Pohjola Bank Abp
Börsmeddelande 5.8.2015, kl. 08.00
Delårsrapport

Pohjola-koncernens januari-juni 2015

• Koncernens resultat före skatt var 361 miljoner euro (336) och resultatet före skatt till verkligt värde var 306 miljoner euro (393). Räntabiliteten på eget kapital var 17,0 procent (17,2).
  • Kärnprimärkapitaltäckningen (CET1) var 13,8 procent (12,4), medan målet är 15 procent.
  • Bankrörelsens resultat ökade med 4 procent från jämförelseperioden. Kreditstocken växte med 7 procent till 15,9 miljarder euro (14,9). I resultatet ingår nedskrivningar av fordringar för 18 miljoner euro (8).
  • Skadeförsäkringens resultat förbättrades med 9 procent från jämförelseperioden sedan intäkterna från placeringsverksamheten ökat. Premieintäkterna ökade med 5 procent (7). Totalkostnadsprocenten var 89,4 (86,1). Den operativa totalkostnadsprocenten*) var 87,8 (84,5). Intäkterna från placeringsverksamheten till verkligt värde var 1,3 procent (3,4).
  • Resultatet för Övrig rörelse förbättrades med 25 procent från jämförelseperioden till följd av att placeringsverksamhetens nettointäkter ökade och övrig rörelses kostnader minskade.
  • Kapitalförvaltningens resultat var ungefär detsamma som under jämförelseperioden. De förvaltade kundmedlen ökade med 7 procent till 46,3 miljarder euro (43,3).
  • Utsikterna ändras: Resultatet före skatt för koncernens kvarvarande verksamheter väntas 2015 bli ungefär lika stort som eller bättre än 2014 (tidigare: ungefär lika stort som 2014). Utsikterna finns i sin helhet under rubriken 'Utsikter för återstoden av året'.

Som jämförelsetal för resultatet har använts talen för motsvarande perioder 2014. För balansräkningstal och andra tal av tvärsnittstyp har som jämförelsetal använts talet vid slutet av 2014 om inte annat nämns.

Resultat före skatt, milj. e  1-6/2015 1-6/2014 Föränd­ring, % 2014
  Bankrörelse 175 167 4 303
  Skadeförsäkring 145 133 9 223
  Övrig rörelse 28 22 25 20
  Kapitalförvaltning 14 14 2 38
Koncernen totalt 361 336 7 584
Förändring i fonden för verkligt värde -55 57   79
Resultat före skatt till verkligt värde 306 393 -22 663

Eget kapital/aktie, e 10,80 9,81   10,38
Antalet anställda i genomsnitt 2 485 2 592   2 563

Siffrorna i tabellen ovan gäller Pohjola-koncernen som helhet utan uppdelning i s.k. kvarvarande och avvecklade verksamheter.

Ekonomiska mål 1-6/2015 1-6/2014 Mål 2014
Räntabilitet på eget kapital, % 17,0 17,2 13 14,3
Kärnprimärkapitaltäckning (CET1), %*) 13,8 11,9 15 12,4
Bankrörelsens operativa kostnads-/intäktsrelation, % 26 32 < 35 33
Skadeförsäkringens operativa totalkostnadsprocent 87,8 84,5 < 92 84,7
Skadeförsäkringens operativa driftskostnadsprocent 18,2 18,1 18 18,4
Skadeförsäkringens solvensprocent (Solvens II) **) 137 137 120 117
Kapitalförvaltningens operativa kostnads-/intäktsrelation, % 49 49 < 45 42
De totala kostnaderna 2015 på samma nivå som vid slutet av 2012 249 267 514***) 531
AA-rating av minst två ratinginstitut eller ratingarna åtminstone på samma nivå som huvudkonkurrenterna 2 2 2 2
Utdelningsförhållandet minst 50 % av räkenskapsperiodens resultat förutsatt att CET1-kapitaltäckningen är 15 %. Utdelningsförhållandet är 30 % av räkenskapsperiodens resultat tills CET1 på 15 % har nåtts.     > 50 (30) 30

*) De operativa nyckeltalen inkluderar inte ändringar i beräkningsgrunden och avskrivningar av immateriella tillgångar som uppkommit i samband med företagsköpet
**) Siffran redovisas utan inverkan av övergångsbestämmelser
***) Beloppet av kostnadsmålet 2012 har justerats att motsvara den ändring i redovisningsprinciperna som tillämpats från 1.1.2015 (se Not 1 Redovisningsprinciper).

