Leif Thorwaldsson lämnar PartnerTech, Christer Härkönen utsedd till ny VD

PartnerTechs VD och Koncernchef, Leif Thorwaldsson, lämnar bolaget för en tjänst inom riskkapitalbolaget Altor som VD och Koncernchef för ÅLÖ koncernen. Leif lämnar  PartnerTech i slutet av oktober 2015.

Christer Härkönen, styrelseldamot i Scanfil Oyj tar över som VD för PartnerTech under integrationsfasen efter Scanfils förvärv av PartnerTech. Christers bakgrund omfattar ett flertal positioner inom olika industriföretag som t.ex. SVP Supply Chain på Sandvik Mining and Construction i Sverige och Holland, chef för  RFID verksamheten på UPM Oyj samt olika ledande positioner i Elcoteq Oyj, Fujitsu ICL och Nokia. Christer tillträder sin roll den 1 oktober 2015.

“PartnerTech är ett fantastiskt bolag och jag ser fram emot att leda verksamheten under integrationen mellan Scanfil och PartnerTech. Jag är övertygad om att det sammanslagna bolaget kommer att vara en betydande aktör på den globala EMS marknaden”, säger Christer Härkönen, styrelseledamot i Scanfil Oyj och tillträdande VD för PartnerTech.

För ytterligare information kontakta:

Leif Thorwaldsson, VD och Koncernchef, PartnerTech AB, Tel: 070-5832650

Christer Härkönen, Styrelseledamot i Scanfil Oyj, Tel: +358 (0)50 569 3342

Om PartnerTech

PartnerTech är en global industripartner som erbjuder kundanpassade lösningar genom hela produktlivscykeln, från  produktutveckling till produktion och eftermarknadstjänster, inom flera olika marknadsområden som t.ex. Medicinteknik och Olja &Gas. PartnerTech omsätter över 2,2 miljarder kronor och har ca 1400 anställda vid anläggningar i Sverige, Norge, Finland, Polen, England, USA och Kina.

PartnerTech har nyligen förvärvats av Scanfil Oyj, en internationell kontraktstillverkare och systemleverantör med över 40 års erfarenhet av krävande kontraktstillverkning. Scanfil har sitt huvudkontor i Sievi, Finland och produktion i Finland, Kina, Tyskland, Ungern och Estland. Under 2014 omsatte Scanfil 214,5 MEUR och hade 1800 anställda. De viktigaste faktorerna i Scanfils verksamhet omfattar ett vertikalt integrerat produktionssystem och tillhandahållandet av tjänster och supply chain management till kunder genom hela produktlivscykeln. Kunderna inkluderar internationella bolag inom automation, energi, dataöverföring och medicinteknik samt bolag som verkar inom urbanisering bland andra industrier. För mer information www.partnertech.com och www.scanfil.com.

SVE PT CEO 20150928.pdf