Nordic Mines kallar till extra bolagsstämma för att välja ny styrelse

PRESSMEDDELANDE 14 DECEMBER 2015

Genom slutförandet av Nordic Mines AB (publ):s ("Nordic Mines" eller "Bolaget") nyemission av aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare har Nordic Mines fått en ny huvudägare - Lau Su Holding AB ("Huvudägaren"), som nu äger 61,5 procent av aktierna i Bolaget. Huvudägaren kontrolleras av ett antal investerare med bakgrund inom bland annat gruvdrift samt finans- och investeringsverksamhet.

Huvudägaren har informerat Bolaget om sina avsikter att arbeta fram en strategi för långsiktigt värdeskapande där avsikten bland annat är att Nordic Mines ska drivas på en, utifrån ett internationellt perspektiv, kostnadsmässigt konkurrenskraftig nivå.

Huvudägaren har vidare informerat Bolaget om att dess investering är baserad på att:

• Frigöra dolda värden i processverket
  • Uppnå operationell effektivitet i gruvdriften
  • Säkerställa finansiell ordning och avsluta pågående saneringsprogram i Nordic Mines finska dotterbolag
  • Konsolidera och integrera den nordiska guldgruvebranschen

På begäran från Huvudägaren kallar styrelsen för Nordic Mines nu till en extra bolagsstämma ("Bolagsstämman") för att bland annat välja en ny styrelse som speglar den nya ägarstrukturen i Bolaget. Huvudägaren har också meddelat att dess krav på den nyvalda styrelsen är att utarbeta en ny strategi för Bolaget framgent.

Bolagsstämman kommer att hållas i Stockholm den 7 januari 2016. Slutligt förslag avseende ny styrelse kommer att presenteras i vederbörlig tid inför Bolagsstämman.

Stockholm, 14 december 2015
Nordic Mines AB (publ)

För ytterligare information kontakta:

Eva Kaijser, VD, 070-932 09 01
Jonatan Forsberg, CFO, 076-105 13 10

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande klockan 08.30 den 14 december 2015.

Nordic Mines är ett nordiskt gruv- och prospekteringsföretag. Vid Laivagruvan i Finland producerades guld under åren 2011 till och med 2014. Fyndigheten är en av de största i Norden. Nordic Mines är medlem i SveMin och tillämpar dess rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Nordic Mines aktie är upptagen till handel på Nasdaq Stockholms Small Cap-lista. Se även www.nordicmines.se.

HUG#1973158

Pressmeddelande (PDF).pdf