Utsikter för återstoden av året

Den moderata ekonomiska tillväxten inom euroområdet har fortsatt med stöd av Europeiska centralbankens stimulanspolitik. Den spröda ekonomiska tillväxten förväntas fortsätta också under slutet av året. Den ekonomiska utvecklingen i Finland fortsätter svag. De strukturella problemen i den finländska ekonomin, spänningarna i den internationella politiken, krisen i Grekland som tillspetsats på nytt samt de försvagade utsikterna för tillväxtekonomierna medför betydande osäkerhet om en uppgång i den finländska ekonomin.

Förväntningarna på tillväxt i finansbranschen är fortfarande moderata. De låga räntorna belastar bankernas räntenetto och försvagar intäkterna från försäkringsbolagens placeringsverksamhet. Å andra sidan stöder de låga räntorna kundernas kreditbetalningsförmåga, som har hållit sig stabil trots den långvariga perioden med långsam tillväxt. Kapitaltäckningen och lönsamheten i finansbranschen har fått större betydelse på grund av den instabila omvärlden och de strängare regelverken.

Trots osäkerheten i omvärlden väntas Pohjola-koncernens resultat före skatt för koncernens kvarvarande verksamheter 2015 bli ungefär lika stort som eller bättre än 2014 (tidigare: ungefär lika stort som 2014). De viktigaste osäkerhetsfaktorerna i resultatutvecklingen ansluter sig till tillväxttakten i affärsverksamheten, nedskrivningar av fordringar, utvecklingen på ränte- och placeringsmarknaden, storskadornas inverkan på försäkringsersättningarna samt nivån på den diskonteringsränta som tillämpas på diskonteringen av försäkringsskulden.

Alla bedömningar som presenteras i den här rapporten grundar sig på de rådande uppfattningarna om utvecklingen av omvärlden, koncernen och dess funktioner, och de faktiska resultaten kan avvika betydligt.

Helsingfors 5.8.2015
Pohjola Bank Abp
Styrelsen

Den här delårsrapporten finns att få på adressen www.pohjola.fi > Medier > Materialtjänsten.

Finansiell information 2015

Pohjola Bank Abp offentliggör följande finansiella information på basis av sin regelbundna informationsskyldighet i egenskap av emittent av värdepapper:

Delårsrapporterna 2015 offentliggörs följande dagar:
Delårsrapport 1.1-30.9.2015:  28.10.2015

DISTRIBUTION
NASDAQ OMX Helsingfors
London Stock Exchange
SIX Swiss Exchange
Centrala medier
www.pohjola.fi, www.op.fi

Tilläggsupplysningar:
Jouko Pölönen, verkställande direktör, tfn 010 253 2691
Carina Geber-Teir, kommunikationsdirektör, tfn 010 252 8394

Pohjola är en del av Finlands ledande kundägda finansgrupp OP Gruppen. Pohjola tillhandahåller bank-, skadeförsäkrings- och kapitalförvaltningstjänster för sina kunder. Pohjola fungerar som centralbank för OP Gruppen och svarar tillsammans med OP-Bostadslånebanken för OPs upplåning på penning- och kapitalmarknaden. Pohjola, dess moderbolag centralinstitutet OP Andelslag och OPs övriga medlemskreditinstitut har ett lagstadgat solidariskt ansvar för varandras skulder och åtaganden. Det solidariska ansvaret i OP Gruppen grundar sig på lagen om en sammanslutning av inlåningsbanker.

www.pohjola.fi