämän tiedotteen tietyt lausunnot kohdistuvat tulevaisuuteen ja perustuvat johdon tämänhetkisiin näkemyksiin. Luonteensa vuoksi ne sisältävät riskiä ja epävarmuutta ja ovat alttiita yleisen taloudellisen tai toimialan tilanteen muutoksille.

Vacon lyhyesti

Vaconin toimintaa ohjaa intohimo kehittää, valmistaa ja myydä maailman parhaita taajuusmuuttajia ja inverttereitä - ja tarjota asiakkailleen koko tuotteen elinkaaren kattavia palveluita. Taajuusmuuttajamme mahdollistavat optimaalisen prosessinohjauksen ja sähkömoottorikäyttöjen energiataloudellisuuden. Vaconin invertterit ovat avainasemassa, kun energiaa tuotetaan uusiutuvista energianlähteistä. Vaconilla on tuotantoa ja tuotekehitystä Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa sekä myyntiyhtiöt 32 maassa. Lisäksi Vaconilla on myynti- ja huoltoedustusta lähes 90 maassa. Vuonna 2014 Vaconin liikevaihto oli 409,4 milj. euroa, ja yhtiön palveluksessa oli maailmanlaajuisesti noin 1600 henkilöä. Vacon Oyj:n osakkeet (VAC1V) noteerataan Helsingin pörssin (NASDAQ OMX Helsinki) päälistalla. Vacon on osa Danfoss-konsernia.

Driven by Drives, www.vacon.fi

Vantaalla 28.4.2015

VACON OYJ

Lisätietoja antavat